Hauser "Społeczna historia sztuki i literatury"

Nasza ocena:

3
Pobrań: 392
Wyświetleń: 1799
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Hauser Hauser

Fragment notatki:

Arnold Hauser „Społeczna historia sztuki i literatury.”
8.Pojęcie baroku.
Manieryzm był zjawiskiem ogólnoeuropejskim, barok natomiast posiada wiele rozgałęzień, rozmaicie manifestuje się w różnych środowiskach i krajach. BAROK
dworsko- katolicki mieszczańsko- protestancki
na początku prąd naturalistyczny(Holandia) sensualistyczny monumentalnie- dekoracyjny
surowszy, „klasycystyczny”(od 1660, gł. we Francji)
Pojęcie baroku pojawiło się po raz pierwszy w XVIII w. i stosowano je tylko do tych zjawisk, które były zawiłe, niewymierne i dziwaczne. Odrzucano barok z powodu jego „nieregularności” i „dowolności” w imię estetyki
kategorie Wolffina:
linearyzm i malarskość
płaszczyzna i głębia
forma zamknięta i otwarta
jasność i niejasność
wielość i jedność
Cechy stylu barokowego według tych kategorii:
uwidocznienie głębi za pomocą wyolbrzymienia planu pierwszego i silnej perspektywy zbieżnej
zamiłowanie do formy tektonicznej, otwartej- robią wrażenie niepełnych i niedokończonych, kierują wzrok poza ramy
wszystko zaczyna się chwiać, zawsze jedna strona kompozycji jest bardziej uwydatniona
niechęć do nadmiernej jasności i oczywistości, zawiłość
dążenie do jedności, do skoncentrowania i podporządkowania elementów całości
w architekturze faworyzuje porządki kolosalne
Według Wolfflina historia stylu okresu cesarstwa rzymskiego, późnego gotyku, wieku XVII i impresjonizmu to zjawiska paralelne. Sinusoida Wolfflina- za każdym razem po klasyczności, z jej obiektywną surowością form, następuje rodzaj baroku- subiektywny sensualizm i rozluźnienie form. Jest to teoria niesocjologiczna. 9. Barok dworsko- katolicki. Pod koniec XVI w. chłodny, skomplikowany i intelektualny manieryzm ustępuje miejsca barokowi, który jest stylem zmysłowym, ekspresjonistycznym i powszechnie zrozumiałym. Głównymi zleceniodawcami jest tu dwór i kuria.
Kuria chciałaby stworzyć dla propagowania wiary katolickiej „sztukę ludową”, ale jej ludowość ograniczyć do naiwności idei i form i uniknąć plebejskiej bezpośredniości wypowiedzi. Święci mają z obrazów przemawiać dobitnie, ale nie zniżać się do poziomu wiernych. Dzieło sztuki ma przyciągać, przekonywać i imponować w sposób wyszukany i wzniosły. Kościołowi nie zależy na pogłębianiu, ale poszerzaniu wiary.

(…)

… na ważności, wyrasta nowa potęga - MONARCHIA ABSOLUTNA Od 1664r., kiedy Colbert zostaje ministrem sztuk plastycznych, a Le Brun dożywotnim dyrektorem Akademie Royale de Peinture et de Sculpture Sztuka staje się tylko jednym ze środków w zarządzaniu państwem. Malarze i rzeźbiarze tworzą całe serie, powtarzają i odmieniają stałe typy. Zmechanizowana, fabryczna metoda pracy w manufakturze prowadzi do standaryzacji produkcji- niedocenianie wartości indywidualnej. 10. Barok mieszczańsko- protestancki.
W sztuce nadal panował duch mieszczański. Najbardziej poszukiwane są przedstawienia codziennego realnego życia: obraz rodzajowy, obyczajowy, portret, krajobraz, martwa natura, wnętrza i widok architektury. Nie są one już tylko dodatkiem w kompozycjach biblijnych, ale zyskują samodzielność. Tematem sztuki staje…
… się i usamodzielnienie handlu dziełami sztuki ma dla nowoczesnego życia artystycznego daleko idące następstwa. Prowadzi do specjalizacji malarzy podług rodzajów, ponieważ zamawia się tylko to, co się sprzedaje. Dochodzi do mechanicznego podziału pracy. Normuje i stabilizuje rynek. Następuje też oddalenie artysty od publiczności i publiczności od sztuki współczesnej. Handlarze reklamują sztukę okresów minionych…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz