To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
C Z A S Traktujemy nasz czas, jako jedyny możliwy i traktujemy go, jako naturalne zjawisko, nie ma to żadnego związku z tym, co dzieje się za oknem. Uzmysławia się ludziom, że mamy naturalny rytm, ale także konstrukt jakim jest CZAS. Porządkuje on cale życie społeczne. Zatem to jak go ukonstrujemy, tak wygląda nasza społeczna rzeczywistość. W naszej kulturze traktujemy go, jako jakąś formę zasobu, dlatego musimy roztropnie z niego korzystać. Nie ma już czasu związanego z działaniem i współobecnością, bo za pomocą różnych środków możemy być w dwóch miejscach na raz. Kurczy się czas i przestrzeń - wiadomości z drugiego końca świata. W tradycyjnych społeczeństwach ważny był czas przyrody. Czekanie się zmieniło i stało się negatywne. Przez czekanie powstaje ZNACZENIE. Czekanie przestaje być czynnością naturalną. Zwierzę nie ma poczucia i straty czasu. My jesteśmy wprowadzeni w procesie socjalizacji w znaczenie czekania. Nauczono nas, że ktoś, kto stoi wyżej w hierarchii społecznej każe nam czekać. Dlatego wiemy, że czekanie wiąże się z władzą. Współcześnie bardzo odczuwamy fakt, że czkanie wiąże się ze stratą czasu. Okazuje się, że jest ktoś, kto kontroluje nas czas, chociażby dlatego, że postanowił, że zajęcia na uczelni będą trwały 1,5 h? Kontrola czasu jest czymś stosunkowo nowym i pojawia się w momencie wynalezienia zegaru. Kontrola czasu wpływa na człowieka od samego początku. Nasze życie jest skomplikowane właśnie przez pewną synchronizację czasu. Boimy się, że w pewnym momencie zostanie ona zaburzona. To, że właśnie minęło tyle i tyle czasu jest tylko umowne. Ale jest także takie pojęcia jak czas wewnętrzny - polega no na tym, że każdy z nas inaczej oczuwa 1,5 wykładu. Każdemu człowiekowi czas upływa inaczej. Do dokładności w precyzowaniu czasu przyczyniła się oczywiście technika, a poza nią jeszcze instytucje społeczne. Zmiany dotyczył społeczeństwa przemysłowego, w których czas odgrywał znaczną rolę. Czas bardzo silnie był związany z pieniądzem (i jest nadal) - pojęcie ROBOCZOGODZINY. Czas staje się zapalnikiem walki o pieniądze. Rozwój kapitalizmu przemysłowego. Czas jest od teraz: towarem, produkcją, czymś wymiennym. Ja mój czas mogę komuś oddać. Czas odrywa się od kontekstu i staje się uniwersalny. CZAS WOLNY: rewolucja przemysłowa i podział czasu na: czas pracy i czas wolny.
Czasu nie da się zaoszczędzić i nie można zarządzać jego tempem. W dzisiejszych czasach my na nic nie mamy czasu, a jeżeli mamy go zbyt wiele odczuwamy pewien dyskomfort i myślimy, że coś jest nie tak. Jeżeli ktoś ma za dużo czasu to ma automatycznie mniejszą wartość społeczną. Natomiast im mniej mamy czasu, tym jest on cenniejszy i wartościowszy - jeżeli ktoś chce kupić nasz czas musi zapłacić więcej.
(…)
…. Skomplikowany system dobrych manier - przejawiało się to na przykład w modzie, kiedy szyto specjalnie suknie, które ograniczały ruch - manifestacja, że nie trzeba czegoś robić. Rozrywka, która ma służyć tylko przyjemności, nieprodukcyjne spędzanie czasu - pokazanie światu, że ja nie muszę nic robić. …
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)