1. Definicja rynku politycznego. a) Rynek polityczny – przestrzeo rywalizacji pomiędzy podmiotami politycznymi, stanowi częśd przestrzeni społecznej, w której dokonuje się wymiana dóbr politycznych (transakcje polityczne) pomiędzy aktorami życia politycznego – partiami, instytucjami, mass mediami, wyborcami b) Rynek polityczny – przestrzeo komunikacyjna, w której partie i instytucje polityczne, pełniącej zazwyczaj rolę nadawców, za pośrednictwem kanałów informacyjnych (głównie mass mediów) przesyłają swoje komunikaty. c) Rynek polityczny – ogół stosunków pomiędzy sprzedającymi (podmiotami politycznymi) a kupującymi (np. elektoratem), a także w ramach obu tych grup. 2. Marketing polityczny. a. P. Kotler – marketing – proces społeczny i zarządczy, dzięki któremu konkretne osoby i grupy otrzymują to, czego potrzebują i co pragną osiągnąd poprzez tworzenie, oferowanie i wymianę posiadających wartośd produktów. b. Marketing polityczny – jest zbiorem teorii, metod, technik i praktyk społecznych – inspirowanych technikami używanymi w marketingu komercyjnym – przeznaczonych do wywierania wpływu na obywateli, aby ci ostatni wsparli kandydata, grupę lub projekt polityczny. Celem w tym przypadku jest wzmocnienie lub zmiana postaw, opinii obywateli w celu uzyskania ich poparcia dla reżimu politycznego, wspólnoty, polityki, partii, lidera, ideologii czy programu. c. Stosowanie marketingu wymaga respektowania czterech zasad : i. Konsumenci wybierają te produkty i usługi, które lepiej zaspokajają ich potrzeby, nawet wtedy, gdy tych potrzeb sobie nie uświadamiają. Chcąc działad skutecznie, przedsiębiorca musi poznad potrzeby konsumentów i zrozumied ich istotę. ii. Sprzedawcy, którzy potrafią zrozumied istotę potrzeb mają większe szanse na zdobycie konsumentów. Chcąc jednak mied zysk, muszą zdad sobie sprawę z tego za co konsument skłonny jest płacid. iii. Zmiany zachodzące w społeczeostwie stwarzają szansę i możliwości dla nowych produktów i przedsięwzięd. Ci, którzy potrafią dostrzegad te zmiany, identyfikowad potrzeby konsumentów, kreowad nowe produkty – będą się rozwijad. iv. Każdy sprzedawca musi zrozumied, iż w ostatecznym rozrachunku to klient decyduje gdzie zaczyna i kooczy się jego biznes. d. Marketing wyborczy i. Definicja (wg Correta) marketing wyborczy – akcja człowieka lub partii, którzy przy pomocy środków komunikowania społecznego, jakimi dysponują, Matik – opracowanie M. Cichosz, ( Auto)Kreacja wizerunku polityka na przykładzie wyborów
(…)
… na przykładzie wyborów
prezydenckich w III RP.
2. Strategia wzrostu – następstwo poprzedniej, polega na zwiększaniu sprzedaży produktów już
zainstalowanych.
3. Strategia rozwoju rynku – to właściwe działanie polegające na korzystaniu z odniesionych już
sukcesów. „Przetestowana” oferta polityczna zostaje ponownie prezentowana na rynku z
myślą o jego poszerzeniu.
4. Strategia utrzymania rynku – jest działaniem…
… produktów już
zainstalowanych.
3. Strategia rozwoju rynku – to właściwe działanie polegające na korzystaniu z odniesionych już
sukcesów. „Przetestowana” oferta polityczna zostaje ponownie prezentowana na rynku z
myślą o jego poszerzeniu.
4. Strategia utrzymania rynku – jest działaniem o charakterze defensywnym. W tym przypadku
zarówno rynek, jak i produkt polityczny pozostają niezmienione, podmiot szuka…
… RP.
1. Plan produktu – zawiera dokładny, pełny opis oferty, która ma byd prezentowana na rynku.
Oznacza to, że wymagane jest określenie kwestii ideologicznych, programowych,
personalnych. Ważne jest zaplanowanie już na wstępie kampanii, które produkty i jak będą
prezentowane.
2. Plan promocji – określa sposób reklamowania produktów, wybór stylu komunikowania się z
otoczeniem, wybór nośników reklamy…
… na przykładzie wyborów
prezydenckich w III RP.
nagradzających – np. komplementów). Technika wspiera się na czynnikach
emocjonalnych i związana jest z regułą sympatii.
c. Technika stopy w drzwiach – opiera się na procesach dysonansu poznawczego. Jej
zasadą jest umiejętna gradacja próśb mających wywoład określone zachowania.
d. Technika niskiej piłki – polega na skłonieniu osoby do podjęcia decyzji związanych…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)