Biomedyka - Płód

Nasza ocena:

5
Pobrań: 672
Wyświetleń: 5474
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Biomedyka - Płód - strona 1 Biomedyka - Płód - strona 2 Biomedyka - Płód - strona 3

Fragment notatki:


.Co to jest życie:
Życie jest podstawową właściwością wszelkich organizmów roślinnych,
Człowiek stanowi nieodłączną cząstką przyrody ożywionej,
Cechą istot żyjących jest zróżnicowanie od istot jednokomórkowych do organów wielokomórkowych,
Istoty żywe w tym człowiek składają się z białek, tłuszczy, węglowodanów, związków życia.2. Zdefiniowanie życia:
Biologiczna- w procesach życiowych widzi się pewne prawidłowości w rozwoju,
Fizykochemiczna- prowadzi do poznania procesów fizycznych i chemicznych w organizmie żywym,
Funkcjonalna- bada typy wzajemnych oddziaływań komórek, tkanek, organów, organizmów, zespołów organizmów.

5. Biotyp- konstytucja to zespół genetycznie zdeterminowanych właściwości psychicznych, fizycznych osobnika, modyfikowanych w trakcie rozwoju osobniczego czynnikami zewnętrznymi według A. Jopkiewicza.
Systemy typologiczne ujmują takie właściwości jak:
Budowa morfologiczna
Cechy mówiące o stanie tkanek, mięśni, tkanki tłuszczowej,
Cechy fizjologiczne i biochemiczne, przemiana materii
Czynności normalne, układ krążenia, układ nerwowy
Właściwości odpornościowe
Pierwsza typologia Hipokratesa IV w. p.n.e.- zwrócił uwagę na różnice konstytucjonalne, wydzielił typ: suchotniczny o budowie szczupłej, apoplektyczny o budowie przysadzistej.
Kryteria charakterystyczne wyróżniły temperamenty-humory:
Choleryczny -żółć- chole
Sangwistyczny -krew-sanquis
Flegmatyczny -śluz-flegma
Melancholiczny -melas chole-czarna-żółć
Typologia Kretschmera- wykazał związek między typem budowy, temperamentem a skłonnością do chorób.Leptosomiczny (asteniczny)- schizotymiczny
Atletyczny -barykinetyczny
Pykniczny -cyklotymiczny
Dyspastyczny

Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. 26.10.12 r.
Temat 1. Co to jest życie.
1.Co to jest życie:
Życie jest podstawową właściwością wszelkich organizmów roślinnych,
Człowiek stanowi nieodłączną cząstką przyrody ożywionej,
Cechą istot żyjących jest zróżnicowanie od istot jednokomórkowych do organów wielokomórkowych,
Istoty żywe w tym człowiek składają się z białek, tłuszczy, węglowodanów, związków życia.
2. Zdefiniowanie życia:
Biologiczna- w procesach życiowych widzi się pewne prawidłowości w rozwoju,
Fizykochemiczna- prowadzi do poznania procesów fizycznych i chemicznych w organizmie żywym,
Funkcjonalna- bada typy wzajemnych oddziaływań komórek, tkanek, organów, organizmów, zespołów organizmów.
3. Cechy życia:
Zdolność samodzielnego ruchu,
Zdolność do rozmnażania się,
Zdolność reagowania na bodźce, Metabolizm,
Homeostaza,
Odporność,
Różnicowanie-nieodwracalny proces w 3 płaszczyznach:
Biochemicznej
Cytoarchitektonicznej
Funkcjonalnej
4.W 18112 r. Cuver przyjmując za podstawę barwę skóry wydzielił trzy odmiany człowieka: białą, żółtą, czarną.
a. biała:
klimat o stosunkowo małym nasłonecznieniu,
skóra biała, odcienie od różowego do śniadego,
oczy i włosy od barwy jasnej do ciemnej,
nos wysoki, wysunięty ku przodowi,
wysokie oczodoły,
cofnięta w części środkowej i dolnej twarz (ortognatyczna),
cienkie wargi, wąskie usta
równe proporcje między tyłem a kończynami dolnymi
b. żółta:
skóra jasna po odcienie czerwonawe, żółtobrązowe,
oczy włosy czarne, skąpe owłosienie ciała,
duża i płaska twarz
płaski nos, małe oczy ustawione skośnie, powieka z fałdą mongolską
długi tułów w stosunku do kończyn dolnych,
przystosowanie budowy ciała do klimatu zimnego
d. czarna:
od ciemno-śniadego do ciemnego brązu
ciemne zabarwienie oczy i włosów,
twarz mała, szeroki nos
grube mięsiste wargi,
szczęki dość silni

