To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
AUGUST CIESZKOWSKI Ekonomista i filozof, działacz społeczno-polityczny i uczony, odegrał dużą rolę w zorganizowaniu zupełnie do tąd zaniedbanego wychowania przedszkolnego. Był jednym z założycieli czasopisma „Biblioteka Warszawska”, Towarzystwa Nauk w Poznaniu, fundator szkoły rolniczej, członek Akademii Umiejętności w Krakowie. Inicjował i popierał rozwój oświaty ludowej, umiarkowane reformy agrarne, rozbudowę szkół elementarnych, czytelń i ochron wiejskich. Konkretne projekty organizacyjne powziął po powrocie do Warszawy i po zetknięciu się z rozpoczętą w 1838 działalnością Wydziału Ochron Warszawskiego Towarzystwa Dobroczynności. Pod wpływem tych dwóch źródeł inspiracji opracował rozprawę Ochronki wiejskie , wydrukowana w 1842 w odcinakach na łamach „Biblioteki Warszawskiej”, a następnie wydana oddzielnie w Poznaniu i we Lwowie.
Za rozwojem ochron wiejskich przemawiały, według niego zarówno argumenty natury moralnej jak i pedagogicznej - np. lepsze przygotowanie dzieci do nauki w szkole ludowej - jak tez, i to w większym stopniu argumenty o charakterze ekonomicznym. Cieszkowski spodziewał się właśnie, że przy ich pomocy zachęci łatwiej właścicieli folwarków do zakładania ochron. Ukazywał więc perspektywę zdobycia do pracy w polu nisko opłacanych matek, budził nadzieję wychowania robotników zdrowych pod względem fizycznym, nie budzących obaw pod względem poglądów społecznych i inteligentniejszych w pracy dzięki zdobyciu wykształcenia w szkole elementarnej.
Radził powołać Centralne Towarzystwo Ochron (zarząd złożony z najbardziej światłych przedstawicieli społeczeństwa). Członkami jego powinni być przedstawiciele ziemian, kleru oraz działacze społeczni. Ich głównym obowiązkiem miało być gromadzenie funduszów w postaci stałych dobrowolnych świadczeń i jednorazowych datków. Gdyby źródła te nie pokrywały wszystkich wydatków pomocy powinny udzielać samorządy gminne, fundacje prywatne oraz skarb państwa. Zadania Centralnego Towarzystwa Ochron: Wypracowanie jednolitych form działania dla wszystkich podległych mu placówek. Realizacje tego programu miano rozpocząć od wydawania aperiodycznego pisma omawiającego zagadnienia teoretyczne i organizacyjne oraz od opracowania instrukcji obowiązującej wszystkie ochronki. Nad ich przestrzeganiem miał czuwać zarząd.
Do obowiązku zarządu miało należeć także założenie specjalnego zakładu kształcenia wychowawczyń przedszkoli. Aby ułatwić rekrutację kandydatek na ochroniarki, Cieszkowski radził organizować przy domach sierot zakłady kształcące, spodziewając się, że ich wychowanki już po kilkumiesięcznym praktycznym przeszkoleniu mogłyby obejmować kierownictwo ochronek wiejskich. Do czasu wykształcenia ochroniarek, funkcje ich pełniłyby najumiejętniejsze kobiety ze wsi.
(…)
… do składu każdej ochronki lekarza.
Cele wychowania ochronek:
Przy każdej ochronce powinien znajdować się ogród, który przyzwyczajałby dzieci do pracy i dbał o ich rozwój fizyczny; pomieszczenia być czyste stale przewietrzane, suche i widne.
Oprócz ogródków przewidywał wolna przestrzeń przeznaczona do zabaw ruchowych. Zaopatrzenie w przyrządy gimnastyczne, niekosztowne zabawki, piłki.
Poza praca w ogródkach…
…, liczydła, to jednak był przeciwny prowadzeniu w nich systematycznej nauki czytania, pisania, wychodząc z założenia, że dzieci do siódmego roku życia powinny spędzać czas na ćwiczeniach fizycznych i rozwijających inteligencję zabawach.
Losy projektu Cieszkowskiego:
Nie cieszyły się uznaniem szlachty, a nawet spotykały się z wyraźną niechęcią. Głowna rolę odegrała tu obawa szlachty przed podniesieniem…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)