Deficyt i zadłużenie - omówienie.

Nasza ocena:

3
Pobrań: 42
Wyświetleń: 672
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Deficyt i zadłużenie - omówienie. - strona 1 Deficyt i zadłużenie - omówienie. - strona 2

Fragment notatki:

DEFICYT I ZADŁUŻENIE
Nadwyżka budżetowa - występuje, gdy w danym roku budżetowym dochody są wyższe od wydatków. Deficyt budżetowy - występuje, gdy w danym roku budżetowym wydatki są wyższe od dochodów.
Główne przyczyny występowania deficytu budżetowego:
ustrojowe - gdy ustawodawca przekazał ST zbyt małe dochody w stosunku do pełnionych zadań
polityczne - deficyt jest wynikiem decyzji podjętych przez władze samorządowe
społeczno-ekonomiczne - są związane przede wszystkim z cyklicznym rozwojem gospodarczym
losowe - np. powodzie, mroźne zimy.
Deficyt budżetowy finansowany jest z przychodów publicznych. Przychody - to środki na sfinansowanie deficytu budżetowego (NIE MYLIĆ Z DOCHODAMI).
Deficyt może być finansowany przychodami pochodzącymi z:
1) Sprzedaży papierów wartościowych wyemitowanych przez jednostkę samorządu terytorialnego,
kredytów,
Pożyczek,
Prywatyzacji majątku samorządu terytorialnego,
Nadwyżki budżetu jednostki samorządu terytorialnego z lat ubiegłych,
Wolnych środków jako nadwyżki środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu jednostki. Samorządy terytorialne mogą zaciągać kredyty i pożyczki oraz emitować papiery wartościowe na:
1) Pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetowego (wynika ze zróżnicowania wpływów budżetu w ciągu roku - zaciąga się pożyczki i spłaca do końca roku budżetowego),
2) Finansowanie planowanego deficytu budżetu,
3) Spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów. Dług jednostki samorządu terytorialnego - nominalna wartość zobowiązań z tytułu wyemitowanych papierów wartościowych opiewających na wierzytelności pieniężne, zaciągniętych kredytów i pożyczek, przyjętych depozytów oraz wymagalnych zobowiązań jednostek budżetowych. Dług publiczny nie może przekroczyć 60% PKB,
łączna kwota wydatków jednostki samorządu terytorialnego na obsługę zadłużenia nie może przekroczyć 15% planowanych na dany roku dochodów,
łączna kwota długu jednostki samorządu terytorialnego nie może przekroczyć 60% dochodów tej jednostki w danym roku budżetowym (tzw. wskaźnik zadłużenia),
Procedury ostrożnościowe i sanacyjne: 1) jeżeli państwowy dług publiczny stanowi 50%-55% PKB, w budżetach jednostek samorządu terytorialnego na rok przyszły relacja planowanego deficytu do dochodów nie może być wyższa niż analogiczna relacji z roku bieżącego,
2) jeżeli państwowy dług publiczny stanowi 55%-60% PKB, w budżetach samorządu terytorialnego na rok przyszły relacja planowanego deficytu do dochodów musi być mniejsza niż analogiczna relacja z roku bieżącego, a wydatki na obsługę zadłużenia nie mogą przekroczyć 12% planowanych na dany rok dochodów,
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz