Fragment notatki:
Informacje poruszone w notatce to rozwój, zastosowanie, schyłek, rodzaje innowacji, systematyczna innowacja, nieoczekiwane powodzenie, demografia, zmiany w sposobach postrzegania, nowa wiedza.
Celowa innowacja i siedem źródeł do innowacji
Organizacje dysponujące twórczymi pracownikami często mają liczne pomysły na wiele nowych produktów i usług, a także na kilka prototypowych produktów, które weryfikują twórcze rozwiązania tych pracowników. Aby jednak przekształcić te pomysły i prototypy w rzeczywiste produkty i usługi które mogą być sprzedawane klientom, organizacja musi jeszcze dysponować również innymi zasobami, by rozwijać i sprzedawać innowację. Proces opracowywania, stosowania, uruchamiania, rozwijania twórczej idei oraz kierowania jej dojrzewaniem i upadkiem jest nazywany organizacyjnym procesem innowacji. Proces ten pokazany jest na rysunku.
Rys. 1
Rozwój- większość idei nie wyłania się z procesu tworzenia w stanie gotowym do natychmiastowego przekształcenia w nowe produkty lub usługi. Rozwój jest fazą, w której organizacja ocenia, modyfikuje i doskonali twórczą ideę, zanim ją przekształci w produkt lub usługę gotową do sprzedaży. Rozwój następuje po weryfikacji twórczego odkrycia, w razie potrzeby budowane są prototypy. Przykład : firma Parker Brothers (producent gir planszowych Monopol, Life) pracowała nad rozwojem „pokojowej” siatkówki. Jej projektanci stworzyli piłkę z gąbki, która okazała się tak efektowna, że firma postanowiła w ogóle zarzucić plany gry w siatkówkę i sprzedawać samą piłkę. Parker Brothers nigdy nie dowiedział się, jak by się sprzedawała ta „domowa minisiatkówka”, ale piłka Nerf i liczne związane z nią produkty opracowane później przyniosły firmie wielomilionowe dochody.
Zastosowanie- Po rozwinięciu nowy pomysł musi być jeszcze zastosowany do rzeczywistych produktów lub usług. Zastosowanie to faza, w której organizacja podejmuje rozwiniętą ideę i wykorzystuje ją w projektowaniu, produkcji i dostarczaniu nowych produktów, usług i procesów. W tym punkcie pomysł wychodzi z laboratorium i zostaje przekształcony w materialne dobra i usługi. Przykład: Polaroid Corp wpadł na pomysł wykorzystania radarowego systemu regulacji ostrości w aparatach fotograficznych do zdjęć natychmiastowych. Pomysł do rozpoznania położenia, prędkości i kierunku poruszania się różnych obiektów został po raz pierwszy wykorzystany na szeroką skalę podczas II wojny światowej. W miarę rozwoju w następnych latach techniki radarowej wykorzystywane podzespoły elektryczne mogły być coraz mniejsze i prostsze. Badacze w firmie Polaroid dostrzegli możliwości tkwiące w radarze i zastosowali w nowy sposób tę dobrze rozwiniętą technikę.
Uruchomienie- jest to etap, w którym organizacja wprowadza na rynek nowe produkty i usługi. Kluczową kwestią jest pytanie „Czy klienci chcą nabywać nowy produkt lub usługę”?
Przykład: wśród głównych porażek można wymienić ogrzewacz foteli firmy Sony, aparat Polaroida do zdjęć natychmiastowych którego rozwój kosztował 3 mld dolarów i który nigdy dobrze się nie sprzedawał.
(…)
… zastąpiły tradycyjne winyle 2)innowacje stopniowe- są to nowe produkty, usługi lub technologie, które tylko modyfikują dotychczasowe np. aerodynamiczny samochód dostawczy General Motors o nazwie Lumina, zastosowano tu plastykowe płyty karoseryjne oraz nowy sposób kształtowania przedniej szyby. Silnik, napęd i inne części mechaniczne mają standardowy charakter. 3)innowacje techniczne- zmiany wyglądu…
…. Swoje maszyny sprzedał bibliotekom publicznym w Nowym Yorku. Drugi raz, gdy firma konkurencyjna nie chciała wypuścić na rynek swojego najbardziej technicznie zaawansowanego komputera. IBM widząc zapotrzebowanie przedsiębiorstw na komputery zrezygnował z własnej konstrukcji i posłużył się opracowanym przez rywala i konkurenta . W ciągu 4 lat zdobył wiodącą pozycję na rynku.
Nieoczekiwane powodzenie jest okazją…
… technologii - centrala telefoniczna gdzie połączono urządzenie telekomunikacyjne z komputerem
4.raptowne zmienianie sposobu funkcjonowania przemysłu: zaniedbywanie rynku lub przemysłu przez kurczowe trzymanie się starej praktyki, co powoduje upadek starych przedsiębiorstw.
V. Demografia
Demografia jest jednym z czynników, procesów zachodzących na zewnątrz organizacji. Są one przejawem zmian zachodzących…
… produkująca obuwie. Zainteresowała się ona falą wyżu demograficznego, zorganizowała sieć sklepów przeznaczonych dla nastolatków. Przeprojektowała swój towar i rozszerzyła asortyment. Efektem był rozwój i umocnienie swojej pozycji na rynku. W późniejszym okresie inni poszli w ślady Melvill ale nastolatki były już „młodymi dorosłymi ludźmi” potrzebującymi innego typu odzieży. Melville znowu się przeobraził…
… i dogmatyzm. Producenci i sprzedawcy niemal zawsze postrzegają błędnie to co klient naprawdę kupuje. Zakładają że wartość dla klienta i producenta jest taka sama.
-- przykład --
Japoński producent telewizorów stwierdził, że biedni w jego kraju nie będą kupować telewizorów bo ich na to nie stać. Stwierdził ` to ja wiem na co biedni ludzie mogą sobie pozwolić, a nie oni'. Dopiero ubodzy w Stanach Zjednoczonych…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)