To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
STAROŻYTNOŚĆ
Charakterystyka ogólna starożytnego prawa narodów
Prawo narodów nie było zorganizowaną gałęzią prawa ani tym bardziej zorganizowaną organizacją prawną
Istnienie porządku prawnego byłoby możliwe gdyby istniała jego doktryna i konceptualizacja. Granice PN nie są ściśle ustalone bo nie ma doktryny. Granica między prawem rzymskim a prawem narodów jest ciężka do ustalenia
Foedus (z łac. przymierze; związek; ugoda; liga; prawo) - instytucja rzymska - patrzy się na nią jako na instytucję prawa narodów
Brak doktryny skutkuje brakiem wewnętrznej systematyki prawa narodów
Możemy mówić o - instrumentach prawnych (gł. umowach)
-instytucjach w dobie wojny
Prawo wojny i pokoju
Prawo narodów jest tu w dużym stopniu prawem sakralnym. Widać to w procedurze:
-zawierania traktatów, -powoływania posłów, -wywoływania wojny
-zawierania pokoju
-rytualizacji pewnych czynności
-odwoływaniu się do bóstw
-znacznym udziale kapłanów
-zapewnieniu i egzekwowaniu PN poprzez sakralizację, np klątwa była jedną z sankcji ze nieprzestrzeganie PN. Sakralizacja wynikała ze sposobu myślenia - wówczas ludzie byli mocno religijni
Egzekwowania i zapewnienie przestrzegania prawa narodów - sankcja boska
W dobie starożytnej nie doszło do kodyfikacji prawa narodowego
Zwyczaj - praktyka wyrażająca reguły właściwego zachowania, od którego odstąpienie jest naruszeniem prawa narodów
Sankcje za naruszenie Prawa Narodów (wg Bergmana)
-boska (obawa nie tylko przed bóstwem ale też przed chaosem)
-społeczna - bogowie opuszczają państwo łamiące PN i dlatego społeczeństwo jest złe. Obawa przed Chaosem
- intelektualna - podstawą był rozum. U źródeł leżał strach przed utratą prawa naturalnego i sposobnością działania
Bergman uważał PN za prymitywne nie dlatego, że łączyło sprawy sakralne z prawem narodów, lecz dlatego, że nie oddzielało jasno normy od sankcji
Traktaty w praktyce egipskiej (XVIII p.n.e.)
Traktaty wasalne (trybutarne) - pokonanie Syrii pod Kadesz
Traktaty z Nomadami (plemiona z pustyni libijskiej, nie było to nawet jeszcze państwa)
Traktaty handlowe z Kretą np dotyczące przywilejów eksterytorialnych - Kreteńczycy wyłączeni spod prawa w Egipcie i odwrotnie)
Najważniejszy: między Ramzesem II i Hattusilisem III
1280, 1279 p.n.e. - daty zależą od uzgodnienia daty panowania Ramzesa II
21.11.1259 - według obecnych uzgodnień właśnie ta data (ta jest teraz modna)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)