Dr. Beata Andrzejczak
Logistyka Międzynarodowa
Wykład X – Centra usług logistycznych
Zlokalizowane są w tych punktach modalnych sieci logistycznych, które położone są w miejscach przecięcia się linii wszystkich
gałęzi transportu (od lądowego do powietrznego), w miejscach tych wyznacza się teren pod zabudowę magazynów niskiego
i wysokiego składowania wraz ze stanowiskiem obsługi eksploatacyjno- remontowej każdego rodzaju transportu (potrzebny
jest serwis).
Powinno znajdować się na przecięciu dróg i w pobliżu minimum jednej autostrady, w okolicy powinno znaleźć się lotnisko lub
port morski, rzadziej drogi wodno- śródlądowe.
Podstawowe zadania CUL:
standaryzacja systemów transportowych i magazynowych
automatyzacja zadań w przepływie produktów logistycznych
informatyzacja przy komputerowym wspomaganiu procesów podejmowania decyzji i integracji elektronicznych
systemów przetwarzania danych
koordynacja działań między przedsiębiorstwami produkcyjnymi i usługowymi
Efekty działalności CUL, sprowadzają się do:
możliwości szybkiego reagowania na zmiany wielkości i struktury popytu
znacznego obniżania jednostkowych kosztów logistycznych przy dużych obrotach CUL
zmniejszenie nakładów inwestycyjnych na CUL dzięki realizacji wspólnych przedsięwzięć, w których uczestniczy, np.
samorząd terytorialny jako przedstawicie SP i grupy firm bezpośrednio zaangażowanych w budowę CUL
Warunkiem utworzenia CUL jest uwzględnienie w jego budowie następujących przesłanek:
Przestrzenne, tzn. przeznaczenie pod zabudowę terenu od 70ha do 100 ha w miejscu przecięcia dróg i szlaków
komunikacyjnych.
Organizacyjne, tzn. wybudowanie na obszarze centrum bazy podstawowej, magazynów miejsc obsługi produktów.
Technologiczne, tzn. bocznica kolejowa, droga dojazdowa do płyty lotniska, sprzęt specjalistyczny remontowy dla
samochodów, punkty serwisowe, stacje benzynowe, obsługa celna, baza hotelowa, restauracje, sklepy.
Podstawowe zadania CUL:
całodobowa wszechstronna obsługa produktu logistycznego
świadczenie wszechstronnych usług w zakresie magazynowania z uwzględnieniem magazynów uniwersalnych i
chłodni, a także udostępniania składów celnych.
Cechy wspólne CUL:
podobna forma organizacyjna (sp. z o.o.)
podobny termin realizacji (generalnie są to spółki nowe, powstały pod koniec lat 90.
czynnik intermodalny (szyna-droga lub woda-szyna-droga)
Różnica CUL:
powierzchnia- rozpiętość bardzo duża (powinno być od 70-100 ha)
zróżnicowany rodzaj działalności
różna inicjatywa powstania tych centr
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)