Fragment notatki:
BADANIE GABINETOWE - ( zwane literaturowym ). Ujęte w „Traktacie o dobrej robocie”
autorstwa prof. Kotarbińskiego motto jeżeli ktoś już zrobił to co ty masz do zrobienia, to powinieneś wykorzystać jego osiągnięcia niestety można zastosować w bardzo ograniczonej formie we współczesnej rzeczywistości. Obecnie firmy przeprowadzają badania jedynie na swoje potrzeby, a organizacje które realizują tego typu zlecenia są zobowiązane do zachowania tajności wyników. Jednak motto „jeżeli masz coś zrobić wydaj na to jak najmniej” jest nadal aktualne. Istotą badań gabinetowych jest wykorzystanie dostępnych źródeł ogólnych typu roczniki statystyczne, gazety branżowe, rankingi itp. Czyli badania gabinetowe polegają na wydobyciu użytecznych dla nas informacji z publikowanych i niepublikowanych źródeł. Ten typ badań kojarzy się często, zupełnie mylnie na siedzeniu w gabinecie i przeglądaniu roczników, tak naprawdę wymaga opracowania określonego systemy zdobywania informacji i wyznaczenia miejsc gdzie będziemy ich poszukiwać.
DZIEDZINY SZCZEGÓLNIE NADAJĄCE SIĘ DO BADAŃ GABINETOWYCH:
Opracowanie tła ekonomicznego - bardzo często na sytuacje w danej branży wpływa ogólna sytuacja ekonomiczna, dzięki temu możemy wykorzystać dostępne źródła informacji.
Ocena wielkości rynku i panujących na nim trendów - chodzi ty o wydawane powszechnie roczniki statystyczne, mówiące o sprzedaży ważniejszych produktów branżowych. Problemem może być to, że te wiadomości będą zbyt ogólne, jednak w tym przypadku można wykorzystać szczegółowe informacje jakie posiadają sami producenci, zrzeszeni w różnego rodzaju stowarzyszeniach producentów, dzięki temu posiadają dokładne informacje o działalności swoich członków.
Analiza struktury rynku - czyli uczestników rynku, określenie firm którzy występują jako konsumenci: czasopisma branżowe, panorama firm, Katalog KOMPAS, także wiadomości o regionalnym rynku wykonuje firma płocka, katalogi targów i wystaw są bardzo treściwym materiałem źródłowym ponieważ ukazują dane stanowiące trzon firmy, sprawozdania z najważniejszych imprez, dzięki nim można zdobyć informacje o produktach i ich cenach. Innym źródłem są broszury reklamowe ponieważ mogą one zawierać dane techniczne np.: o parku maszynowym, podstawowe parametry dotyczące firmy. Ciekawym źródłem są także wewnętrzne gazety wydawane przez firmy z danej branży np. banki czasopismo „BANKIER”.
Dane finans. muszą być obowiązkowo publikowane przez spółki znajdujące się na giełdzie, są zwykle drukowane w „Monitorze B”. Informacje o firmach można uzyskać poprzez ich publikacje reklamowe: jakie produkty oferuje dana firma, jakie produkty najsilniej promuje, znajduję się tam także informacje dotyczące unikalnych cech danych produktów oraz cen wyrobów, strategii cenowej jaką przyjmuje dany podmiot, o liczbie zakładów produkcyjnych i ich rozmieszczeniu, wiadomości o pozycji podmiotu na rynku, czyli gdzie się on reklamuje, jaka jest powierzchnia tej reklamy, z jakich kanałów dystrybucyjnych korzysta, ważne jest to czy w ulotce umieszczony jest bezpośredni numer do działu sprzedaży oraz miejsce rozmieszczenia ogłoszenia reklamowego.
(…)
…) artykuły wyposażenia wnętrz ( wyroby dywanowe, firany, bielizna pościelowa i stołowa),
c) tekstylia techniczne stosowane w różnych dziedzinach gospodarki (geowłókniny, filtry),
# Podział wyrobów ze względu na rodzaj surowca: na naturalne (bawełna 50%, wełna 5-10%, łykowate (len, jedwab naturalny, konopie), na chemiczne (włókna sztuczne pochodzące od celulozy, włókna syntetyczne pochodzące z ropy naftowej…
… utratę rynku przez krajowych producentów, rozpad państwowych kanałów dystrybucji, brak wiedzy i umiejętności u kadry kierowniczej.
Mimo spadku zanotowanego w przemyśle włókienniczym na naszym rynku zauważyć można poprawę sytuacji w przemyśle tekstylnym, czynniki wzrostowe to:
Wzrost popytu na rynku krajowym na skutek zwiększenia liczby ludności oraz wpłynął na to czynnik ustania odłożonych zakupów…
… w drobną i średnią przedsiębiorczość.
Nie da się jednak uniknąć stwierdzenia, że przemysł włókienniczy tkwi w recesji.
Rynek światowy:
Najwięksi eksporterzy to kraje rozwijające się, stanowią oni w większości udziałów w światowym rynku. Przemysł odzieżowy jest preferowany ze względu na kilka czynników: mała kapitałochłonność produkcji, brak potrzeby tworzenia infrastruktury i posiadania wykwalifikowanej…
… a następnie jakościowymi, bardzo rzadko kraje rozwijające się prowadzą produkcję tzw. wyższego rzędu. I są to kraje : Azji, Azji Wschodniej, Chiny, Hongkong, Włochy, Tajwan, Korea, Polska znajduje się od 10-15 miejsca. Kraje te przyjęły produkcje proeksportową, nie mając żadnej bazy surowcowej, stworzyły sobie tę bazę poprzez produkcję włókien sztucznych. Druga grupa krajów rozwijających się: Indie…
… estetyki. Kraje Europy Zachodniej próbowały oprzeć się napływowi taniej odzieży w postaci wprowadzenia zmechanizowanej produkcji, a tym sam obniżenia kosztów jednak nie udało się wyeliminować całkowicie pracy ręcznej, przemysł włókienniczy jest bardzo oporny na postęp techniczny.
Polski rynek odzieżowy:
Rocznie sprzedaje się około 80mln wyrobów odzieżowych ( 20mln sztuk okryć, 300mln wyrobów…
…, że przy wywiadzie telefonicznym istnieje niebezpieczeństwo, że respondent nie udzieli prawdziwej odpowiedzi lub będzie on niepełna, albo podległa rutynowości. W przypadku rozmów telefonicznych można przeprowadzić dużą liczbę rozmów w krótkim czasie, przy wywiadzie bezpośrednim ilość respondentów jest ograniczona, za to nasze pytania mogą być bardziej szczegółowe, możemy także dokonać dłuższej prezentacji. Wywiad…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)