Całość składa się z 14 stron. Głównym tematem notatki jest budżetowanie kosztów. Temat ten dzieli się na szereg podtematów takich jak: pojęcia budżet oraz budżetowanie, kalkulacja zleceniowa ewidencji kosztów (przykładowe karty kalkulacyjne, doliczanie kosztów pośrednich, doliczanie kosztów wydziałowych, doliczanie kosztów zarządu), hierarchia budżetów (powiązania hierarchiczne między rodzajami budżetów, elementy budżetu przedsiębiorstwa), budżety według miejsc powstawania kosztów, budżetowanie zleceń, kontrola kosztów
WSTĘP
W pracy przedstawiono sposób realizacji funkcji kontroli kosztów za pomocą procedury budżetowania na przykładzie zakładu metalurgicznego wchodzącego w skład przedsiębiorstwa produkcyjnego. Asortyment produkcji stanowią znacznej wielkości odlewy, dlatego w zaprezentowanym przykładzie zastosowano system kalkulacji zleceniowej ewidencji kosztów, którą przedstawiono na konkretnym przykładzie. Omówiono również pojęcia „budżet” oraz „budżetowanie”, które jako jedna z metod zarządzania spełnia jego funkcje: planowania, koordynacji, komunikowania, motywowania i kontroli. Budżety ten omówiono na szczeblach przedsiębiorstwa, zakładu metalurgicznego, miejsc powstawania kosztów oraz zleceń.
1. Pojęcia „budżet” oraz „budżetowanie”
Budżet to dwustronne zestawienie środków pieniężnych. Po stronie dochodów znajdują się kwoty środków pieniężnych stanowiące przychody z tytułu sprzedaży określonych produktów, a po stronie wydatków - kwoty pieniężne odpowiadające przewidywanym kosztom wykonania zadań. Kwoty te wyznaczają górną granicę wydatków na zawarte w planie budżetowym zadania cząstkowe i rodzaje kosztów. Z pojęciem „budżet” można się spotkać w przedsiębiorstwach, gdzie mamy do czynienia z budżetem reklamy, sprzedaży, z budżetami jednostek organizacyjnych, a nawet poszczególnych stanowisk. Czasami znaczenie kategorii budżetu sprowadza się do określonej sumy pieniędzy przeznaczonej na dany cel, bez związku ze źródłem przychodów. Brak określenia tych źródeł sprawia, iż budżet jest niekompletny i nie może spełniać swych zadań.
O ile budżet jest dokumentem, o tyle termin „budżetowanie” podkreśla aspekt czynnościowy, obejmujący stosowanie różnych metod i technik związanych z przygotowaniem, realizacją i kontrolą budżetu. Ogólne określenie budżetowania podaje J. Komorowski:
„Budżetowanie jest to metoda bieżącego zarządzania przedsiębiorstwem, określająca zasady planowania i wykorzystania środków finansowych w celu efektywnego wykonania zadań produkcyjnych”.
Budżetowanie stanowi podzbiór zbioru metod i narzędzi zarządzania. Narzędzie to ma charakter procedury, a więc pewnej obowiązującej w przedsiębiorstwie, sformalizowanej organizacji pracy, opisanej w instrukcji budżetowania, która określa zasady tworzenia i wykonania budżetu. Skoro budżetowanie stanowi jedną z metod zarządzania, zatem funkcje, jakie ono pełni, powinny być zbieżne z funkcjami zarządzania.
(…)
… zlecenia A
Koszty bezpośrednie [zł]
Operacja
ogółem zlecenia
materiałów
płac z narzutem
innych kosztów bezpośrednich
1 a
24 000
24 000
-
-
2 a
50 000
-
50 000
-
3 a
25 000
-
25 000
-
Razem koszty bezpośrednie
99 000
24 000
75 000
-
z tego
a) na produkcję w toku (20%)
19 800
4 800
15 000
-
b) na wyroby gotowe (80%)
79 200
19 200
60 000
-
Karta kalkulacyjna zlecenia B
Koszty bezpośrednie [zł]
Operacja…
… 000
-
57 000
-
Razem koszty bezpośrednie
237 000
66 000
171 000
-
OGÓŁEM na wszystkie zlecenia 99.000 + 296.000 + 237.000 = 632.000
Przy zleceniu A całkowite koszty bezpośrednie dotyczą w 80% (79.200) wyrobów gotowych, a w 20% (19.800) produkcji w toku.. W zleceniu B całość kosztów dotyczy wyrobów gotowych (296.000), a w zleceniu C całość dotyczy produkcji w toku (237.00).
Doliczanie kosztów…
… kalkulacyjną mogą być przyjęte, dotyczące danego zlecenia:
serie lub partie wyrobów
pojedyncze wyroby
elementy wyrobu gotowego
Ta kalkulacja wymaga stosowania następujących dokumentów:
zlecenia produkcyjne stanowiące dyspozycję wykonania produktu (jego części składowych, operacji itp.)
kart pracy
dowody pobrania materiałów np. RW - rozchód wewnętrzny
dowody księgowe dokumentujące inne koszty bezpośrednie np…
… z robotników.
LITERATURA
Brzeziński B., Zarys prawa finansów publicznych, TNOiK, Toruń 1995.
Dobija M., Rachunkowość zarządcza i controlling, PWN, Warszawa 1997.
Drury C., Rachunek kosztów, PWN, Warszawa 1995.
Komorowski J., Budżetowanie jako metoda zarządzania przedsiębiorstwem, PWN, Warszawa 1997.
Lis S., Organizacja i ekonomika procesów produkcyjnych w przemyśle maszynowym, PWN, Warszawa 1984.
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)