„Denny Brown Ship Stabiliser” – statkowy system stabilizacyjny - ALBATROS

Nasza ocena:

5
Pobrań: 98
Wyświetleń: 1554
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
„Denny Brown Ship Stabiliser” – statkowy system stabilizacyjny - ALBATROS - strona 1 „Denny Brown Ship Stabiliser” – statkowy system stabilizacyjny - ALBATROS - strona 2 „Denny Brown Ship Stabiliser” – statkowy system stabilizacyjny - ALBATROS - strona 3

Fragment notatki:

Konstrukcja kadłuba-system stabilizacyjny 1/4 „Denny Brown Ship Stabiliser”  – statkowy system stabilizacyjny. Statek pasażerski tss „Albatros” posiada system do kompensacji kołysań bocznych (rol ing).  Głównymi elementami składowymi urządzenia są dwie płetwy stabilizacyjne (po jednej na stronę)  zainstalowane 9m od śródokręcia (w kierunku dziobu). Cały przedział stabilizatorów znajduje się w  siłowni   okrętowej,   za   pomieszczeniem   z   kotłami.   W   porównaniu   do   wielkości   całej   siłowni  konstrukcja   stabilizatorów   jest   niewielka   i   o   niedużej   masie.   Urządzenie   pod   względem  eksploatacyjnym   nie   wymaga   dużych   nakładów   pracy,   obsługa   sprowadza   się   do   prostych  czynności konserwacyjnych. Istotnym faktem jest to, że stabilizatory nie zajmują dużo miejsca w  przedziale siłowni okrętowej, jak również nie wymagają żadnych urządzeń pomocniczych. Uruchamianie jak i użycie stabilizatorów nie ma znaczącego wpływu na energetykę statku,  nie ma konieczności zwiększania produkcji prądu. Jedynie inżynier elektryk, w czasie rozruchu  systemu, kontroluje ciągle wskazania mierników, aby nie wystąpiło nagłe przeciążenie sieci. Cała  konstrukcja   jest   napędzana   hydraulicznie,   rozruch   polega   na   właczeniu   pomp   i   odpowiednim  ustawieniu wszystkich zaworów. Układ żyroskopowy systemu pracuje ciągle, dzięki temu czas od  decyzji o ich użyciu do działania jest krótki (ok. 25min). Zasada   działania   stabilizatorów   firmy   Denny   Brown   polega   na   wytwarzaniu   momentu  przechylającego (prostującego), działającego na kadłub statku o jednakowej wartości jak moment  od fal lecz o przeciwnym kierunku. Moment ten jest wytwarzany poprzez działanie prędkości statku  (strumienia   wody   opływającej   kadłub)   na   płetwy   stabilizacyjne   wysunięte   na   zew.   i   obracane  automatycznie,   wokół   własnej   osi,   do   odpowiedniego   kąta.   Płetwy   ustawione   pod   kątem  wytwarzają siłę skierowaną przeciwnie do wychylenia statku, powodując tym samym powstanie  momentu obracającego (prostującego) przeciwnego do momentu wychylającego. Konstrukcja kadłuba-system stabilizacyjny 2/4 W stosunku do wody opływającej kadłub statku, stabilizatory działają podobnie jak płetwa sterowa.  W   czasie   pracy   stabilizatorów   pozycja   płetw   jest   kontrolowana   automatycznie   przez   układ 

(…)

… dwóch żyroskopów. Jeden kontroluje odchyłki
statku od pionu, drugi natomiast reaguje na prędkość kątową przechyłów.
SIŁA WZNOSZĄCA
SIŁA HAMUJĄCA
STRUMIEŃ WODY
Efektywność działania tego typu systemu stabilizacyjnego jest duża, kołysania boczne statku są
redukowane w bardzo znacznym stopniu. Wadą jest strata na prędkości powodowana działaniem
siły hamującej. Jednak w przypadku braku takiego systemu…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz