To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
BETON CZY ASFALT - BADANIA BELGIJSKIE
Porównaniu poddano typowe w Belgii konstrukcje nawierzchni sztywnej i podatnej, o tej samej całkowitej grubości. Cechą dla nich wspólną jest zastosowanie podbudowy z chudego betonu na podłożu z mieszanki kruszywa o zróżnicowanym uziarnieniu. Przekroje konstrukcyjne tych nawierzchni przedstawione są na rysunku.
Zdefiniowane konstrukcje znalazły zastosowanie w różnych wariantach przekrojów poprzecznych jezdni autostrad • WARIANT 1 - płyta betonowa (szer. 7,20 m tylko na nawierzchni jezdni, pas awaryjny i opaska wewnętrzna - asfaltowe; to dość chętnie stosowane rozwiązanie ogranicza to koszty budowy drogi, niestety obniża to też trwałość płyty w strefie krawędziowej, którą prowadził ślad kół pojazdów ciężkich
• WARIANT 2 - płyta betonowa (szer. 8,00 m) na powierzchni jezdni i częściowo na pasie awaryjnym i opasce wewnętrznej, które w zasadniczej swojej części pozostają asfaltowe; zastosowanie tego wariantu minimalizuje efekt krawędziowy, a jednocześnie w budowie jest tańsze od płyty na catej szerokości przekroju
• WARIANT 3 -- ptyta betonowa (szer. 10,30 m) na powierzchni jezdni i pasa awaryjnego oraz częściowo na opasce wewnętrznej
• WARIANT 4 - ptyta betonowa na catej szerokości przekroju (szer. 11,05 m); obecnie jest to rozwiązanie preferowane przy budowie nowych odcinków autostrad
• WARIANT 5 - nawierzchnia bitumiczna na catej szerokości przekroju (szer. 11,05 m); będąca standardowym sposobem wykonania autostrad asfaltowych.
WYNIKI BADAŃ
Dla różnych wersji nawierzchni betonowych koszty są na poziomie 30-40% wyższym niż dla konstrukcji asfaltowej wariantu nr 5). Wynika to z większej energochłonności produkcji cementu i betonu, jak również specyfiki nawierzchni betonowej, zwykle wymagającej ukształtowania szczelin dylatacyjnych, a tu zbrojonej zbrojeniem ciągłym.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)