Autoagresja u osób z autyzmem. Refleksje teoretyczno-praktyczne. Praca z osobami agresywnymi i autoagresywnymi - pedagogika

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 2331
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Autoagresja u osób z autyzmem. Refleksje teoretyczno-praktyczne.  Praca z osobami agresywnymi i autoagresywnymi - pedagogika - strona 1

Fragment notatki:

Referat zawiera informacje z przedmiotu pedagogika. Tematem pracy jest: ?autoagresja u osób z autyzmem. Refleksje teoretyczno-praktyczne?. Składa się z 5 stron w formacie pdf. Autor pracy porusza problem autoagresji. Zwraca uwagę na główne przyczyny podtrzymywania autoagresji i zachowania które je potęgują. Opisuje również towarzyszące temu zjawisko agresji. W pracy ponadto pokazane jest jak ważne staje się rozróżnienie intencjonalności i mimowolności autoagresji. Autor część pracy poświęca także na omówienie kwestii jaką jest psychoterapia u dzieci z autyzmem i sposoby zapobiegania auto agresji, np. funkcjonalna komunikacja. Autor tłumaczy jak zapobiegać autoagresji poprzez uczenie, tj. zachowań kluczowych, organizowanie otoczenia, dawanie jasnych poleceń, stopniowe utrudnianie poleceń, umożliwianie sprawowania częściowej kontroli, korzystanie z naturalnych wzmocnień. W referacie dodatkowo został przytoczony termin SIBIS (self injurious behavior inhibiting system).

Autoagresja u osób z autyzmem. Refleksje teoretyczno-praktyczne. 
 Ból jest nieprzyjemny. Unika się go, o ile to mo liwe. Wywołuje reakcje ucieczki. Dlatego trudno uwierzyć,  e człowiek uszkadza własne ciało...              Annegret Eckhardt  
 
Autoagresja wśród osób autystycznych jest zjawiskiem dosyć powszechnym, 
choć  niezbyt  często  mówi  się  o  jego  istnieniu.  Często  idealizuje  się  obraz wymienionych  osób,  dzięki  czemu  mit  „Rainmana”  wcią   pokutuje.  Autoagresja jest  często  niezwykle  skutecznym  „narzędziem”,  za  pomocą  którego  nasz  uczeń, czy  dziecko  (  wobec  problemów    z  konwencjonalnym  komunikowaniem  się  z otoczeniem)  sygnalizuje  swoje  chęci,  czy  niechęci.  Utrzymuje  się  ona  często dlatego, gdy  przynosi efekt. Jest to pierwszy krok do utrwalenia autoagresywnego zachowania i sprawienia,  e pojawi się ono przy kolejnej okazji. Zachowania tego typu  mogą  trwać  przez  dłu szą  część  ycia  danej  osoby,  a  wyeliminowanie  ich mo e okazać się wręcz niemo liwe.  
Co  mo e  być  przyczyną  tego  stanu  rzeczy?  Pracując  z  osobami 
przejawiającymi  opisywane  zachowania  doszedłem  do  wniosku,  i   jednym  z najwa niejszych  czynników  podtrzymujących  „przy 
yciu”  autoagresję  jest 
wycofywanie  się  nauczyciela  czy  rodzica  z  postawionego  zadania  (nawet  bardzo prostego)  w  momencie,  gdy  ona  się  pojawi.  Dla  mnie  jest  to  dopiero  początek pracy.  Jest  to  oczywiście  bardzo  trudne,  a  czasem  niebezpieczne  dla  obu  „stron”, gdy   dochodzi  do  konfrontacji  często  rozbie nych  dą eń  ucznia  i  nauczyciela.  W konfrontacji  tej  nale y  być  konsekwentnym,  ale  i  przewidywalnym,  gdy     są  to podstawowe wymogi w pracy z osobami zaburzonymi.  
Autoagresja często nie występuje w czystej postaci. Towarzyszy jej zwykle 
inna  potę na  broń,  która  wyzwala  w  nas  strach-  agresja.  Naturalną  tendencją człowieka  jest  ucieczka,  gdy   zachowania  te  naruszają  ustalone  normy  ludzkiego zachowania.  Ucieczka  z  kolei  powoduje  utrwalenie  agresywnych,  czy autoagresywnych tendencji.  
W pracy z osobami z autyzmem i pokrewnymi zaburzeniami nie ma prostych 
recept.  Dynamika  najtrudniejszych  zachowań  często  nas  zaskakuje,  a  czasem przerasta  mo liwości  zrozumienia  ich.  Bywa  i  tak,  e  nie  jesteśmy  w  stanie  na obecną chwilę odnaleźć racjonalnej przyczyny szokujących nieraz aktów przemocy 

(…)

… tego typu działań.
Problem wydaje się być bardziej skomplikowany, gdy autoagresja stanowi
wzmocnienie, czyli coś w rodzaju przyjemności. Tak było w przypadku 25-letniego
głucho-niewidomego i upośledzonego mę czyzny, który średnio dwa razy na minutę
dusił sam siebie – często do utraty przytomności wszelkie próby przeciwdziałania
powodowały agresję, zastosowano tu proste oddziaływanie polegające…
… nas zaskakuje, a czasem
przerasta mo liwości zrozumienia ich. Bywa i tak, e nie jesteśmy w stanie na
obecną chwilę odnaleźć racjonalnej przyczyny szokujących nieraz aktów przemocy
zadawanej sobie. Nawet nowoczesna aparatura, czy odkrycia farmakologii na nic
się zdają wobec opisywanych zjawisk. Uwa am, e musimy być elastyczni,
kreatywni i ciągle uczyć się (innych, ni naturalne) form reagowania w
krytycznych…
… sposób postępowania
(np. farmakoterapia, czy nauka alternatywnych form komunikacji) Bezsprzecznym
faktem jest to, e zachowania takie jak to, które zostanie za chwilę opisane nale y
jak najszybciej przerwać. „Na głowie i na twarzy miał wiele blizn po ranach, które
sam sobie zadał. Jego uszy były przekrwawione i spuchnięte do wielkości piłek
tenisowych, miał złamany nos, często doprowadzał do uszkodzenia stanów…
…;
- stopniowe utrudnianie poleceń np. gdy dziecko rozumie ju co znaczy
polecenie „przynieś piłkę” to próbujemy trudniejszego zwrotu np. przynieś piłkę ze
swojego pokoju. Zapobiega to fiksacji na jednym poleceniu i prowadzi do
generalizacji;
- umo liwianie dziecku sprawowania częściowej kontroli nad otoczeniem.
Dziecko ma tu mo liwość wyboru zabawek i kolejności zajęć w sesji;
- nagradzanie odpowiedzi…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz