Charakterystyka starożytności - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 490
Wyświetleń: 1309
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Charakterystyka starożytności - wykład - strona 1 Charakterystyka starożytności - wykład - strona 2 Charakterystyka starożytności - wykład - strona 3

Fragment notatki:

STAROŻYTNOŚĆ
Charakterystyka ogólna starożytnego prawa narodów
Prawo narodów nie było zorganizowaną gałęzią prawa ani tym bardziej zorganizowaną organizacją prawną
Istnienie porządku prawnego byłoby możliwe gdyby istniała jego doktryna i konceptualizacja. Granice PN nie są ściśle ustalone bo nie ma doktryny. Granica między prawem rzymskim a prawem narodów jest ciężka do ustalenia
Foedus (z łac. przymierze; związek; ugoda; liga; prawo) - instytucja rzymska - patrzy się na nią jako na instytucję prawa narodów
Brak doktryny skutkuje brakiem wewnętrznej systematyki prawa narodów
Możemy mówić o - instrumentach prawnych (gł. umowach)
-instytucjach w dobie wojny
Prawo wojny i pokoju
Prawo narodów jest tu w dużym stopniu prawem sakralnym. Widać to w procedurze:
-zawierania traktatów, -powoływania posłów, -wywoływania wojny
-zawierania pokoju
-rytualizacji pewnych czynności
-odwoływaniu się do bóstw
-znacznym udziale kapłanów
-zapewnieniu i egzekwowaniu PN poprzez sakralizację, np klątwa była jedną z sankcji ze nieprzestrzeganie PN. Sakralizacja wynikała ze sposobu myślenia - wówczas ludzie byli mocno religijni
Egzekwowania i zapewnienie przestrzegania prawa narodów - sankcja boska
W dobie starożytnej nie doszło do kodyfikacji prawa narodowego
Zwyczaj - praktyka wyrażająca reguły właściwego zachowania, od którego odstąpienie jest naruszeniem prawa narodów
Sankcje za naruszenie Prawa Narodów (wg Bergmana)
-boska (obawa nie tylko przed bóstwem ale też przed chaosem)
-społeczna - bogowie opuszczają państwo łamiące PN i dlatego społeczeństwo jest złe. Obawa przed Chaosem
- intelektualna - podstawą był rozum. U źródeł leżał strach przed utratą prawa naturalnego i sposobnością działania
Bergman uważał PN za prymitywne nie dlatego, że łączyło sprawy sakralne z prawem narodów, lecz dlatego, że nie oddzielało jasno normy od sankcji
Traktaty w praktyce egipskiej (XVIII p.n.e.)
Traktaty wasalne (trybutarne) - pokonanie Syrii pod Kadesz
Traktaty z Nomadami (plemiona z pustyni libijskiej, nie było to nawet jeszcze państwa)
Traktaty handlowe z Kretą np dotyczące przywilejów eksterytorialnych - Kreteńczycy wyłączeni spod prawa w Egipcie i odwrotnie)
Najważniejszy: między Ramzesem II i Hattusilisem III
1280, 1279 p.n.e. - daty zależą od uzgodnienia daty panowania Ramzesa II
21.11.1259 - według obecnych uzgodnień właśnie ta data (ta jest teraz modna)
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz