AUDIT Istota auditu
Audit stanowi istotny składnik sy stemu zarządzania jakością, jest najważniejszy m narzędziem wery fikującym zgodność sy stemu z wymaganiami normy . Zgodnie z normą terminologiczną
PN-EN ISO 9000:2001: sy stemy zarządzania j akością. Podstawy i term inologia, audit jakości określony został j ako „sy stem aty czny , niezależny i udokum entowany proces uzy skiwania
dowodu z auditu oraz jego obiekty wnej oceny w celu określenia stopnia spełnienia kry teriów auditu”.
Audit polega na sy stematycznym , niezale żny m i udokum entowanym przeprowadzeniu badania, maj ącym na celu określenie słaby ch ogniw sy stem u jakości, a także ustalenie działa ń
zapobiegawczy ch i kory gujący ch.
Według
normy
ISO
9001:2000
audit
jakości
jest
jednym
z zasadniczy ch narzędzi w zarządzaniu, które pozwala na osiągnięcie celów wy znaczonych przez insty tucje w ramach jej ogólnej polity ki. Celem auditów jest potwierdze nie skuteczności i
wy starczalności poszczególnych elementów danego sy stemu jakości w osiąganiu celów jakościowy ch.
Audit powinien służy ć:
systematycznemu sprawdzaniu poprawności i efektywności systemu
lokalizacji słabych punktów systemu
reagowaniu w przypadku wystąpienia przejawów świadczących o nieskuteczności systemu
wskazaniu koniecznych działań korygujących
tworzeniu podstaw do oceny skuteczności podjętych wcześniej działań
prawidłowemu doborowi kooperantów
Obecnie kwestie doty czące auditowania sy stemu zarządzania jakością są zawarte w normie PN-EN ISO 19011:2003: Wy ty czne doty czące auditowania sy stemów zarządzania jakością i/lub
zarządzania środowiskowego. W normie tej podano wy ty czne dotyczące zarządzania programami auditów, prowadzenia wewnętrzny ch lub zewnętrzny ch auditów sy stemów zarządzania
jakością i/lub sy stemów zarządzania środowiskowego, jak również wy tyczne dotyczące kompetencji i oceny auditorów. Jest ona przeznaczona do stosowania przez szerokie gremium
potencjalny ch uży tkowników, w ty m auditorów, przez organizacje wdrażające sy stemy zarządzania jakością i/lub sy stemy zarządza nia środowiskowego, organizacje chcące przeprowadzić
audity ty ch sy stemów z przyczy n kontaktowy ch, organizacje zaangażowane w certy fikację lub szkolenia auditorów, certy fikację/rejestrację sy stemów zarządzania, akredy tację lub
normalizację w sferze oceny zgodności.
(…)
… do podobnych wniosków.
Zasady stosujące się do działań auditorów to:
postępowanie etyczne, które jest podstawą profesjonalizmu (zaufanie, rzetelność, poufność i rozwaga),
rzetelna prezentacja, czy li obowiązek przedstawiania spraw dokładnie i zgodnie z prawdą,
należy ta staranność zawodowa, tj. pracowitość i rozsądek w auditowaniu.
Zasady doty czące auditu, który z definicji jest niezależny i sy…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)