To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA POSTĘPOWANIE KONSUMENTÓW 1/ kulturowe, 2/ społeczne, 3/ personalne 4/ psychologiczne. Dokładana identyfikacja tych czynników przyczynić się może do rozpoznania zainteresowań konsumentów, doboru odpowiednich bodźców w procesie wpływania na ich reakcje oraz jak najlepszego przystosowania produktów do ich potrzeb. 1. Czynniki kulturowe : kultura, subkultura i klasa społeczna. Kultura jest to złożona całość obejmująca wiedzę, wierzenia, sztukę, prawo, moralność, zwyczaje i wszelkie inne zdolności nabyte przez człowieka, jako członka społeczeństwa. Każda kultura dysponuje indywidualnym systemem wartości, przekonaniami oraz preferuje pewne typy zachowań. Subkultura to segment systemu kulturowego, który dzieląc z nadrzędną jednostką wspólne, podstawowe wartości i normy, manifestuje swoją odrębność przez własne, specyficzne treści, obejmujące wybrane sfery życia społecznego. Najczęściej wyodrębnia się subkultury: narodowościowe, wyznaniowe, rasowe, geograficzne Wpływ kultury na zachowania konsumenta odzwierciedla się w: - Preferencji w zakresie spożywania (użytkowania) poszczególnych produktów. - Odrębności zwyczajów nabywczych. - Zróżnicowaniu środków promocji produktów. Klasa społeczna - relatywnie homogeniczna i trwała grupa społeczna, zorganizowana w sposób hierarchiczny, której członkowie wykazują wspólne wartości, zainteresowania i zachowania. Ludzie z danej klasy społecznej mają często podobne preferencje w zakresie zakupu takich produktów, jak: artykuły odzieżowe, samochody, meble, wybierają zwykle te same formy spędzania wolnego czasu. 2. Czynniki społeczne : grupy odniesienia, rodzina, role społeczne i status. Grupa odniesienia - struktura społeczną, do której pragnie należeć jednostka, i z którą się identyfikuje. Grupa odniesienia tworzy wzorce zachowań i jest ważnym źródłem informacji dla nabywcy w zakresie analizowanych wariantów zakupu. Wyróżniamy pierwotne, wtórne i aspiracyjne grupy odniesienia. Grupy odniesienia: - Oddziałują na poziom aspiracji - odgrywają rolę w kształtowaniu się satysfakcji lub niezadowolenia. - Wyznaczają akceptowane wzory wydatkowania pieniędzy, umeblowania mieszkań czy nawet prestiżu. Rodzina: - wychowująca - rodzice przekazujący podstawowe wartości, - prokreacyjna - współmałżonek oraz dzieci - w większym stopniu wpływają na codzienne zachowania zakupowe. Proces podejmowania decyzji o zakupie produktów w rodzinie jest determinowany: - Określonymi rolami pełnionymi przez poszczególnych członków rodziny
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)