Fragment notatki:
doc.
Notatka na temat; cel i struktura organizacji, zawiera takie informacje, jak: cel, klasyfikacja celów, cele ekonomiczne, cele techniczno – produkcyjne, cele społeczne, cele regionalne, ideał, zamierzenie, zadanie, misja przedsiębiorstwa, struktura organizacyjna, stosunki organizacyjne sformalizowane, typy więzi organizacyjnych, czynniki strukturotwórcze, dokumentacja organizacyjna przedsiębiorstwa, metody budowy struktury organizacyjnej.
Dodatkowo notatka opatrzona została wykresami.
Cel - przyszły, pożądany stan rzeczy ukierunkowujący działania i wyznaczający ich strukturę. Głównym celem przedsiębiorstwa jest osiąganie i maksymalizacja zysku, ale też do podstawowych celów należy zaliczyć:
pozycję na rynku (zdobycie odpowiednio dużego udziału na rynku)
obniżanie kosztów
reprodukcję zasobów materialnych
świadczenie na rzecz społeczeństwa i środowiska naturalnego
Cele firmy są niejednorodne, wynika to z tego, że przedsiębiorstwo obejmuje różne grupy interesów o odmiennych celach (właścicieli lub dostawców kapitału, kierownictwo, pracowników). Celem właścicieli jest głównie osiąganie zysku, pewna lokata kapitałowa. Celem kierownictwa jest wygospodarowanie zysku, wysokie dochody osobiste, kariera zawodowa, zaspokajanie ambicji zawodowych. Celem pracowników jest maksymalizacja wynagrodzenia i utrzymanie miejsca pracy.
Na cele przedsiębiorstwa ma wpływ typ i rodzaj przedsiębiorstwa. Są takie, które są nastawione na zysk i takie, w których zysk nie jest głównym celem. Inna jest hierarchia celów w przedsiębiorstwach prywatnych, inna w państwowych, spółdzielczych. Hierarchia celów jest zróżnicowana w poszczególnych krajach.
Klasyfikacja celów
Dwa podstawowe podejścia:
podejście podmiotowe - charakteryzuje cele z punktu widzenia podmiotu, który je formułuje (czyj to jest cel), pozwala wyróżnić klasę celów formalnych i nieformalnych podejście przedmiotowe - charakteryzuje cele z punktu widzenia przedmiotu, którego te cele dotyczą, biorąc pod uwagę stopień ogólności sformułowania wyróżniamy klasę celów ogólnych i szczególnych (skonkretyzowanych).
Z punktu widzenia operacjonalizacji (nadawania celom określonego sensu empirycznego) ważna jest jakościowa i ilościowa charakterystyka celu. Charakterystyka jakościowa odzwierciedla ogólną treść celu. Charakterystyka ilościowa przekształca tę treść w pewne mierniki umożliwiające również ocenę stopnia osiągnięcia celów. Cele nie zawsze są formułowane wyraźnie i formalnie. Cele jasno i formalnie określone stanowią bodziec do działań usprawniających.
Aby dokonać dekompozycji celów należy wziąć pod uwagę:
typ sformułowania celu
cel - potrzeba (stan niepożądany)
cel działania (stan pożądany)
typ przeformułowania
cel potrzeba => finalny cel działania
finalny cel działania => pośredni cel działania
Cel - potrzeba: stanowi stwierdzenie braku czegoś, jest tym typem sformułowania, który potwierdza fakt, że sytuacja podmiotu jest przezeń oceniana jako niezadowalająca.
Cel działania: wyraża pożądany w jakimś stopniu stan rzeczy zaspokajający potrzebę.
Że względu na hierarchiczną strukturę celów i potrzeb zachodzi potrzeba ich przeformułowania. Cel potrzeba zostaje przeformułowany w cel finalny, a ten znowu w pośredni cel działania (zadania cząstkowe, których realizacja pozwoli osiągnąć finalny cel działania).
(…)
… zaspokojenia psychospołecznych potrzeb pracowników (samorealizacja, prestiż, zadowolenie z pracy), socjalno bytowych i kulturalnych potrzeb zbiorowych, a także potrzeb społeczno - politycznych związanych z uczestnictwem w sprawowaniu władzy. W tej sferze dokonywany jest wybór między zaspokojeniem potrzeb indywidualnych a zbiorowych.
Cele regionalne - dotyczą oddziaływania organizacji na region…
… strukturę organizacji.
Stosunki nieformalne - w postaci stosunków poza formalnych i niesformalizowanych. Poza formalne stosunki (poza organizacyjne) - zachowania indywidualne, grupowe wynikające z niezgodności lub niepełnej zgodności celów indywidualnych i grupowych z celami organizacji formalnej. Stosunki nieformalne przejawiają się w funkcjonowaniu grup nieformalnych np. pod postacią kliki - najgorszy przejaw grupy nieformalnej, jej cele są niezgodne z celami organizacji formalnej. Stosunki niesformalizowane - margines swobody działań, im ten margines jest szerszy tym organizacja jest mniej sformalizowana, jest mniej przepisów krępujących działania członków organizacji.
Typy więzi organizacyjnych:
służbowa - określa zależność podwładnego od przełożonego, cecha: uprawnienia przełożonego o decydowaniu…
… - jest raczej smukła, tendencja do centralizacji decyzji, duża liczba reguł formalnych, mała rozpiętość kierowania. Struktura organiczna - liczba reguł formalnych jest niewielka, duża rozpiętość kierowania, są to struktury płaskie o niewielkiej liczbie szczebli zarządzania, rady, wzajemne konsultacje między członkami.
Dokumentacja organizacyjna przedsiębiorstwa
Proces formalizacji instytucji…
… określonego rzędu, dzielimy aż dojdziemy do funkcji elementarnych, które przydzielamy podmiotom. Przydzielając kierujemy się roczną pracochłonnością realizacji tych funkcji. Przekształca się przedmiotowe stanowiska w podmiotowe, ale najpierw trzeba określić ile czasu trzeba na realizację kolejnych funkcji. Jeżeli roczna pracochłonność = efektywnej pracy jednego pracownika to przekształca się stanowisko…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)