Decyzje gospodarstw domowych - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 119
Wyświetleń: 770
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Decyzje gospodarstw domowych - wykład - strona 1 Decyzje gospodarstw domowych - wykład - strona 2 Decyzje gospodarstw domowych - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Zachowania podmiotów rynkowych dr Beata Kolny Wykład 7
Decyzje gospodarstw domowych ...
mogą zapadać w sferze produktów (zaspakajających potrzeby swoich członków - indywidualnie i wspólnie), pracy oraz pieniądza. W teorii zachowań gospodarstw domowych najwięcej miejsca poświęca się procesowi podejmowania decyzji nabywczych, które dotyczą wyboru środków zaspokojenia potrzeb i wariantów zaspokojenia potrzeb. Są one podejmowane przez gospodarstwa domowe na rynku. Zainicjowanie procesu nabywczego następuje, gdy zostaje ujawniona potrzeba, której źródłem może być: brak produktu,
uzyskanie informacji o nowym produkcie (uświadomienie istnienia nowego produktu dość często pociąga za sobą zmianę dotychczasowych nawyków),
dostrzeżenie danego produktu u innych,
pojawienie się nowych możliwości finansowych (zmiana sytuacji materialnej powoduje często inne spojrzenie na dotychczas używane produkty), zmiana oczekiwań w stosunku do produktu. Podział decyzji w zależności od długości czasu do namysłu
Rozważne,
Nawykowe,
Impulsywne.
Decyzje rozważne tj. takie, w których rozpatruje się różne możliwe drogi zaspokojenia potrzeby w stosunkowo długim czasie (występują one zwykle przy zakupie artykułów trwałego użytku, luksusowych lub nowych; zakup tego rodzaju dóbr jest zwykle poprzedzony pewnym okresem zastanawiania się).
Decyzje nawykowe tj. takie, które nie są podejmowane z namysłem, chociaż w początkowej fazie ich podejmowania (przy pierwszym zakupie) były rozważane możliwe warianty działania (decyzje te występują przy często powtarzanych zakupach artykułów tego samego rodzaju, np. przy zakupach artykułów żywnościowych, wyrobów tytoniowych czy higieny osobistej).
Decyzje impulsywne charakteryzują: bardzo niski stopień rozwagi i krótki czas namysłu (u podłoża tego rodzaju decyzji leżą silnie działające bodźce zewnętrzne, a za główny motor działania konsumenta uznaje się w przypadku tych decyzji ciekawość, natomiast w mniejszym stopniu przydatność towaru jako środka zaspokojenia potrzeb).
Podział decyzji w zależności od stopnia zaangażowania się konsumenta w rozważania przed dokonaniem zakupu:
Decyzje nowe,
Decyzje rutynowe.
Decyzje nowe
(autentyczne, nierutynowe, nieprogramowe) które dzielą się na:
Decyzje rozważne (przemyślane) z pełnym rozwiązaniem problemu zakupu, czyli zaspokojenia potrzeb (np. kupno nowego towaru),
Decyzje rozważne z częściowym rozwiązaniem problemu zakupu (kupno towaru znanego na rynku, gdy wybór dotyczy marki towaru)

(…)

… o produkcie, sprzedawcy, producencie czy też marce.
Dysonans pozakupowy ...
Jeżeli konsument będzie niezadowolony, to występuje duże prawdopodobieństwo, że nie ponowi on zakupu danego produktu. W przypadku, gdy poziom niezadowolenia konsumenta przekroczy pewną granicę, może on wówczas wywołać u niego dysonans pozakupowy. Dysonans powodują negatywne cechy zakupionego towaru i pozytywne cechy towaru…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz