Darwinizm społeczny - Geneza

Nasza ocena:

5
Pobrań: 175
Wyświetleń: 1701
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Darwinizm społeczny - Geneza  - strona 1 Darwinizm społeczny - Geneza  - strona 2 Darwinizm społeczny - Geneza  - strona 3

Fragment notatki:

DARWINIZM SPOŁECZNY Geneza  rozwój nauk przyrodniczych w XVIII i XIX w wywarł wpływ na kształtowanie się pozytywizmu filozoficznego
teorii organicznych
darwinizmu społ. 
formował się pod wpływem spostrzeżeń Darwina
Darwin dostarczył rzecznikom różnych koncepcji socjologicznych, nawiązujących do jego ustaleń, jedynie siatki pojęciowej, zarysu mechanizmu, którym się oni posługiwali - często nazbyt swobodnie
Przedstawiciele darwinizmu społ. pod wieloma względami odbiegają od jego głównej koncepcji
(...) jeśli przez darwinizm społ. rozumiemy gloryfikację walki o byt i przekonanie że klasy posiadające utrzymały się przy życiu w aktualnym ustroju społ. ze względu na ich osobliwe walory moralne czy etyczne, to Darwin nie był darwinistą społecznym . :) /H.E. Barnes/
w rezultacie związki miedzy darwinistami a Darwinem ograniczają się do uznania ewolucjonizmu za formułę wyjaśniające kształtowanie się świata i stos. społ.
natomiast związek między pozytywistami a darwinistami jest bardzo ścisły np. A.Comte. Spencer
1. Herbert Spencer (1820 - 1903) angol o orientacji pozytywistycznej:)
ale w swoich analizach odwołuje się do ewolucjonizmu 
przyroda i społeczeństwo podlegają identycznym procesom rozwojowym przechodzi od struktur prostych ku bardziej złożonym programowy ahistoryzm Spencera - odrzucenie historii w zamian za przyjęcie socjologii
pomimo to dostrzegał że państwo i prawo powstały na pewnym etapie rozwoju historycznego
PAŃSTWO I PRAWO (liberalizm i utylitaryzm)
 Spółka akcyjna powołana dla wzajemnej ochrony jednostek aktywność państwa powinna ograniczać się do administrowania org. sprawiedliwości oraz ochrony życia i mienia obywateli i ochrony granic .
nie obejmuje np: tworzenia religii, wychowania, opieki sanitarnej, regulacji śr. pieniężnych, usług pocztowych, dbałości o latarnie morskie :))))))))))))))))
w jego doktrynie także teorie rasowo-antropologiczne - za sprawą natury istnieją osobniki bardziej i mnie zdolne
dlatego należy utrzymać klasową strukturę społeczeństwa i jego hierarchizację
 podstawa do walki z socjalistami i komunistami:
oskarżał marksizm o woluntaryzm
naruszenie naturalnego cyklu ewolucyjnego
własność jest cząstką natury człowieka
2. Emile Durkheim (1858-1917)

(…)

…) Konstrukcja faktów społecznych  zajmuje centrale miejsce w jego doktrynie

są wytworem zbiorowej świadomości
wobec jednostek są czymś zewnętrznym odczuwanym jako presja zewnętrzna
reguły: prawne, moralne, religijne, obyczajowe pozbawione są fizycznej egzystencji ale posiadają konkretny byt - bo wobec ludzkiej świadomości posiadają siłę = nakazują i przymuszają
dlatego nauka powinna zająć się badaniem konkretnych faktów społecznych a nie samych ich pojęć !!!
takie fakty powinny mieć posłuch - wtedy ład społeczny.
2) Solidaryzm
 w tej koncepcji jednostka jest czynnikiem wtórnym wobec społeczeństwa
 nie może dyktować mu swojej woli ani dążyć do zmiany jego kształtu
w interesie społeczeństwa leży zapewnienie sobie posłuchu ze strony wszystkich jednostek
leży to także w interesie jednostki…
… bo jak nie to ulega ona dezintegracji niebezpiecznej dla jej życia psychicznego !!!!

Społeczeństwo przeciwdziała temu przez system norm , które gwarantują utrzymanie solidarności organicznej! (pr. cywilne)
Pr. karne gwarantuje solidarność mechaniczną
org. społeczna to rezultat społecznego podziału pracy
państwo powinno odgrywać aktywną rolę w rozwijaniu nowych form solidarności
3. Ludwik Gumplowicz (1838-1909…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz