W c z e s n e c h r z e ś c i j a ń s t w o
J.Baszkiewicz F.Ryszka Historia doktryn politycznych i prawnych., S. Filipowicz Historia myśli polityczno-prawnej., źródła (Św.Paweł, Ignacy Atniocheński, Justyn Męczennik, Tertulian, Orygenes)
Idee stoików a myśl wczesnych chrześcijan.
Pojawiały się w literaturze tezy stwierdzające niejednoznacznie, że w chrześcijaństwie znalazły się wpływy greckie za pośrednictwem e s s e n i z m u , który łączył elementy pitagorejskie (asceza, celibat, wiara w nieśmiertelność duszy wyzwalanej przez śmierć) oraz stoickie (miłość do ludzi, braterstwo, równość). Essenizm był jednak sektą żydowską, wyrosłą na podłożu judaizmu. Warto jednak zaznaczyć, że już przed chrześcijaństwem wystąpiły prądy religijne o charakterze eklektycznym. Wynikało to ze zmieszania się poszczególnych kultur w obrębie imperium rzymskiego. Trudno jednoznacznie przesądzić o związkach chrześcijan z kulturą antyczną. Niemniej jednak takowe występowały w mniejszym lub większym stopniu. Nas będą tu interesowały podobieństwa i różnice pomiędzy kulturą chrześcijańską a stoicyzmem bazującym w kręgu kultury hellenistycznej.
W centrum ideologii stoickiej jest wszechobecny, immanentny Logos. Podobną rolę odgrywa Bóg w wierze chrześcijańskiej. Bóg chrześcijański jest wszechobecny: Opatrzność Boża do tego stopnia ogarnia wszystko, że nawet nasze włosy na głowie zostały przez nią policzone (Orygenes). Natomiast Logos przejawia się we wszelkiego rodzaju istotach ziemskich i pozaziemskich - poprzez tchnienie, pneumę. Bóg jest więc materią. Oczywiście jest to pogląd materialistyczny. Tym samym stoicy twierdzili, że bóg jest rozumny (tak, jak chrześcijanie), i jest twórczym ogniem, który metodycznie przystępuje do zrodzenia świata i zawiera w sobie wszystkie racje zalążkowe (…). A k t s t w o r z e n i a - występował w obu koncepcjach. Podobnie Bóg stworzył niebo i Ziemię. Świat, skoro w ogóle powstał, jest z n i s z c z a l n y, zarówno dla stoików, jak i chrześcijan. Kres doczesności miał nastąpić w następstwie Dnia Ostatecznego, a wedle stoików następuje nieuchronne dopełnienie się czasu, a wyniku tego - powszechne zaognienie. Bardzo podobna symbolika, jednak rzeczywistość po Dniu Ostatecznym już się nie powtórzy, tak jak po powszechnym zaognieniu. Z tego wynikną określone konsekwencje dotyczące postępowania ludzkiego. Wypadnie do tego powrócić.
Bóg w obu koncepcjach był wszechobecny. Jednakże stoicy widzieli w nim postać materialną, która poprzez pneumę aktualizuje się we wszechświecie. Chrześcijański Bóg jest niezależny od aktu stworzenia oraz przedmiotu stworzenia. Dla stoików bóg był wiecznym ogniem (inspiracja Heraklita). Chrześcijanie nie przesądzali o istocie Boga, ale niewątpliwie człowiek ma coś z niego, skoro został stworzony na jego podobieństwo. Nie doprowadziło to ich jednak do poglądów zgoła antropocentrycznych.
(…)
… po dziś dzień. W każdym państwie pojawił się ten problem. Najwcześniej nastąpiło to w imperium rzymskim. Pojawiły się różne tendencje. Niewątpliwie przełomowym wydarzeniem okazało się wydanie edyktu mediolańskiego w 313 roku wprowadzający zasadę tolerancji religijnej. Potrzebne będzie kilka pokoleń, aby religia ta stała się dominującą w państwie rzymskim.
Państwo a kościół - wedle katolickiej nauki społecznej…
… doczesnego. Bóg, tak samo jak Logos łączy ludzi, a nie dzieli, zespala ich wspólne działania. Nie można się z tego porządku wyłamywać, ani tym bardziej niszczyć go.
Wspólną cechą chrześcijan i stoików był k o s m o p o l i t y z m . Stoik, w myśl obowiązujących prądów epoki hellenistycznej, czuł się obywatelem całego świata. Podobnie czyni się chrześcijanie, ponieważ, Bóg jest wszędzie, i wszędzie…
… (teokracja); - podporządkowanie Kościoła państwu;
- rozdział prawny Kościoła od państwa;
- współpraca Kościoła z państwem opierająca się na zwyczaju lub konkordacie.
1
1
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)