DEFINICJE DYDAKTYKI (KOMEŃSKI, DEWEY)
HISTORYCZNA - dydaktyka, sztuka nauczania, umiejętność praktyczna
KOMEŃSKI sztuka nauczania wszystkich wszystkiego + wychowanie
wszystkich chłopców, dziewczęta, niemowlę, staruszka uniwersalna sztuka
HERBART teoria nauczania
Odrzuca on nauczanie jako sztukę; szuka naukowych przesłanek.
DEWEY
Teoria uczenia się Uczeń ma aktywną rolę, praktyczne działanie, Czynności nauczyciela determinowane przez czynności poznawcze uczniów (nie odwrotnie)
WSPÓŁCZEŚNIE
Nie ma przeciwstawienia czynności
Proces Nauczania + uczenie się = dydaktyka współcześnie
Analizuje zależności w procesie i formuje je
Funkcja teoretyczna i praktyczna
Zamierzone, celowe, świadomie podejmowane działania dążące do ukształtowania wg ideału wychowawczego
CEL → TREŚĆ → (PROCES) → METODA → FORMA → ŚRODKI
Inna wersja : dydaktyka = cele, treści, metody, środki, zasady, formy, proces, system. przy czym lekcja 45 minutowa = cel + treści + formy + metody + środki + zasady + efekty, przy czym cele muszą być na początku, efekty zawsze na końcu, treści jako drugie, resztę można mieszać
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)