Atrakcyjność interpersonalna i dobór-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 294
Wyświetleń: 1218
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Atrakcyjność interpersonalna i dobór-opracowanie - strona 1 Atrakcyjność interpersonalna i dobór-opracowanie - strona 2 Atrakcyjność interpersonalna i dobór-opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

Atrakcyjność interpersonalna i dobór Teorie atrakcyjności interpersonalnej:
- Teoria wymiany społecznej - zakłada, że to co ludzie sądzą o swoim związku z inną osobą zależy od tego, jak spostrzegają nagrody, które daje im ten związek, koszty na jakie się narażają, na jaki - ich zdaniem związek zasługują i jakie jest ich prawdopodobieństwo nawiązania lepszych stosunków z kimś innym. Poziom odniesienia - bilans (wyrażony w terminach kosztów i nagród), jakiego oczekujemy od danego związku. Porównawczy poziom odniesienia - bilans jakiego oczekujemy od danego związku w porównaniu z innym możliwym związkiem
- Teoria równości - przyjmuje się w niej że ludzie czują się najszczęśliwsi w związkach w których zarówno koszty jak i zyski będące udziałem jednej ze stron są w przybliżeniu takie same jak koszty i zyski przypadające drugiej stronie
Determinanty atrakcyjności interpersonalnej:
I Cechy sytuacji
efekt częstości kontaktów - im częściej widzimy się i kontaktujemy z drugą osobą, tym większe prawdopodobieństwo, że zostanie ona naszym przyjacielem /osobą bliską, eksperyment Festingera - mieszkania studenckie
Efekt częstości kontaktów nie działa w przypadku osób niesympatycznych (swap, 1977)
II Cechy indywidualne
Atrakcyjność - jest główną determinantą lubienia
Wygląd zewnętrzny jako podstawowa cecha człowieka
cechy zewnętrzne są wymieniane jako pierwsze, gdy chcemy kogoś opisać
wygląd zewnętrzny jest wyróżniającym aspektem społecznego postrzegania
ludzie są nie tylko uwrażliwieni na cechy zew. ale także przypisują im pewne cechy psychiczne
ludzie tworzą stereotypy piękna
Kulturowe standardy piękna są przyswajane od najmłodszych lat
Piękno tworzy stereotyp - pozytywne cechy idą w parze z urodą ale:
piękne kobiety uważane są za próżne i egoistyczne
piękni mężczyźni uważani są za mniej inteligentnych
Ludzie atrakcyjni fizycznie mogą myśleć o sobie jako o osobach dobrych i miłych - ponieważ konsekwentnie traktowani są w taki sposób
Podobieństwo
Zgodność postaw a atrakcyjność:
im bardziej kogoś poznajemy tym więcej innych czynników zaczyna mieć znaczenie
dostrzeganie zgodności postaw/wartości jest jednym z ważniejszych rodzajów wzmocnień społecznej - ludzie o podobnych poglądach są przez nas bardziej lubiani
nie lubimy ludzi do nas podobnych pod względem naszych negatywnych cech, których sami u siebie nie lubimy
Dlaczego podobieństwo jest tak ważne dla zjawiska atrakcyjności interpersonalnej?


(…)

… jej początkowej opinii o nas. Samo spełniające się proroctwo - początkowa wiara w to że jest się lubianym, pcha nas do przyjaznych zachowań i na odwrót
Efekt aureoli - osoby urodziwe uznaje się za lepsze od innych pod prawie każdym względem
Atrakcyjność fizyczna jest jednym z głównych czynników decydujących o zdrowiu psychicznym
Atrakcyjne osoby częściej umawiają się na randki
Atrakcyjność fizyczna odgrywa często decydującą rolę na rynku pracy
Atrakcyjność fizyczna sprzyja ruchliwości społecznej
Atrakcyjni więźniowie mają większą szansę na powrót do normalności
Czym jest miłość?
- miłość braterska: uczucie zaangażowania, bliskości w stosunku do drugiej osoby, któremu nie towarzyszy namiętność ani pobudzenie fizycznie
- miłość erotyczna: intensywna tęsknota za druga osobą, której towarzyszy fizjolog. Pobudznie kiedy wszystko układa się dobrze, druga osoba również nas kocha - przeżywamy ogromne spełnienie, ekstazę, a kiedy nie - odczuwamy głęboki smutek, rozpacz
Robert Sternberg - trójczynnikowa koncepcja miłości - namiętność / uczucie / zaangażowanie
Jak powstaje uczucie miłości i jak jest podtrzymywane?
wymiana społeczna w związkach długotrwałych
wraz ze wzrostem subiektywnie ponoszonych kosztów…
… kontaktu; rezultatem jest wyższy niż przeciętnie poziom lęku
Ludzie najczęściej czują się źle w związku, jeżeli :
są bardzo blisko z osobą, która
ich przewyższa
w obszarach ważnych dla ich samooceny
5 podstawowych strategii kończenia romansu:
* tonu oznajmującego (wyznanie partnerowi, że jest nam bliski, ale..)
* werbalnego zmniejszania zaangażowania (powiedzenie partnerowi, że już go nie kochamy…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz