Cechy charakterystyczne poszczególnych planów

Nasza ocena:

5
Pobrań: 140
Wyświetleń: 1407
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Cechy charakterystyczne poszczególnych planów  - strona 1 Cechy charakterystyczne poszczególnych planów  - strona 2 Cechy charakterystyczne poszczególnych planów  - strona 3

Fragment notatki:

WYKŁAD VII CECHY CHARAKTERYSTYCZNE POSZCZEGÓLNYCH RODZAJÓW PLANÓW
zakres:
plany strategiczne dotyczą jednego głównego aspektu rozwoju organizacji
plany taktyczne dotyczą dużej liczby problemów wynikających z implementacji
plany strategiczne - plany operacyjne dotyczą pojedynczych działań lub zadań
złożoność:
w planach strategicznych mamy bardzo dużą ilość zmiennych
w planach taktycznych bierze się pod uwagę dużo zmiennych
w planach operacyjnych bierze się pod uwagę małą liczbę zmiennych
cel planowania:
w planie strategicznym jest to misja organizacji
w planowaniu taktycznym celem jest doprowadzenie do pożądanych rezultatów w krótkim okresie
w planach operacyjnych celem jest wykonanie zadania
charakter czynności planistycznych:
plany strategiczne mają charakter twórczy
plany taktyczne - charakter czynności jest bilansujący oraz alokacyjny
plany operacyjne - charakter odtwórczy gdyż zakładają one postępowanie wg wytycznych
agregacja informacji:
plany strategiczne - wysoka agregacja informacji
plany taktyczne i operacyjne - niski stopień agregacji informacji
HIERARCHIA PLANÓW
CECHY PLANOWANIA STRATEGICZNEGO:
kompleksowe podejście, polegające na połączeniu procesu decyzyjnego, odniesionego do zadań kluczowych i problemów newralgicznych firmy, z analityczno - projekcyjnym wymiarem funkcji planowania;
w sensie rezultatowym, szeroki zakres planowania strategicznego obejmuje:
programowanie strategiczne:
- strategie podstawowe (poziom korporacji)
- strategie dziedzin gospodarowania (poziom SJG - strategie jednostek gospodarczych)
- strategie funkcjonalne
opracowanie planów biznesowych
konkretyzuje i uściśla cele firmy, przede wszystkim ze względu na specyfikację wyrobów (usług), kalkulację cen, funkcje marketingowe, koszty, jakość, normatywy biegu produkcji, parametry technologiczne
powinno się ono wyróżniać kreatywnością, innowacyjnością i adaptacyjnością
reprezentuje orientację „na zewnątrz”, określoną zarówno przez spełnianie potrzeb i oczekiwań nabywców (społeczeństwa), jak przez pozycję przedsiębiorstwa w otoczeniu konkurencyjnym
jest na ogół planowaniem długoterminowym
jest czynnikiem integrującym (koordynującym) programy i plany funkcjonalne
strukturę planowania strategicznego tworzą różne strategie (programy) i plany, opracowywane na poziomie korporacji, SJG, a także na poziomie zakładów lub wydziałów
stopień szczegółowości i dokładności ich przygotowania wzrasta w miarę przechodzenia na niższe szczeble zarządzania (programy mają charakter długoterminowy)


(…)

… - narzędziem rozwiązywania kulturowych problemów: wzrost, elastyczność
Dynamika struktur: rozwiązanie > problem
Punkt wyjścia - struktura liniowa
Wzrost organizacji, główne mechanizmy: standaryzacja, specjalizacja, ludzie, procesy, narzędzia, wyroby, powszechność, dodatkowo - synchronizacja ; 3S (podstawa naukowej organizacji pracy)
Rezultat - struktura funkcjonalna; dwa porządki: produkcyjny i zarządzania…

KLASYFIKACJA STRUKTUR ORGANIZACYJNYCH
Przeważający rodzaj więzi organizacyjnych: liniowa, funkcjonalna, sztabowa, techniczna
Rozpiętość kierowania: płaska, smukła (liczba pracowników podległych bezpośrednio danemu kierownikowi)
Zdolność do samoorganizacji: mechanistyczna, adaptatywna, inwencyjno - kreatywna
Stopień zmienności warunków otoczenia oraz celów i zadań: mechanistyczna, organiczna, zadaniowa…
… i bezpośrednie
Niebezpieczeństwo ingerowania w pracę z podwładnymi
Małe Duże Zakres działań koordynacyjnych
Mały zakres
Duży zakres
Wrażliwość na uszkodzenie
Mała Duża Potrzeba reorganizacji
Zwykle mała
Duża ZASADY BUDOWY STRUKTURY ORGANIZACYJNEJ Jedność rozkazodawstwa - każdy pracownik podlega tylko jednemu przełożonemu w zakresie jednej funkcji
Zasada wyjątków - przełożony powinien skupić się na wyjątkowych problemach, decyzje rutynowe powinny być podejmowane przez podwładnych
Ograniczona rozpiętość kierowania - limit czasu, energii i ograniczona podzielność uwagi przełożonych, potencjalna rozpiętość kierowania zależy od:
Różnorodności zadań wykonywanych przez podwładnych
Przestrzennego rozmieszczenia podwładnych
Złożoności zadań wykonywanych przez podwładnych
Niezbędny zakres pomocy dla podwładnych…
…, skutki: dehumanizacja, niesprawne funkcjonowanie zarządu
Ogólnie prowadzi do braku elastyczności.
DOSKONALENIE ORGANIZACJI
Rozwiązania poziome - zamknięte koło
Ekspansja: kamuflowanie problemów, szanse awansów, tłumienie konfliktów - odłożenie rozwiązania problemów
Przerzucanie problemów i konsekwencji na uczestników i otoczenie organizacji
W dłużej perspektywie brak skuteczności.
NOWE ROZWIĄZANIA…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz