To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Konstrukcja kadłuba-system stabilizacyjny 1/4 „Denny Brown Ship Stabiliser” – statkowy system stabilizacyjny. Statek pasażerski tss „Albatros” posiada system do kompensacji kołysań bocznych (rol ing). Głównymi elementami składowymi urządzenia są dwie płetwy stabilizacyjne (po jednej na stronę) zainstalowane 9m od śródokręcia (w kierunku dziobu). Cały przedział stabilizatorów znajduje się w siłowni okrętowej, za pomieszczeniem z kotłami. W porównaniu do wielkości całej siłowni konstrukcja stabilizatorów jest niewielka i o niedużej masie. Urządzenie pod względem eksploatacyjnym nie wymaga dużych nakładów pracy, obsługa sprowadza się do prostych czynności konserwacyjnych. Istotnym faktem jest to, że stabilizatory nie zajmują dużo miejsca w przedziale siłowni okrętowej, jak również nie wymagają żadnych urządzeń pomocniczych. Uruchamianie jak i użycie stabilizatorów nie ma znaczącego wpływu na energetykę statku, nie ma konieczności zwiększania produkcji prądu. Jedynie inżynier elektryk, w czasie rozruchu systemu, kontroluje ciągle wskazania mierników, aby nie wystąpiło nagłe przeciążenie sieci. Cała konstrukcja jest napędzana hydraulicznie, rozruch polega na właczeniu pomp i odpowiednim ustawieniu wszystkich zaworów. Układ żyroskopowy systemu pracuje ciągle, dzięki temu czas od decyzji o ich użyciu do działania jest krótki (ok. 25min). Zasada działania stabilizatorów firmy Denny Brown polega na wytwarzaniu momentu przechylającego (prostującego), działającego na kadłub statku o jednakowej wartości jak moment od fal lecz o przeciwnym kierunku. Moment ten jest wytwarzany poprzez działanie prędkości statku (strumienia wody opływającej kadłub) na płetwy stabilizacyjne wysunięte na zew. i obracane automatycznie, wokół własnej osi, do odpowiedniego kąta. Płetwy ustawione pod kątem wytwarzają siłę skierowaną przeciwnie do wychylenia statku, powodując tym samym powstanie momentu obracającego (prostującego) przeciwnego do momentu wychylającego. Konstrukcja kadłuba-system stabilizacyjny 2/4 W stosunku do wody opływającej kadłub statku, stabilizatory działają podobnie jak płetwa sterowa. W czasie pracy stabilizatorów pozycja płetw jest kontrolowana automatycznie przez układ
(…)
… dwóch żyroskopów. Jeden kontroluje odchyłki
statku od pionu, drugi natomiast reaguje na prędkość kątową przechyłów.
SIŁA WZNOSZĄCA
SIŁA HAMUJĄCA
STRUMIEŃ WODY
Efektywność działania tego typu systemu stabilizacyjnego jest duża, kołysania boczne statku są
redukowane w bardzo znacznym stopniu. Wadą jest strata na prędkości powodowana działaniem
siły hamującej. Jednak w przypadku braku takiego systemu…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)