BADANIA MARKETINGOWE 1. Badania marketingowe - gromadzenie, analizowanie, przetwarzanie informacji niezbędnych do podejmowania decyzji rynkowych w przedsiębiorstwach. Konieczność przeprowadzania badań marketingowych oraz ich zakres wynikają z informacyjnych potrzeb decydentów, natomiast ich istotą jest umożliwienie im pomocy w złożonych procesach decyzyjnych. 2. Badania marketingowe podzielić można na: o Badania wtórne (desk research) – tzw. badania gabinetowe, przy biurku – wykorzystujące publikacje ogólnodostępne np. dane z pracy fachowej, roczników statystycznych, książek adresowych, itp. o Badania pierwotne (field research) – tzw. badania w polu – prowadzone bezpośrednio na ryku zbytu, z wykorzystaniem następujących metod: Ankietowej – pocztowa, osobista, prasowa Wywiadu – osobisty i telefoniczny Obserwacji – zewnętrznej i wewnętrznej Panelowej – stały zespół informatorów o Pozostałe wybrane kryteria klasyfikacyjne: Ze względu na horyzont czasowy - Badania historyczne - Badania bieżące - Badania perspektywistyczne Wzdłuż stopnia szczegółowości - Mikroekonomiczne - Makroekonomiczne Kryterium potrzeb informacyjnych - Stałe - Okresowe - Sporadyczne Kryterium wielkości badanej populacji - Badania wyczerpujące, na podstawie znanej i określonej populacji - Badania niewyczerpujące, na podstawie dobranej próby Kryterium podmiotowe – kto będzie badania przeprowadzał? - Np. przedsiębiorstwa, agencje badawcze, organizacje międzynarodowe, organizacje konsumenckie, inne podmioty) Kryterium przedmiotowe Badania rynku, produktu, sprzedaży, promocji, dystrybucji: - Badania rynku a. Badanie wielkość struktury popytu, badanie potrzeb, motywacji popytu, postępowanie nabywcy, badanie dostępu do rynku - Badanie produktu a. Wymagań nabywcy wobec produktu i usług, badania własnych możliwości produkcyjnych, badania produktów konkurencyjnych, badanie reakcji rynku na nasze produkty i usługi - Badanie sprzedaży a. Badanie wymagań rynku względem warunków handlowych; własnych możliwości handlowych (cena, warunki handlu, kanały); działań handlowych konkurentów; reakcji nabywców na warunki handlowe; wielkości i struktury sprzedaży - Badanie promocji a. Wymagań rynku względem informacji promocyjnej; właściwości możliwych promocji; działań promocyjnych konkurentów reakcji nabywców na promocję (skuteczność) Ze względu na kryterium jednostki miary: - Badania ilościowe, przy wykorzystaniu ilościowych skal pomiarowych - Badania jakościowe, kiedy można zastosować jakościowe skale
(…)
…: papierowa, pocztowa, prasowa, audytoryjna, opakowaniowa, radiowa,
komputerowa
Metody projekcyjne: test, (test skojarzeń słownych, test uzupełnień zdań, test
rysunkowy, test akceptacji produktu, test akceptacji ceny, test koniunktury)
Metody heurystyczne (twórczego myślenia): burza mózgów, metoda delficka,
metoda oceny ekspertów
Wtórne źródła informacji:
Wady
o Mogą być zbyt ogólne…
… i wynikowych
- Obliczenia statystyczne
- Analiza jakościowa
- Interpretacja uzyskanych wyników i
weryfikacja hipotez
- Pisemne opracowanie wyników badań
- Ustna prezentacja wyników badań
- formułowanie wniosków do dalszego
badania
↓ Kontynuacja badań
5. Techniki badawcze:
1)
Metody badawcze
Zogniskowany wywiad grupowy (FGI)
Grupa kreatywna
Indywidualny wywiad pogłębiony (IDI)
Wstępna wersja
projektu…
… – po co badanie
2)
Cel badania – co chcemy zbadać
3)
Populacja generalna badania, na jakim terenie
4)
Wielkość próby i jednostka badania
5)
Metoda doboru próby
6)
Formy pomiaru (metody badawcze) i instrumenty pomiarowe
(np. kwestionariusz wywiadu)
7)
Termin lub harmonogram badania = zbieranie danych,
analizy, prezentacji
8)
Metody redukcji i analizy danych
9)
Koszt badania i struktura kosztów
10)
Organizacja…
…,. przedmiotowy,
przestrzenny i czasowy)
- Wybór metod gromadzenia informacji w
trybie bezpośrednim i pośrednim
- Określenie jednostek badania, wielkości
próby i metod doboru próby
- Opracowanie narzędzi badawczych
(kwestionariusz ankietowy, scenariusz
wywiadu osobistego lub grupowego, i
in.) i materiałów pomocniczych
(instrukcja, lista itp.)
- Wstępne ustalenia dotyczące kierunków
i metod analizy zebranych…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)