To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wojewódzkie Komisje Dialogu Społecznego:
- reguluje ustawa z dnia 6 lipca 2001 r.
- o ich tworzeniu decyduje wojewoda, ma kompetencje do tworzenia i likwidacji
- rozpatruje sprawy istotne z punktu widzenia społeczeństwa
- strona samorządowa - marszałek województwa
Komisja ta jest terenową „emanacją” trójstronnej komisji d/s dialogu społecznego, z tym, że ustawa posługuje się formułą, że „w województwach mogą być utworzone wojewódzkie komisje dialogu społecznego (ale nie muszą). Formalnie decyduje o tym wojewoda, ale w rzeczywistości decyduje tym to, czy uprawnione podmioty (lub ich agendy działające na terenie województwa, które spełniają prawo uczestniczenia w trójstronnej komisji dialogu społecznego) wystąpią do, po obu stronach, do wojewody o powołanie takiej komisji. Wojewodowie są na ogół zainteresowani powołaniem takiej komisji, bo im to także ułatwia podejmowanie decyzji (ma podkładkę).
Wojewódzka komisja dialogu społecznego ulega likwidacji, gdy jedna ze stron wycofa swoich przedstawicieli. O wycofanie muszą wystąpić wszystkie organizacje uczestniczące w pracach komisji, reprezentujące pracodawców, bądź pracowników.
Kompetencje tej komisji są odzwierciedleniem kompetencji komisji trójstronnej, z ograniczeniem do terenu województwa - wyrażanie opinii w sprawach objętych zakresem działania związków zawodowych i
8
organizacji pracodawców, będących w kompetencji zarówno administracji rządowej, jak i samorządowej z terenu województwa.
Przyjęcie uchwały przez tą komisję wymaga również jednomyślności. Gdy nie osiągnięto jednomyślności, to każda z tych organizacji wyraża swoje stanowisko w formie pisemnej.
Instytucja minimalnego wynagrodzenia:
23.12.1999 - ustawa o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze wynagrodzeń, zastąpiła ustawę z 1994 roku.
Art. 7 tej ustawy = średnioroczne wskaźniki wzrostu wynagrodzeń są corocznie przedmiotem negocjacji w ramach trójstronnej komisji.
Art.7, ust.2 = RM w terminie do dnia 15.06 każdego roku przedkłada trójstronnej komisji, a także związkom zawodowym propozycję średniorocznych wskaźników wzrostu.
RM przedkłada propozycję: dynamiczne PKB, zmianach cen towarów, wzroście wynagrodzeń, program zatrudnienia w gospodarce narodowej, stopie bezrobocia, stopie budżetowej, informacje o sferze budżetowej z poprzedniego roku te wszystkie dane mają pomóc 3komisji
Art. 8. = podwyższenie wynagrodzeń następuje w ciągu 3 miesięcy po ogłoszeniu ustawy budżetowej i wyrównaniem od 1 stycznia danego roku.
10.10.2002 r. uchwalono ustawę o minimalnym wynagrodzeniu i ustalono sposób określenia min. Płacy.
Art. 13 = prawo pracownika do godziwego wynagrodzenia Instytucja min. Wynagrodzenia za pracę ma znaczenie dla normy art. 13 kp i normy wyrażonej w art. 4 Europejskiej Karty Społecznej (prawo do godziwej pracy). Minimalna płaca nie może być niższa od 60% krajowego wynagrodzenia
(…)
… między stronami uprawnionymi do zawarcia układu 2. Porozumienia związane z przejściem zakładu pracy lub jego częścią na nowego pracodawcę. 3. Porozumienia o ustaleniu w podmiotach gospodarczych przyrostu przeciętnego wynagrodzenia. Szczególne porozumienia zbiorowe: układy zbiorowe pracy, pakiety socjalne, porozumienia kryzysowe, porozumienia o grupowych zwolnieniach z pracy
Porozumienia związane z przejściem…
….
Dialog społeczny jest też przenoszony na niższy poziom z centralnego:
9
- jest przenoszony na poziom zakładowy
- oba poziomy (centralny i zakładowy) są potrzebne
Porozumienia zbiorowe - umowy dotyczące praw i interesów zbiorowych pracowników i pracodawców, których stronami są z reguły pracodawcy i organizacje zawodowe. Te porozumienia mają doprowadzić do zachowania pokoju, np. w skali zakładu. Z reguły…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)