(…)

… ciała, kształt głowy
-kształt części miękkich ciała: kształt nosa, uszu itp.
-rozkład pigmentu: barwa oczu, włosów
-cechy fizjologiczne np. ciśnienie tętnicze krwi, efekt matczyny
Modyfikatory: naturalne, kulturowe
Temat 3. Periodyzacja życia ludzkiego.
*okres ewolucji (anaplasis), anabolityczne, rozróżnianie kom. Od poczęcia do osiągnięcia dorosłości
*okres transwolucji (metaplasic) wiek dorosłości…
…, umożliwiające utrzymanie i ochronę zarodka:
-błony płodowe
-pępowina
-łożysko
Aktywność ruchowa płodu:
-1wsze ruchy ok. 7 tyg.
-18-20 tydz. Odczuwane przez matkę
- 25 tydz. W USG wszystkie rodzaje ruchów (oddechowe, rotacje tułowia, prostowanie i zginanie kończyn, połykanie płynu owodniowego)
-pod koniec ciąży ruchy wolniejsze
-płód reaguje ruchami rotacyjnymi na: dźwięk, światło, zmiany temp., niedotlenienie, leki, reakcje na stres
Zaspakajanie potrzeb biologicznych w okresie prenatalnym:
-zapobieganie wadom cewy nerwowej- profilaktyka- kwas foliowy
-żywność bogata w foliany
-uodpornienie przeciw różyczce, WZW B
-prozdrowotny styl życia
Prozdrowotny styl życia:
-racjonalne żywienie
-aktywność fizyczna
-kontrolowanie i utrzymywanie odpowiedniej masy ciała
-pielęgnacja ciała,
-eliminowanie ryzykownych…
… kształtuje.
Czynniki są:
-endogenne
-egzogenne
*determinanty rozwoju- czynniki endogenne genetyczne- genotyp określa potencjalne możliwości rozwoju, czyli materiał genetyczny.
*stymulatory rozwoju- stymulować, wzmagać, pobudzać- czynniki endogenne para genetyczne. Korelacja między organizmem dziecka a matki.
*modyfikatory rozwoju-modyfikować, wprowadzać poprawki, czynniki egzogenne zewnętrzne.
Genotyp- zestaw genów właściwy danej osobie. Całość informacji genetycznej zawarta w osobniku. Przekazany przez ojca i matkę zestaw informacji genetycznej „genotyp osobniczy.”
Fenotyp-indywidualny zespół cech anatomicznych, fizjologicznych i biochemicznych org. Ujawienie cech budowy, to co widzimy.
Kwasy nukleinowe- materiał, na którym zapisana jest informacja genetyczna. DNA (dezoksyrybonukleinowy) RNA…
… zachowań i czynników teratogennych,
-korzystanie z opieki zdrowotnej,
-przygotowanie do porodu i opieki nad noworodkiem -szkoła rodzenia,
Okres krytyczne dla rozwoju:
W ok. rozw. Prenatalnego:
-pierwszy trymestr ciąży
-ok. między 4-6 m-sc
-okres okołoporodowy W ok. postnatalnym:
-ok. noworodkowy, niemowlęcy
-ok. 8 roku życia
-ok. dojrzewania płciowego
Czynniki będące przyczyną zaburzeń rozwoju nazywamy…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz