To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
R EDUKCJA DANYCH - KODOWANIE Redukcja danych polega na ich kodowaniu. Kodowanie to wyszukiwanie i etykietowanie w tekście wskaźników zmiennych (kategorii analitycznych) oraz nadawanie im znaczenia. Są dwa etapy kodowania: Kodowanie rzeczowe i kodowanie teoretyczne. Kodowanie rzeczowe to nadawanie nazw i etykiet zidentyfikowanym kategoriom analitycznym. Zaczyna się od kodowania otwartego, a kończy na kodowaniu selektywnym. Kodowanie otwarte polega na wielostronnej analizie tekstu w celu znalezienia możliwie największej liczby kategorii analitycznych. Po nim następuje kodowanie selektywne, czyli wybieranie do dalszych analiz (kodowania teoretycznego) kategorii najbardziej reprezentatywnych dla problemu badań. Kodowanie teoretyczne natomiast to inaczej formułowanie hipotetycznych wyjaśnień dotyczących zależności między wyselekcjonowanymi kategoriami. Wyjaśnienia hipotetyczne, czyli kody teoretyczne stanowią podstawę do napisania not teoretycznych tworzących już teorię ugruntowaną. Noty teoretyczne to powiązane w większą całość kody teoretyczne. Aby być wiernym definicji kodowania trzeba nie tylko nazwać kategorie analityczne, ale także nadać im znaczenie. Ta część kodowania jest określana jako kodowanie zogniskowane kategorii i polega na opisie kategorii ze względu na pięć ognisk: 1) Warunki przyczynowe - to interakcje, zdarzenia, które bezpośrednio poprzedziły wystąpienie zachowania opisanego w kategorii analitycznej. Badacz zatem musi umieścić kategorię jako ostatni element ciągu zdarzeń. Na podstawie poprzedzania i związku logicznego można wnioskować o potencjalnych przyczynach zjawiska występującego w analizowanej kategorii. 2) Warunki interweniujące - to strukturalne czynniki, które wpływają na realizację celów działania, przyczyniające się do zidentyfikowanego przebiegu zjawiska. Mowa tu o przestrzeni działania, jaką mają do dyspozycji badani z uwagi na miejsce zajmowane w strukturze społecznej. 3) Kontekst - to bezpośrednie warunki towarzyszące zjawisku, występujące równolegle. 4) Działania - to interakcje, zachowania realizujące cele, czyli to, co robią badani w danej sytuacji w ramach warunków interweniujących. 5) Konsekwencje - to doświadczone przez badanych rezultaty działań, które prowadzą badacza do nowych kategorii. O ile warunki przyczynowe stanowią ciąg zdarzeń poprzedzających analizowane zjawisko, o tyle konsekwencje są kolejnym i zdarzeniami budującymi dalszy ciąg zdarzeń. Analiza treści to metoda wykorzystywana do przygotowania materiału do kodowania, jeśli znacznie wykracza on poza problematykę badań. Dopiero wyniki tej analizy będą przedmiotem kodowania otwartego. Analiza treści jest metodą o szerszym zastosowaniu. Obecnie jej zastosowanie ma charakter wtórny w stosunku do jej właściwego przeznaczenia. Po wykonaniu kodowania otwartego, dokonuje się wyboru tych kodów, które bezpośrednio dotyczą badanej problematyki. Te kody będą podstawą reprezentacji danych.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)