Darwinizm społeczno-polityczny

Nasza ocena:

3
Pobrań: 343
Wyświetleń: 3101
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Darwinizm społeczno-polityczny - strona 1 Darwinizm społeczno-polityczny - strona 2

Fragment notatki:

DARWINIZM SPOŁECZNO-POLITYCZNY - rozwój nauk przyrodniczych w II połowie XIX wieku - przeniesienie prawidłowości przeniesionych z gruntu nauk biologicznych na grunt nauk społeczno-politycznych - szczególnie zasady ewolucji i walki o byt
- interpretacja jednostki i społeczeństwa jako części przyrody Filozofia społeczna Herberta Spencera - metodologia badawcza Spencera opiera się na założeniu determinizmu biologicznego względem życia społecznego i politycznego; umiejętność społeczna to zdolność naukowego przewidywania następswa określonych zjawisk
- prawa powszechne - odnoszące się do wszystkich społeczeństw
- prawa ogólne - tylko do niektórych grup społeczeństw
- prawa szczegółowe - tylko do pojedynczych społeczeństw
- rozwój społeczeństwa jest uwarunkowany czynnikami biologicznymi zewnętrznymi (warunki biologiczne, geograficzne życia społeczeństwa) i wewnętrznymi (pierwotnymi czyli inteligencją, przebiegłością; wtórnymi czyli kulturą, cywilizacją)
- społeczeństwa jako korporacje: społeczeństwa przemysłowe (podstawą władzy jest organ reprezentacyjny, a zasadą współdziałanie jednostek dla powiększania dobrobytu i kultury), społeczeństwa zorganizowane do celów wojskowych (takie społeczeństwo przyjmuje zasady organizacji wojskowej, władza wojownicza rodzi despotyzm)
- powstanie prawa to kształtowanie się norm zgodnych z interesami jednostek, na określonym etapie rozwoju prawo zaczęło chronić przywileje i interesy rządzących
- podstawowym prawem naturalnym jest prawo tak zwanej równej wolności
- ustrój liberalistyczny jest modelem najbardziej optymalnym; Spencer zajmował się konsekwencjami sprawowania władzy w postaci ustanawiania norm chroniących i integrujących wolność człowieka, a nie samym mechanizmem wykonywania władzy
- przyszłość społeczeństwa Spencer widział w ideale państwa przemysłowego, które urzeczywistniałoby ideę wolności i sprawiedliwości Ludwik Gumplowicz - rozwój społeczny odpowiada darwinowskiej walce gatunków, a jej rezultatem jest ewolucja form ustrojowych, społeczeństwo jest swoistym organizmem
- krytykował teorie indywidualistyczne i dowodził, że współczesna jednostka nie posiada zbyt wielkich szans na utrzymanie się w walce, musi zatem należeć do określonej grupy społecznej - teoria ra s - biologiczna czystość rasy osiągana jest jedynie w stanie pierwotnego kształtowania się społeczeństwa; wówczas można jeszcze było określić granice ras; ale dzisiaj jest to niemożliwe; w sensie współczesnym Gumplowicz definiuje rasę jako ludzi aktywnie (w danym momencie) kształtujących rozwój biegu wypadków historycznych
- rasa ludzka jest to wspólnota interesów grupy ludzi, która zmierza do uzyskania określonego statusu politycznego i ekonomicznego; walka ras staje się zasadą rozwoju społecznego;
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz