Zadanie 4.9 Firma techniczna miesza trzy surowce, tak aby wytworzyć dwa produkty: dodatek do paliwa (DP) oraz rozpuszczalnik (R). Każda tona DP składa się z 2/5 t surowca 1 i 3/5 t surowca 3. Tona R składa się z 1/2 t surowca 1, 1/5 t surowca 2 i 3/10 t surowca 3. Produkcja firmy jest ograniczona z uwagi na ograniczone ilości surowców. W obecnym cyklu produkcyjnym firma posiada następujące zapasy poszczególnych surowców: surowiec 1 20 t; surowiec 2 5 t; surowiec 3 21 t. Właściciel firmy chce osiągnąć następujące równoważne cele: Cel 1: wytworzenie co najmniej 30 t produktu DP. Cel 2: wytworzenie co najmniej 15 t produktu R. Czy możliwe jest osiągnięcie obydwu celów równocześnie? Wyjaśnić odpowiedź. 1) Sformułować i rozwiązać odpowiednie zadanie programowania celowego. Jaki wpływ na rozwiązanie będzie miał warunek, że cel 1 jest dwukrotnie ważniejszy niż cel 2? 2) Traktując cele jako równoważne, zbudować zadnie programowania interaktywnego i rozwiązać je zgodnie z powyższymi postulatami. Zadanie 4.11 Fabryka samochodów wprowadziła na rynek nowy model luksusowego samochodu. Jako część kampanii reklamowej dział marketingu fabryki postanowił wysłać indywidualne zaproszenia na jazdy próbne do dwóch grup klientów: obecnych właścicieli jednego z luksusowych modeli produkowanych przez fabrykę (grupa 1) oraz właścicieli luksusowych samochodów produkowanych przez konkurenta (grupa 2). Koszt opracowania i wysłania indywidualnego zaproszenia szacowany jest na 1 zł/list. Na podstawie wcześniejszych doświadczeń dział marketingu ocenia, że 25% klientów z grupy 1 i 10% klientów z grupy 2 odpowie na zaproszenie i zgodzi się na jazdę próbną. Celami tak zaprojektowanej kampanii reklamowej są: Cel 1: osiągnięcie co najmniej 10 000 jazd próbnych z klientami z grupy 1. Cel 2: osiągnięcie co najmniej 5 000 jazd próbnych z klientami z grupy 2. Cel 3: ograniczenie wydatków na kampanię reklamową do 70 000 zł. Należy uwzględnić ograniczenie wydatków na kampanię reklamową do 70 000zł. 1) Zakładając, że cele 1 i 2 są pierwszego priorytetu, a zatem są ważniejsze niż cel 3, zbudować i rozwiązać model programowania celowego. Jak zmieni się rozwiązanie, jeśli zarząd firmy uzna, że skontaktowanie się z klientami z grupy 2 jest dwukrotnie ważniejsze niż z grupy 1 (a obydwa cele są w dalszym ciągu ważniejsze niż cel 3)?
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)