Badania marketingowe - markety - Hipermarket

Nasza ocena:

5
Pobrań: 42
Wyświetleń: 728
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Badania marketingowe - markety - Hipermarket - strona 1 Badania marketingowe - markety - Hipermarket - strona 2 Badania marketingowe - markety - Hipermarket - strona 3

Fragment notatki:

Super i hipermarkety Badania marketingowe Supermarkety to duże sklepy, których powierzchnia przekracza czasami kilkanaście tysięcy m2. Oferuje się w nich szeroki asortyment towarów żywnościowych i nieżywnościowych. Formą sprzedaży jest wyłącznie samoobsługa.
Handel detaliczny w Polsce jest nadal zdominowany przez małe sklepy z tradycyjną obsługą (przez ladę), zaopatrywane przez lokalnych dostawców. Instytut Gfk Polonia ocenił udział detalistów w polskim rynku detalicznym na 50 proc. nowoczesne kanały dystrybucji, to jest hiper- i supermarkety mają łącznie 40 proc. udziału w ogólnej wartości sprzedaży detalicznej. Jednakże w opinii specjalistów można już mówić o nasyceniu o nasyceniu sumermarketami i nie należy się spodziewać dalszego ilościowego rozwoju tych placówek, a raczej oczekiwać ich łączenia i konsolidacji. Struktura handlu w Polsce będzie podobna do austriackiej gdzie funkcjonuje 6,5 tys. sklepów. Jednak czy tak się stanie? Ważna tu jest częstotliwość dokonywania zakupów. W Polsce przeciętna liczba wizyt jednego klienta w niektórych sklepach wynosi 160 rocznie. Jest ona wysoka w porównaniu, np. do Niemiec gdzie liczba ta nie przekracza 90 wizyt . Charkaterystyczna dla rynku w Polsce jest dominacja kilku sieci, do których należy Biedronka, Real, Plus, Auchan i Carrefour kumulująca łącznie 15,5 proc krajowych obrotów. Występują przy tym znaczne zmiany w strukturze sprzedaży w poszczególnych kanałach dystrybucji. Z badań wynika, że aż 15 proc konsumentów kupuje detergenty w hipermarketach, ale świeże produkty są domeną małych sklepów. Zaledwie 4 proc badanych kupuje świeże warzywa i owoce w placówkach wielkopowierzchniowych, 5 proc- świeże mięso, a 3 proc - świeże pieczywo.
Aby ocenić czy sklepy te są atrakcyjne czy też nie należy wziąć pod uwagę wiele cech, które mogą być zarówno zaletą jak i wadą. Ten sam sklep może być dla jednego człowieka atrakcyjny czyli posiadać cechy które przyciągają , a dla drugiego wręcz przeciwnie.
Bardzo ważnym elementem jest lokalizacja; powinna ona zaspokajać potrzebę przynależności klienta. Z reguły sklepy te budowane są na obrzeżach miast, na tanich działkach budowlanych, z wyodrębnionymi parkingami dla klientów. Miejsce w którym znajduje się sklep ma bardzo duże znaczenie i to zarówno z punktu widzenia konsumenta, który zainteresowany jest dogodnym dokonywaniem zakupów, jak i samego przedsiębiorstwa, które dzięki właściwej lokalizacji realizuje większą sprzedaż. Ogólną zasadą właściwej lokalizacji jest preferowanie miejsc o dużym skupieniu ludności jak centrum miasta, bądź też takich, które byłyby chętnie odwiedzane przez klientów. Cenione przez konsumentów są sklepy położone najbliżej ich miejsca zamieszkania, a także skupiska wielu sklepów o różnorodnych branżach tzw. centra handlowe (np. Targówek), w których można „załatwić” wiele potrzeb na raz bez zbędnego szukania.


(…)

… lat Galerii Mokotowskiej jest najmniejszą (4000mkw) placówką w sieci supermarketów Aholda (sieć holenderska). Sklep jest w założeniu supermarketem delikatesowym, odwiedza go inny rodzaj klienteli niż pozostałe supermarkety. Klienci- 8000 dziennie- są bogatsi - średnia wartość koszyka 30 zł i częściej posługują się kartami płatniczymi. Asortyment także jest inny, dostosowany do wyższych wymagań, 98 % obrotu…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz