Charakterystyka i ocena modelu neoscholastycznego w katechetyce.

Nasza ocena:

3
Pobrań: 84
Wyświetleń: 931
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Charakterystyka i ocena modelu neoscholastycznego w katechetyce. - strona 1 Charakterystyka i ocena modelu neoscholastycznego w katechetyce. - strona 2

Fragment notatki:


Geneza, charakterystyka i ocena modelu neoscholastycznego w katechetyce. Modele katechetyczne Modele pochodzą z XX w.
Niektóre z nich sięgają wieku XIX (trwają w przyzwyczajeniach nauczycieli religii)
W niektórych dokumentach nie ma nawet śladu po tych modelach.
Dlaczego powstają modele katechetyczne:
- rozwój refleksji teologicznej
- rozwój nauk pedagogicznych
- zmienność uwarunkowań sytuacji społecznej, ekonomicznej i politycznej Model neoscholastyczny Z tym modelem łączą się pewne zjawiska
Katecheza dzieci wprowadzona przez Kościół była w XVI w. w Lombardii (Karol Boromeusz zakłada pierwsze szkoły katechetyczne).
Do tej pory katechezą dzieci zajmowali się rodzice.
Wielu ludzi uważa, że jak ktoś katechizuje tzn. że naucza religii w szkole.
Religia jako przedmiot w szkole pojawia się w okresie oświecenia w XVIII w. publiczna szkoła oświeceniowa wychodzi z założenia, ze religia jest potrzebna, aby człowiek słuchał króla
Ten model łączy się z przeniesieniem nauki religii ( nauka katechizmu i historia biblijna- nauka pomocnicza religii) do szkół.
W Xix pojawia się nurt neoscholastyczny apologetyczny, katecheza ma wymiar obrony przed racjonalizmem. Przedstawicielem tego nurtu był Joseph Deharbe - jezuita. Treścia katechezy była neoscholastyczna teologia przekazywana w sposób przystępny dla ucznia. Starano się precyzowac pojęcia teologiczne, ale pomijano cytaty z Pisma św. celem katechezy był przekaz wiedzy przeznaczonej do wyuczenia na pamięć. Podstawowa metodą - analiza definicji katechizmowych (W Polsce obowiązywał katechizm Ks. Filiochowski 1873.). nie był to przekaz wiary a jedynie przekaz wiedzy o wierze
Nie budził wiary, ignorował teksty biblijne Geneza, charakterystyka i ocena modelu stopni formalnych w katechetyce. Model stopni formalnych: - obecny w nauczaniu przedmiotów szkolnych: biologii, historii, geografii, itp.
- twórca - Herbart, wg niego każda lekcja powinna składac się z 5 części
- w Austrii i Niemczech powstaja związki katechetyczne, które w sposób teoretyczny przystosowują metode Herbarta do nauczania katechetycznego:
1 stopień - wprowadzenie
2 stopień- pogląd - oddziaływanie na zmysły poprzez przykład, np. opowiadanie biblijne
3 stopień - pogłębienie - oddziaływanie na rozum
4 stopień - synteza - oddziaływanie na rozum
5 stopień - zastosowanie (religijne lub o naturze moralnej)
takie podejście do katechetyki groziło instrumentalnym traktowaniem Pisma sw. , Gubieniem istoty treści danego fragmentu, manipulacji tekstem biblijnym.


(…)

… istoty treści danego fragmentu, manipulacji tekstem biblijnym.
- w Polsce propagatorami modelu stopni byli: X Gazdowski, x Zalewski
zarzuty wobec modelu stopni:
1. model ten nie pogłębia wiary, jest skupiony na metodzie i dydaktyce, a nie przystosowuje treści, stąd celem staje się przekaz często oderwanej treści bez wzbudzania wiary
2. zarzut natury dydaktycznej - w całej katechezie jest używana…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz