To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
De Maistre: Teologia polityczna. Zwolennik teorii, że istnieje coś takiego jak Opatrzność i silnie determinuje ona rzeczywistość, np. „ Rewolucja polityczna jest tylko drugorzędnym motywem wielkiego planu, który rozwija się przed nami ze straszliwym majestatem”.
W wydarzeniach jakie mają miejsce należy szukać znaku, klucza - który pomoże rozszyfrować zamierzenia Boga. Stąd też przekonanie, że należy zastąpić filozoficzną spekulację Hermeneutyką - czyli interpretacją symboli. Bardzo ważna tradycja, gdyż tam zawarte jest wiele mądrości. Filozofia, szczególnie oświecenie - jest czymś złym, gdyż w dużej mierze odrzucana jest tradycja oraz mądrość tam zawarta. Rozum jest zbyt słaby, by zrozumieć istotę rzeczy bez tradycji. Człowiek jest bestią, zdolną do największych okrucieństw. Uważa, podobnie jak Rousseau, że rozwój cywilizacji jest czymś złym. Teoria postępu jest złudzeniem.
Nie można ustanowić narodu na piśmie. Wyrasta on i określony jest przez swojego ducha, który ukształtował się w nim już na początku. Racjonalna, planowa legislacja konstytucyjna jest swoistą profanacją porządku stanowionego przez boga, dlatego takie projekty z góry skazane są na niepowodzenie.
Rząd jest nieodzowny dla istnienia wspólnoty państwowej, gdyż człowiek by móc zachować wolność musi żyć w jarzmie. Powinien być to rząd w żaden sposób nie skrępowany (wł. absolutna), nie podlegający umownym regulacjom między społeczeństwem a włodarzami państwa.
Władza powinna być z nabożnością właściwą sprawowaniu misterium. Ponadto nimb mistyczności dodaje autorytetu władzy. Jeżeli sam władca nie jest w stanie sobie poradzić z pomocą musi przyjść mu kat, który jest „koszmarem i spoiwem społeczeństw”.
Benjamin Constant (1767-1830): „O wolnościach starożytnych i nowożytnych”
a) gloryfikuje wolność nowożytną czyli wolność osobistą wspierającą rozwój samodzielnej, samookreślającej się jednostki.
b) krytyka rewolucji francuskiej która wprowadziła wolność polityczną zapominając o osobistej.
c) władza powinna być rygorom prawa tak by obywatel był wolny od arbitralnych decyzji władzy.
d) wolność to prawo do „poruszania się”, „dysponowania swoją własnością, czy nawet jej nadużywania”, gromadzenia czy to w celu wyrażenia swych interesów czy odprawienia religijnego kultu --- wreszcie to możliwość „spędzenia swoich dni i godzin w sposób bliski swoim inklinacjom i kaprysom”
e) mówi iż w starożytności mieliśmy do czynienia jedynie z „wolnością kolektywną” ---- wola jednostki podporządkowana była woli ogółu także w sprawach „alkowy” czy wyboru przynależności religijnej
f) uważa że przywódcy rewolucji francuskiej zrobili błąd próbując wprowadzić wolność polityczną gdy zapotrzebowanie epokowe było odmienne
(…)
… z „wolnością kolektywną” ---- wola jednostki podporządkowana była woli ogółu także w sprawach „alkowy” czy wyboru przynależności religijnej
f) uważa że przywódcy rewolucji francuskiej zrobili błąd próbując wprowadzić wolność polityczną gdy zapotrzebowanie epokowe było odmienne g) uważał że kołem zamachowym nowoczesnej wolności jest handel, który stał się jedynym celem narodów, które uwolnił od ducha wojny
h…
… wniosku że nie można w Ameryce mówić o rządach rozumu
f) Mówi o niesprawdzalności kontynentalnego przekonania że powszechne wybory pozwalają ludziom wybierać spośród siebie osoby najgodniej ich reprezentujące - to nie prawda - rządzeni są bardziej cnotliwi niż rządzący - dzieje się tak ponieważ instytucje demokratyczne sprzyjają próżności - ludzie by nasycić swoją próżność wybierają najgorszych spośród…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)