Fragment notatki:
Referat zawiera informacje z przedmiotu pedagogika. Tematem pracy jest: ?autoagresja u osób z autyzmem. Refleksje teoretyczno-praktyczne?. Składa się z 5 stron w formacie pdf. Autor pracy porusza problem autoagresji. Zwraca uwagę na główne przyczyny podtrzymywania autoagresji i zachowania które je potęgują. Opisuje również towarzyszące temu zjawisko agresji. W pracy ponadto pokazane jest jak ważne staje się rozróżnienie intencjonalności i mimowolności autoagresji. Autor część pracy poświęca także na omówienie kwestii jaką jest psychoterapia u dzieci z autyzmem i sposoby zapobiegania auto agresji, np. funkcjonalna komunikacja. Autor tłumaczy jak zapobiegać autoagresji poprzez uczenie, tj. zachowań kluczowych, organizowanie otoczenia, dawanie jasnych poleceń, stopniowe utrudnianie poleceń, umożliwianie sprawowania częściowej kontroli, korzystanie z naturalnych wzmocnień. W referacie dodatkowo został przytoczony termin SIBIS (self injurious behavior inhibiting system).
Autoagresja u osób z autyzmem. Refleksje teoretyczno-praktyczne.
Ból jest nieprzyjemny. Unika się go, o ile to mo liwe. Wywołuje reakcje ucieczki. Dlatego trudno uwierzyć, e człowiek uszkadza własne ciało... Annegret Eckhardt
Autoagresja wśród osób autystycznych jest zjawiskiem dosyć powszechnym,
choć niezbyt często mówi się o jego istnieniu. Często idealizuje się obraz wymienionych osób, dzięki czemu mit „Rainmana” wcią pokutuje. Autoagresja jest często niezwykle skutecznym „narzędziem”, za pomocą którego nasz uczeń, czy dziecko ( wobec problemów z konwencjonalnym komunikowaniem się z otoczeniem) sygnalizuje swoje chęci, czy niechęci. Utrzymuje się ona często dlatego, gdy przynosi efekt. Jest to pierwszy krok do utrwalenia autoagresywnego zachowania i sprawienia, e pojawi się ono przy kolejnej okazji. Zachowania tego typu mogą trwać przez dłu szą część ycia danej osoby, a wyeliminowanie ich mo e okazać się wręcz niemo liwe.
Co mo e być przyczyną tego stanu rzeczy? Pracując z osobami
przejawiającymi opisywane zachowania doszedłem do wniosku, i jednym z najwa niejszych czynników podtrzymujących „przy
yciu” autoagresję jest
wycofywanie się nauczyciela czy rodzica z postawionego zadania (nawet bardzo prostego) w momencie, gdy ona się pojawi. Dla mnie jest to dopiero początek pracy. Jest to oczywiście bardzo trudne, a czasem niebezpieczne dla obu „stron”, gdy dochodzi do konfrontacji często rozbie nych dą eń ucznia i nauczyciela. W konfrontacji tej nale y być konsekwentnym, ale i przewidywalnym, gdy są to podstawowe wymogi w pracy z osobami zaburzonymi.
Autoagresja często nie występuje w czystej postaci. Towarzyszy jej zwykle
inna potę na broń, która wyzwala w nas strach- agresja. Naturalną tendencją człowieka jest ucieczka, gdy zachowania te naruszają ustalone normy ludzkiego zachowania. Ucieczka z kolei powoduje utrwalenie agresywnych, czy autoagresywnych tendencji.
W pracy z osobami z autyzmem i pokrewnymi zaburzeniami nie ma prostych
recept. Dynamika najtrudniejszych zachowań często nas zaskakuje, a czasem przerasta mo liwości zrozumienia ich. Bywa i tak, e nie jesteśmy w stanie na obecną chwilę odnaleźć racjonalnej przyczyny szokujących nieraz aktów przemocy
(…)
… tego typu działań.
Problem wydaje się być bardziej skomplikowany, gdy autoagresja stanowi
wzmocnienie, czyli coś w rodzaju przyjemności. Tak było w przypadku 25-letniego
głucho-niewidomego i upośledzonego mę czyzny, który średnio dwa razy na minutę
dusił sam siebie – często do utraty przytomności wszelkie próby przeciwdziałania
powodowały agresję, zastosowano tu proste oddziaływanie polegające…
… nas zaskakuje, a czasem
przerasta mo liwości zrozumienia ich. Bywa i tak, e nie jesteśmy w stanie na
obecną chwilę odnaleźć racjonalnej przyczyny szokujących nieraz aktów przemocy
zadawanej sobie. Nawet nowoczesna aparatura, czy odkrycia farmakologii na nic
się zdają wobec opisywanych zjawisk. Uwa am, e musimy być elastyczni,
kreatywni i ciągle uczyć się (innych, ni naturalne) form reagowania w
krytycznych…
… sposób postępowania
(np. farmakoterapia, czy nauka alternatywnych form komunikacji) Bezsprzecznym
faktem jest to, e zachowania takie jak to, które zostanie za chwilę opisane nale y
jak najszybciej przerwać. „Na głowie i na twarzy miał wiele blizn po ranach, które
sam sobie zadał. Jego uszy były przekrwawione i spuchnięte do wielkości piłek
tenisowych, miał złamany nos, często doprowadzał do uszkodzenia stanów…
…;
- stopniowe utrudnianie poleceń np. gdy dziecko rozumie ju co znaczy
polecenie „przynieś piłkę” to próbujemy trudniejszego zwrotu np. przynieś piłkę ze
swojego pokoju. Zapobiega to fiksacji na jednym poleceniu i prowadzi do
generalizacji;
- umo liwianie dziecku sprawowania częściowej kontroli nad otoczeniem.
Dziecko ma tu mo liwość wyboru zabawek i kolejności zajęć w sesji;
- nagradzanie odpowiedzi…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)