To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Badania w pedagogice społecznej: procesualnosc i temporalność - specyfika badań aplikacyjnych, cechy badania i działania
Funkcje badań:
Poznawcza (diagnostyczna)
Sprawcza
Kształtująca (edukacyjna)
Rodzaje badań:
Badania celowościowe - pojęcie zrozumienia; cel badań jest sformułowany; tworzy nowe wyobrażenia na temat przekształcanej rzeczywistości; efektywne zaangażowanie w nową praktykę, nowe podejścia, które w efekcie prowadzą do zmian
Badanie klasyczne - pojęcie naukowości; rozumienie funkcjonowania wycinka rzeczywistości fizycznej lub społecznej; konstruowanie narzędzi analizy rzeczywistości, które ułatwiają jej zrozumienie
Cechy badań: Orientowanie badań na poszukiwanie czynników pobudzających człowieka do aktywności w kierunku pożądanym, rozpoznanie oddziaływań czynników traktujących je jako bodźce postępowania; czyli zmierzające do rozpoznania sił pozytywnych, które odpowiednio pobudzone mogą pobudzać rozwój biosocjokulturalny jednostki/grupy/środowiska.
Usytuowanie badań w środowisku życia jednostki i dążenie do poznania warunków, oczekiwań, losów, cech jednostek/placówek
Dynamiczność i dążenie do rozpatrywania badanych zjawisk z uwzględnieniem warunków społeczno - ekonomicznych, w jakich przebiegają.
Zróżnicowanie ukierunkowania badań na:
Podejścia Dyrektywne - zorientowane na konkretną jednostkę, grupę społeczną lub społeczność. Odnoszą się konkretnie do nich. Przedmiotem tych badań są zwykle wzajemne relacje społeczne między jednostkami a grupami, ich poznanie, opis oraz ocena potrzeby i możliwości zmian. Podejścia dyrektywne mieszczą się w kategorii badań realizowanych „w” obszarze pracy socjalnej i pełnią funkcję sprawczą.
Podejścia Niedyrektywne - zorientowane na kontekst społeczny, analizę zjawisk społecznych, wyjaśnienie mechanizmów życia społecznego.Jeśli zaś zorientowane są na jednostkę, to na ogół tak, aby umożliwić poznanie i ocenę jej warunków rozwoju, oraz ocenić możliwości zmian oraz poszukiwania celów. Odnoszą się do analizy i oceny zewnętrznych warunków działania i tworzenia instytucji, jak również do samego działania. Podejście to mieści się w kategorii badań „nad” pracą socjalną i „dla” niej. , jak również pełni ono funkcję poznawczą.
Istotą w przeprowadzeniu badań dotyczących pracy socjalnej jest obok kategorii przestrzeni(w pedagogice społecznej pojęcie przestrzeni znajduje bliski związek z pojęciem środowiska niewidzialnego), kategoria czasu.( Odwołanie się do przeszłości, jej spożytkowania w teraźniejszości i przyszłości)
W zależności od akcentowania czasu teraźniejszego, przeszłości i przyszłości wyróżnia się następujące
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)