Barok mieszczańsko-protestancki

Nasza ocena:

3
Pobrań: 91
Wyświetleń: 1764
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Barok mieszczańsko-protestancki - strona 1 Barok mieszczańsko-protestancki - strona 2 Barok mieszczańsko-protestancki - strona 3

Fragment notatki:

BAROK MIESZCZAŃSKO - PROTESTANCKI - Rządy Hiszpanii we Flandrii - arystokracja podporządkowana władzy państwowej i przekształcona w uległa szlachtę nadworną ; nobilitowanie burżuazji i jej ucieczka od pracy zawodowej
-Kościół : urzyty jako narzędzie władzy państowewj
- kultura klas - przyjęła charakter dworski i zatraciła związek z tradycjami narodowymi i drowu burgundzkiego , pozostając pod wpływem mieszczańskim.
-Sztuka - charakter oficjalny , lecz róznowcześnie nastrojona religijnie ( wpływy Hiszpanii) nie było jednak wytwórczości artystycznej zorganizowanej przez państwo., wyłącznie dla potrzeb dworu gdyż 1. brak kasy , 2. ugodowe motywy rządzenia Habsburgów.
Kościół (główny odbiorca sztuki) też oczekiwał od tej sztuki kierunku tylko ogólne nasawionego katolicko, odnowiony katolizm dawał artyście wiecej swobody .
Flandryjska sztuka barokowa miała charakter bardziej swobodny i przystępny niż sztuka dworska we Francji.
- Nigdzie jak we Flandrii odnowa kościoła nie była tak skuteczna, a przymierze kościoła z państwem tak serdeczne.
Istniała antagonizm północno - południowy poszczególnych stanów = rózne style w obrębie sztuki niderlandzkiej . w tym samym okresie i tuż obok siebie pod względem geograficznym powstają dwa zupełnie rózne kierunki : barok flamandzki i holenderski.
- rozgałęzienie kultury niderlandzkiej nastąpiło za czasów panowania Filipa II - usiłował wprowadzić absolutaryzm , przeciw temu zbuntował się cały kraj.
- mieszczaństwo :
* wobec Hiszpanów zachowywali się jednakowo * to warstwa nastawiona decentralistycznie , myślała i czuła konserwatywnie.
* chcieli zachować swoją autonomie miejską i związane z tym przywileje - Powstanie niderlandzkie było ruchem konserwatystów - - zwycięskie prowincje pn broniły średniowiecznych pojęć wolniści i regionalnego samorządu . - Północne stanowiły kraj miast - tu decydującym czynnikiem społecznym była arystokratyczna warstwa wyższa , wzorująca się na dworze.
- Na północy zwyciężała kultura dworska, na północy miejsko - mieszczańska - liczy się teraz warstwa kupiecka i przemysłowa - szlachta b ograniczona - mieszczaństwo samo przeobrażało się w arystokracje kupiecką - klasa ta była przejściem między klasami średnimi a szlachtą.
- w SZTUCE nadal dominował duch mieszczański i on w okresie panowania w Europie kultury dworskiej nadał malarstwu holenderskiemu cechy rzeczywiście mieszczańskie
W tym czasie Holandia przeżywała szczyt rozwoju kulturalnego.
- ten charakter mieszczański sztuka zawdzięcza likwidacji powiązań kościelnych : dzieła malarzy holenderskich Moza zobaczyc wszedzie tylko nie w kościołach, obraz dewocyjny nie występuje w środowisku protestanckim!


(…)

….
- ten charakter mieszczański sztuka zawdzięcza likwidacji powiązań kościelnych : dzieła malarzy holenderskich Moza zobaczyc wszedzie tylko nie w kościołach, obraz dewocyjny nie występuje w środowisku protestanckim!
- najbardziej poszukiwane są przedstawienia codziennego realnego życia : obraz obyczajowy, portret, krajobraz, martwa natura , wnętrze i widok architektury.
Aby to wszystko przedstawiać malarze nie potrzebują już uzasadnienia , im bardzie motyw jest codzienny tym większą ma wartość dla sztuki.
- tematem staje się : własność jednostki, rodziny , komuny miejskiej i narodu: izba i sień, dom i podwórze, , miasto i jego otoczenia, rodzimy krajobraz i oswobodzony , zdobyty na nowo kraj!
- osobliwy naturalizm : forma prosta, pełna szacunku rzeczywistośc przedstawienia, możliwej do sprawdzenia przez każdego widza ; przedstawienie bytu w jego codziennej formie + ożywienie i uduchownie wszystkiego co można zobaczyć.
- popularne formy : malarstwo tablicowe (mieszcaństow nie potrzebowało wielkich dekoracji) , najbardziej popularny gatunek : obraz gabinetowy.
- o losie sztuki nie decydował już ani kościół ani dwór, lecz mieszczaństwo. Prywatny guts mieszczański nie był zależny jakiegokolwiek urzędowego…
… - naturalistyczny i klasyczno - humanistyczny znajdowały się w ciągłej niezgodzie .
kierunek naturalistyczny ma wieksze znaczenie pod względem jakości, kierunek Klasyczny popierany przez koła zamożne i wykształcone.
- skłonność do arystokratyzowanie - zbliżanie się gustu mieszczańskiego do bardziej wyszukanego pojmowania sztuki.
Zaczyna zwyciężać akademizm klasyczny .
- gust mieszczański nie był bardzo rozwinięty…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz