Ceny realne i ceny nominalne

Nasza ocena:

3
Pobrań: 336
Wyświetleń: 4683
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Ceny realne i ceny nominalne - strona 1

Fragment notatki:


Ceny realne i ceny nominalne: - ceną nominalną, nazywaną czasem ceną w dolarach bieżących jest cena absolutna w danym okresie czasu. np. funt masła kosztował $ 0.87 w 1970 roku, $ 1.88 w 1980 roku, $ 3.40 w 2007 roku. Czy oznacza to, że masło podrożało niemal 4-krotnie w tym okresie czasu? Odpowiedź na to pytanie jest oczywiście negatywna. - cena realna jest to cena, w której uwzględniono element inflacji wskaźnik inflacji !!!! CPI w 1970 roku wyniósł 38.8, w 2007 wzrósł do 205.8. Wobec tego cena 1 funta masła w 2007 wyrażona w dolarach z 1970 roku wyniosła: (38.8/205.8)x3.40 = $ 0.64 w warunkach realnych zatem cena masła nie tylko nie wzrosła, ale spadła między rokiem 1970 a 2007. ($ 0.87 - $ 0.64 = $ 0.23) Pytania do dyskusji: Czy CPI odzwierciedla rzeczywisty ruch cen? Jakie jest praktyczne znaczenie CPI dla przedsiębiorcy? Czy inflacja jest zawsze negatywnym czynnikiem w gospodarce? Podstawy teorii podaży i popytu: Prosty model podaży i popytu (supply and demand) to najistotniejsza część mikroekonomii. Bez właściwego zrozumienia mechanizmów podaży i popytu (możemy przedstawić słowa w tym określeniu) nie można przejść do następnych elementów składających się na treść wykładu z mikroekonomii. Model podaży i popytu zawiera 2 części: krzywa popytu i krzywa podaży Krzywa podaży jest wynikiem następującego równania Qs=Qs (P) Jest ona zawsze wznosząca względem początku układu osi współrzędnych. Oznacza to, że im wyższa jest cena określonego dobra tym większa ilość tego dobra firma jest gotowa wyprodukować i skierować na rynek. S S' P 1 P 2 Q 1 Q 2 quantity Inne czynniki wpływające na podaż (czynniki pozacenowe): - ilość towarów jakie producent jest gotowy rzucić na rynek zależy nie tylko od ich ceny ale także od kosztów produkcji. Składają się na nie takie elementy jak ceny surowców, płace, koszty kredytu, koszty marketingu itp. Zmiana jednego elementu może spowodować przesunięcie się krzywej podaży. Załóżmy że ceny surowców spadną. Niższe koszty surowców uczynią produkcję danego wyrobu bardziej opłacalną. Wpłynie to na produkcję firmy ale także zachęci wszystkie inne firmy w tym sektorze do zwiększenia ich produkcji. Skutkiem czego krzywa podaży przesunie się z punktu S do punktu S' oczywiście przy założeniu, że cena nie ulegnie zmianie. Ilość oferowanego towaru wzrośnie z Q 1 do Q 2 - zmiany wielkości podaży spowodowane zmianą ceny przedstawioną za pośrednictwem ruchów wzdłuż krzywej podaży. Natomiast zmiany spowodowane innymi czynnikami wpływającymi na zmiany podaży przedstawiane są za pomocą przesunięcia samej krzywej podaży. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz