E.Babbie Badania społeczne w praktyce, Rozdział 11, Badania niereaktywne s 341 - 353
Badania niereaktywne - metody badania zachowań społecznych, nie wpływających na te zachowania, mierniki niereaktywne mogą być zarówno jakościowe jak i ilościowe.
3 metody badań niereaktywnych:
analiza treści
analiza istniejących danych statystycznych
analizy historyczno porównawcze
ANALIZA TREŚCI
→ jest badaniem zarejestrowanych ludzkich przekazów
→ do form przekazu odpowiednich do takiego badania należą książki, czasopisma, strony www, wiersze, gazety, piosenki, obrazy przemówienia, listy, listy elektroniczne, wiadomości na tablicach informacyjnych w Internecie, prawa i konstytucje, podobnie jak części, z których się one składają, lub złożone z nich zbiory
Tematy odpowiednie dla analizy treści:
→ analiza treści jest szczególnie dostosowana do badania przekazów i do udzielania odpowiedzi na klasyczne pytanie w badaniach przekazów:
kto mówi i co
do kogo
dlaczego
z kim i z jakim skutkiem
→ tematy mogą dotyczyć np. charakteru narodowego, poglądów politycznych czy procesu historycznego
→ analiza treści jako sposób obserwacji wymaga przemyślanego posługiwania się tym, „co” jest komunikowane
Dobór próby w analizie treści:
jednostki analizy
→ to jednostka analizy kształtuje zbieranie danych i ich analizę
→ często jednostka obserwacji różni się od jednostki analizy np. jednostką analizy jest rodzina, a jednostka obserwacji pojedynczy jej członkowie
→dobór próby w dużym stopniu zależy od tego, co jest jednostką analizy, np. jeśli jednostką analizy są książki to powinniśmy dobrać próbę książek, nie biorąc pod uwagę ich autorów, możemy także dobierać podpróby (próby z podkategorii)
→ potrzebny jest schemat doboru próby, który będzie zawierał wszystko, co jest potrzebne do obserwacji
→ przy projektowaniu próby potrzebne jest określenie populacji, operatu losowania
techniki doboru próby
możemy wylosować próbę prostą lub systematyczną warstwową
grupową
Kodowanie w analizie treści:
→ istotą analizy treści jest kodowanie - to proces przekształcania surowych danych (zgodny z logiką konceptualizacji i operacjonalizacji) na dane w postaci standaryzowanej wg pewnych ram pojęciowych, treści jawne i ukryte
→ badacz posługujący się analizą treści ma możliwość wyboru między trafnością a rzetelnością.
→ kodowanie treści jawnych (widocznej, zewnętrznej części przekazu) - jest analogiczne do używania standaryzowanego kwestionariusza
→ kodowanie
(…)
… z tymi obserwacjami, a następnie do zastosowania tych reguł do innych obserwacji empirycznych
→ tworzenie kodów w kontekście teorii ugruntowanej (Bruce Berg) porównane do układania układanki: def. operacjyjna każdej zmiennej złożona jest z wartości, które ją tworzą wartości te powinny być wyczerpujące i wykluczające się wzajemnie
→ w analizie treści mogą być stosowane różne poziomy (nominalny…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)