To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Bolesław Leśmian „pośmiertny triumf Młodej Polski” BOLESŁAW LEŚMIAN 1877-1937 Twórczość Młoda Polska/XX-lecie międzywojenne
Debiut wiersz „Sekstyny” w „Wędrowcu” 1895
Tomy poezji ”Sad rozstajny” 1912 „ Łąka” 1920 „ Napój cienisty” 1936 „ Dziejba Leśna” 1938 „Poezje wybrane” 1974 „ Poezje zebrane” 1993
Proza „ Przygody Sindbada Żeglarza” 1913 „ Klechdy sezamowe” 1913 „ Klechdy polskie” 1956
Ballady są zaludnione postaciami z wyobrażeń ludowych, dziwnymi, pokracznymi stworami. „ Ballada dziadowska” „ Dusiołek” „ Świdryga” „Midryga” Erotyki , w których miłość nie ma charakteru idealnego i duchowego, ale stanowi odkrywanie siebie oraz osoby ukochanej. „ W malinowym chruśniaku” to wiersz niezwykle zmysłowy
CechY: poezja symboliczna - symbole wieloznaczne, złożone;
wpływ filozofii Bergsona :
- intelektualność, która szufladkuje rzeczywistość, jest poznaniem fałszywym;
- intuicyjność, wnikająca w istotę rzeczy i gwarantująca poznanie prawdy; élan vital (pęd życiowy) - rzeczywistość jest zmienna, płynna, dynamiczna.
Życia i jego istoty nie można okiełznać;
rzeczywistość można poznać tylko przez słowo , które ma być jakby odświętne;
poeta człowiekiem pierwotnym , poznaje świat obiektywnie, stanowi jego element;
silny i aktywny człowiek to człowiek z ludu;
rytm wyraża jedność człowieka ze światem;
śmierć wyrywa człowieka z wichru życia; Bóg jest absolutem. Człowiek pragnie Jego śmierci, bo sam jej doświadcza.
ELEMENTY TWÓRCZOŚCI: POETA - mit regresu, powrotu do natury, poety jako człowieka pierwotnego, któremu przyznawał duchową metafizyczną wyższość nad człowiekiem współczesnym, określając go jako kogoś o tułowiu na wpół ludzkim, na wpół jeszcze boskim i podkreślając, iż pragnął on przesadnie być sobą, powrócić do wszechświata, który go wyłonił, pogrążyć się w nirwanie. Przeświadczenia te należały do mitu o Raju Utraconym (religia hinduska). Łąka → romans z Naturą: dziejący się między tęsknotą za miłosnym z nią współżyciem a myślą o takim zespoleniu, że równa się ono śmierci.
SYTUACJE NIEMOŻLIWE - pasja Leśmiana- kreowanie sytuacji szokująco niemożliwych.
(…)
… ludowego humoru. Nie były to już przyjaźnie z łąką, koniem czy wierzbą lecz śmiercionośne stosunki płciowe a to dziewczyny z czerwiem, a to „dziadygi” z rusałką. Bardziej stonowany charakter miały Pieśni kalekujące. Potworność była w nich przede wszystkim ludzkim kalectwem, nieszczęściem. Żołnierz - wiersz o wywyższeniu śmiesznego dla ludzi i odepchniętego przez nich wojennego inwalidy, kaleki - prostaczka, który stowarzyszywszy się z Chrystusem - świątkiem razem z nim „doskakuje” w końcu do samego nieba. Dwoje ludzieńków - wiersz o narastaniu nieszczęścia i nicości w losie bajkowej pary kochanków nie-kochanków.
BÓG - W latach 30. częściej niż poprzednio pojawia się jako chrześcijański, osobowy Bóg-ojciec, czasem w wersji naiwnej, dziecięco-ludowej. Niejednokrotnie jest adresatem buntu i skargi np…
… tragizmu, wywołuje reakcje sprzeciwu i rozpaczy. Dramat Boga łączy się z dramatem człowieka we wspólnocie nieszczęścia, żalu i smutku.
CZAS TERAŹNIEJSZY - nie ma trwania, nie ma przeszłości i przyszłości, są jedynie bieżąco dostępne chwile. Bohater liryczny Leśmiana żyje wśród „źdźbeł czasu” lub jego „drobin”. Taki układ czasu potrzebny jest do wyrażenia takiej jakości, której uchwycenie miary czasowej…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)