Informacje zawarte w notatce to: efekt silosu, trzy poziomy efektywności organizacji, zmienne wpływające na efektywność organizacji, techniki badań społecznych, fotografia dnia pracy, technika obserwacji migawkowej, techniki twórczego myślenia, metoda Pareto, technika porównywania się z najlepszymi.
WYKŁAD 1 Zasady podnoszenia efektywności organizacji.
Tradycyjne (wertykalne) podejście do organizacji
I
I
Dział badań i rozwoju
Dział produkcji
Dział marketingu i sprzedaży
Efekt silosu - sprawia, że kierownicy wyższych szczebli zmuszeni są do rozwiązywania problemów niższych szczebli. Odciąga ich to od zajmowania się ważniejszymi sprawami związanymi z klientami i konkurentami. Pracownicy niższych szczebli, którzy mogliby rozwiązywać te problemy we własnym zakresie, w efekcie nie biorą pełnej odpowiedzialności za ich rezultaty i postrzegają siebie jedynie jako zwykłych wykonawców i dostawców informacji.
Istnieją dwa podejścia do organizacji:
systemowe (horyzontalne) poziome podejście do organizacji
organizacji jako systemu adaptującego się
Trzy poziomy efektywności organizacji:
Poziom organizacji (rysunek)
Optymalna struktura - dostosowana do celów, potrzeb, zadań przedsiębiorstwa
Optymalna strategia - też dobrze dopasowana (np. do zasobów)
Poziom procesu (rysunek)
Przepływy - związki
W tej fazie procesu następuje zaprojektowanie procesu oraz zarządzanie nim.
Poziom stanowiska pracy (rysunek)
motywacja
selekcja
zakresy zadań i obowiązków (odpowiedzialność)
cele stanowiska pracy
informacje zwrotne o wynikach okresowych.
WYKŁAD 2
Dziewięć zmiennych wpływających na efektywność organizacji.
Potrzeby efektywności
Cele
Sposób zaprojektowania
Sposób zarządzania
Poziomy efektywności
Poziom organizacji
Cele org.
Projektowanie org.
Zarządzanie org.
Poziom procesu
Cele procesu
Projektowanie procesu
Zarządzanie procesem
Poziom stanowiska pracy
Cele stanowiska pr.
Projekt.stanowisk.pracy
Zarządzanie stan.pracy
(…)
…, czyli 105 samochodów)
wada B - to wadliwe działanie skrzyni biegów (87 aut - 35% całości)
wada C - to zerwanie linki hamulcowej (22 auta - 9% całości)
wada D - to źle działający zapłon (15 aut - 6% całości)
wada E - to źle działający układ kierowniczy (10 aut - 4% całości)
wada F - to inne drobne usterki (7 aut - 3% całości).
Diagram przyczyn reklamacji (rys.)
Zgodnie z zasadą Pareto większość przyczyn…
… socjologiczne
techniki obserwacji bezpośrednich
krytyczna i konstruktywna ocena oraz analiza stanu istniejącego
projektowania wariantów rozwiązań
Techniki heurystyczne:
burza mózgów
technika 6-3-5 oraz technika 6-6
technika delficka
technika synektyczna
Pięć podstawowych sposobów doskonalenia organizacji:
eliminacja
zamiana
łączenie
dzielenie
upraszczanie
wybór wariantu optymalnego
W procesie wyboru…
… dokumentu a naszymi badaniami
różnic w postrzeganiu faktów i odzwierciedlaniu ich w dokumentach
nieświadomych omyłek i błędów popełnianych w dokumentach
nadmiernych uproszczeń w toku sporządzania dokumentów.
Rodzaje dokumentów:
w sferze organizacji formalnej: schemat organizacji, regulamin organizacyjny, księga służb, zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności, regulaminy pracy, regulaminy…
… czasu.
TECHNIKI TWÓRCZEGO MYŚLENIA
Technika burzy mózgów - najczęściej stosowana metoda heurystyczna. Zasady stosowania tej metody:
Wymogi co do składu osobowego: liczba parzysta, około 12 osób. Skład 12 osobowego zespołu:
Przewodniczący zespołu - lider, jego zadaniem jest prowadzenie i kreowanie, generowanie zadań
Jego zastępca - rola taka sama jak przewodniczącego
Pięciu gości - powinni reprezentować…
… problemów występujących w organizacji, pozwala na przeanalizowanie powiązań pomiędzy przyczynami a ich skutkami w organizacji. Metodą tworzenia diagramu jest burza mózgów. W tworzeniu jego konieczna jest obecność / udział osób z działów, których dotyczy problem. Kroki budowania diagramu:
Sformułowanie problemu, czyli określenie niepożądanego stanu
Wyodrębnienie głównych grup przyczyn, czyli podstawowych…
…:
METODA DIAGNOSTYCZNA - bazuje na przekonaniu, że organizację dotychczas funkcjonującego systemu można usprawnić w drodze:
identyfikacji, diagnozy i oceny stanu istniejącego
wykryciu wszystkich nieprawidłowości (dysfunkcji)
zaprojektowaniu, wdrożeniu niezbędnych usprawnień.
Metoda diagnostyczna posiada następujące fazy badawcze:
wstępna, polegająca na określeniu celu i przedmiotu (obiektu) działania…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)