Charakterystyka przedsiębiorstw- Wykład 4

Nasza ocena:

5
Pobrań: 217
Wyświetleń: 1435
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Charakterystyka przedsiębiorstw-  Wykład 4 - strona 1 Charakterystyka przedsiębiorstw-  Wykład 4 - strona 2 Charakterystyka przedsiębiorstw-  Wykład 4 - strona 3

Fragment notatki:


Wykład 8. 12.11r.
Przedsiębiorstwa pionierskie:
Zalety:
- Założyciel jako siła napędowa,
-podstawy innowacyjności i kreatywności,
-wysoka skłonność do elastyczności i adaptacji,
- wysokie zaangażowanie i poczucie obowiązku,
-szybkość w podejmowaniu i zmienianiu decyzji,
-możliwość niezauważania i niedoceniania przez konkurencję.
Wady:
-często niewystarczające i ograniczone doświadczenie
-małe możliwości samofinansowania,
-zwykle niewystarczające kwalifikacje personelu,
-ograniczone możliwości dywersyfikacji ryzyka,
-zwykle przeakcentowane podejście „techniczne”,
Przedsiębiorstwa wzrastające i ekspansywne - przedsiębiorstwa dynamicznie wzrastające są wdzięcznym obiektem badań. Zainteresowanie badaczy budzą głównie czynniki sprzyjające osiąganiu sukcesu i sprawności. Wzrost nie zawsze jest miarą sukcesu i rozwoju firmy. Czasopismo „Fortune” od kilkudziesięciu lat prowadzi ranking najbardziej podziwianych przedsiębiorstw w USA. Według specjalnej ankiety , rozprowadzanej wśród analityków finansowych i menedżerów ocenia się prawie 400 firm z 41 branż. W rankingu przeprowadzanym w 95' pierwszą dziesiątkę tworzyły:
Rubbermaid, Microsoft, Coca-cola, Motorola, Home depot, Intel, Procter &Gamble, 3M, United Parcel Service ,Hewlett- Packard.
Firmy te swoje wysokie pozycje następującym czynnikom:
- sprawność kierownictwa,
- jakość wyrobów i usług,
-innowacyjność,
- długoterminowe zmiany wartości akcji,
-kondycja finansowa,
-pozyskiwanie utalentowanych pracowników i stworzeniu im szans rozwoju,
-odpowiedzialność wobec społeczeństwa,
-oszczędzanie środowiska naturalnego,
- umiejętność wykorzystania posiadanych zasobów.
8 cech firm dobrze zarządzanych : (zarządzanych jako generatory wartości i rozwoju)
- położenie nacisku na działanie , (prymat działania- robienie czegoś, a nie mówienie o tym; troska nie tylko o samo rozwiązanie problemu, ale ile dokładnie starań w dążeniu do rozwiązania problemu; unikanie opracowania skomplikowanych i długoterminowych planów biznesu, korzystanie z pracy zespołowej) - zbliżenie się do klienta , (znajomość potrzeb klientów, i dążenie do tego, aby je jak najlepiej zaspokajać np. McDonalds) - autonomia i przedsiębiorczość ( wspieranie „ducha przedsiębiorczości” , decentralizacja i autonomia sprzyjające rozwojowi innowacyjności) - wydajność przez ludzi ,( podstawowe znaczenie dla osiągnięcia sukcesu ma motywacja i zaangażowanie, uświadomione potrzeby działają jak drogowskaz) -motywacja przez wartości

(…)

…- Model rozwoju poprzez zmiany strukturalne (1972)
Churchill/ Lewis- Model rozwoju małych i średnich firm (1983)
Model zmiany zachowań
Swayne/ Tucker- Model efektywnego rozwoju organizacji (1973)
Adizes- Model rozwoju poprzez cztery grupy zachowań organizacji (1979)
Miller- Cykl życia organizacji (1989)

…)
-motywacja przez wartości, (ludzie chcą przeżywać a nie tylko uczestniczyć np. Ikea)
- trzymanie się swojej specjalności,(odnoszące sukcesy firmy wiedzą, co robią najlepiej i trzymają się tego)
-prosta struktura, nieliczny sztab, (należy unikać skomplikowanych i rozbudowanych struktur, troska o obniżenie kosztów zarządzania, lean management)
-jednoczesna dyscyplina i swoboda (niezbędne jest łączenie swobody…
… „oczyszczenia” bilansu” (decyzje związane z pozbyciem się oddziałów bez których można sobie poradzić, pozyskać te dobra na rynku).
Wady:
-odpływ środków (Cash-drain) , sięganie po rezerwy,
-marne nastroje wśród menedżerów i pracowników, słaba motywacja „drenaż mózgów
- wewnętrzne skostnienie, ogólny brak przedsiębiorczości i innowacyjności,
-wzrastająca izolacja wyższego kierownictwa od rynku,
-obstawianie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz