Behawioralne i poznawcze koncepcje uczenia się

Nasza ocena:

3
Pobrań: 189
Wyświetleń: 931
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Behawioralne i poznawcze koncepcje uczenia się - strona 1

Fragment notatki:


behawioralne i poznawcze koncepcje uczenia się i ich konsekwencje dla
kształcenia;
Poznawcze koncepcje rozwoju
Teorie poznawcze koncentrują się na umysłowym rozwoju jednostki , nie uważając go
jedynie za wybrany , szczególnie ważny aspekt ontogenezy , lecz za klucz do zrozumienia
ogólnego rozwoju psychicznego . Poznawcza reprezentacja świata stanowi mechanizm
wyjaśniający związki między człowiekiem a jego otoczeniem . Jest ona wyznaczona przez
treść poznania (np. przedmioty , ludzie i ich zachowanie się) , kanał odbierający informacje
(wzrokowy , słuchowy , dotykowy) i rodzaj reprezentacji (np. reprezentacja enaktywna ,
ikoniczna , symboliczna ) .
Twórcą najbardziej wszechstronnej teorii rozwoju inteligencji , rozumianej w kategoriach
tzw. epistemologii genetycznej , czyli rozwojowej teorii poznania , jest Jean Piaget .
Teorie behawioralne
inaczej zwane teoriami S - R (od angielskich terminów S - stimulus - bodziec , R - reaction reakcja) traktują rozwój przede wszystkim jako proces uczenia się społecznego . Osoby
znaczące dostarczają dziecku wzorców zachowania i odpowiednich wzmocnień , dzięki
czemu kształtuje ono społeczne motywy działania i osobowość . Istnieją inne warianty ,
oparte na koncepcji warunkowania instrumentalnego opracowanej przez B. F. Skinnera i
na badaniach laboratoryjnych nad dziećmi - Bijou , Baer (1968,1973) .
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz