Brammer, r.2-4.

Nasza ocena:

5
Pobrań: 420
Wyświetleń: 1988
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Brammer, r.2-4. - strona 1 Brammer, r.2-4. - strona 2 Brammer, r.2-4. - strona 3

Fragment notatki:

kontaktu i umiejętności interpersonalnych. Uczelnia, z której pochodzi notatka to Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. Zajęcia prowadzi dr Anna Tyszko. Notatka składa się z 3 stron.
Rozdział II : Charakterystyka osób pomagających Sześć cech ogólnej charakterystyki pomagających Świadomość siebie i system wartości [świadomość systemu wartości] [np. taki katolik-pomagający i wspomagana, która chce się rozwieść]
Pomagający ma uczucia - musi budzić zaufanie, ale uważać na takie sprawy jak przeciwprzeniesienie, projekcja, chęć dominacji...
Pomagający jako model - stanowi model i musi mieć w związku z tym satysfakcjonujące życie, musi sprawiać wrażenie eksperta.
Zainteresowanie ludźmi i zmianami w skali społecznej (jako motywacja do pomocy).
Etyka pomagającego - ano jest etyczny, postępuje wg. kodeksów, nie działa na szkodę, etc.
Odpowiedzialność pomagającego - etyka (=równoważy dobro wspomaganego i oczekiwania społeczne) + nie obiecuje gwiazdki z nieba + powinien robić wszystko dla dobra wspom. od początku do przekazania odpowiedzialności innemu pomagającemu. Odpowiedzialność zależy od sytuacji, np. od wielu wspomaganego. Pięć warunków ułatwiających rozwój, zależnych od osoby pomagającej Empatia osoby pomagającej (minimum = odpowiadać na jawne i ukryte treści wspom.)
Ciepło i opiekuńczość pom . (ciepło = przyjacielskość i uwaga ; opiekuńczość = trwała, poważne zainteresowanie dobrem wspom).
Otwartość pom . (prawdziwość, tj. zgodność komunikatów z odczuciami, Rogers)
Pozytywny stosunek i szacunek pom . (bezwarunkowy)
Konkretność i specyficzność pom . (być konkretnym, a nie ogólnikowym)
Pięć poziomów funkcjonowania W odn. do [reakcji emocjonalnej] ????
Bardzo słaby kontakt emocjonalny
Emocjonalne funkcjonowanie, działanie na poz. upośledniającym funkc. wspomaganego.
Empatia, minimalny poziom odpowiedzi emocjonalnej.
Znacząco pozytywne komunikowanie chech ułatwiających rozwój.
Dokładna identyfikacja i ekspresja uczuć, jasność komunikacji, zwiększa właściwości osoby wspomaganej.
Najważniejsze to funkcjonować na poziomie wyższym niż wspomagany !!! Niższy poz. - destruktywne odd. !!! Związek między stylem przeprowadzania wywiadu a stylem życia pomagającego Jeśli styl pomagania jest inny, niż styl życia, to wspomagający jest nieautenczyczny, wysila się i robi straszne bydło - niepokoi się ogólnie rzecz biorąc. Ale nie wiem czy o to chodziło
Rozdział III : Myślenie o procesie pomagania [Chodzi o własną teorię pomagania]
Trzy stadia powstawania własnej teorii :
Odniesienie do własnego doświadczenia Odniesienie do dzieł teoretyków Scalenie 1 i 2 we własną, unikalną teorię.


(…)

….
Umożliwia : usystematyzowanie i uzupełnieniu braków w obserwacji, umożliwia komunikowanie koncepcji dot. procesu pomagania [język teorii]. Wada : uogólnienia !!!
[wstawka o zaletach eklektyzmu]
Kierunki : (w nawiasach podaje cechy, zalety i wady, ogólnie mieszam, ale mało czasu jest)
psychoanalityczny (psychoseksualna przeszłość, długa, żmudna, nieprzewidywalna terapia)
fenomenologiczny (w tym gestalt
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz