Cechy osobowościowe konsumenta i ich znaczenie dla marketingu - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 112
Wyświetleń: 1281
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Cechy osobowościowe konsumenta i ich znaczenie dla marketingu - wykład - strona 1 Cechy osobowościowe konsumenta i ich znaczenie dla marketingu - wykład - strona 2 Cechy osobowościowe konsumenta i ich znaczenie dla marketingu - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Psychologia konsumenta dr Aleksandra Burgiel
Wykład 9
Cechy osobowościowe konsumenta i ich znaczenie dla marketingu
Pojęcie osobowości
Każdy menadżer, aby podjąć decyzje dotyczące rynku docelowego (np. związane z segmentacją), musi go znać. Większość menedżerów zna konsumentów pod względem ich cech demograficznych, ekonom., zawodowych, jednak te dane nie wystarczą, aby się dowiedzieć, jaki konsument jest naprawdę - trzeba je wypełnić wiedzą na temat uczuć, zachowań, uznawanych wartości, motywów czy postaw. Trzeba poznać osobowość klientów. Względnie trwała struktura cech psychicznych i fizycznych człowieka, decydującą o specy-ficznych formach jego zachowania się i przystosowania do określonych warunków.
To wyjątkowy sposób, w jaki cechy, postawy zdolności itp. są zorganizowane, tworząc konkretną osobę. Odwołanie do osobowości pozwala odkryć i wyjaśnić, a także przewidywać te aspekty zachowania człowieka, które są względnie stałe, niezależne od okoliczności. Komponenty osobowości
charakter
temperament
inteligencja
uzdolnienia
potrzeby
mechanizmy obronne system wartości
Rozwój osobowości
Niektóre koncepcje osobowości uwypuklają znaczenie wpływów wrodzonych dla kształtowania się struktury osobowości. Na przeciwległym biegunie znajdują się teorie wskazujące rolę czynników środowiskowych jako wyznaczników osobowości.
Osobowość rozwija się w trakcie życia jednostki. Nie jest więc ostatecznie ukształtowana z chwilą narodzin dziecka. Istnieją jedynie wrodzone zadatki anatomiczno-fizjologiczne, wpływające na dalszy rozwój, ale nie określające go ściśle.
Determinanty osobowości
cechy dziedziczne/biofizyczne środowisko życia - wychowanie, edukacja, socjalizacja
aktywność samej jednostki
Cechy dziedziczne/biofizyczne
mają wpływ na powstawanie różnic w zakresie:
zdolności, inteligencji, temperamentu Czynniki społeczne
Człowiek od urodzenia nawiązuje kontakty ze środowiskiem społecznym, które oddziałuje na niego poprzez:
socjalizację, wychowanie, wpływ osób znaczących, pełnienie narzuconych i dobrowolnie wybranych ról społecznych Procesy te przystosowują człowieka do życia w zbiorowości, umożliwiają porozumiewanie się i inteligentne działanie w jej ramach, uczą jak się zachować, by osiągnąć cele życiowe.
Aktywność jednostki
Od wczesnego dzieciństwa człowiek reaguje aktywnie na bodźce płynące ze środowiska - poznaje świat, rozwija zdolności i zainteresowania, kształtuje potrzeby i postawy, wchodzi ze środowiskiem w aktywny kontakt.


(…)

…, adaptacyjność, dominacja, porządek, stabilność emocjonalna, niezależność, poważanie, agresja,
uczciwość,
lęk,
uległość,
odpowiedzialność, towarzyskość, nieśmiałość itp.

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz