Miłość i atrakcyjność

Nasza ocena:

3
Pobrań: 462
Wyświetleń: 1428
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Miłość i atrakcyjność - strona 1 Miłość i atrakcyjność - strona 2 Miłość i atrakcyjność - strona 3

Fragment notatki:

ATRAKCYJNOŚĆ I MIŁOŚĆ. Atrakcyjność interpersonalna to pozytywna postawa w stosunku do innego człowieka. Wyróżniamy dwa składniki atrakcyjności : sympatię (grupuje takie zmienne jak lubienie i chęć przebywania z daną osobą) oraz szacunek (grupujący takie zmienne jak podziw i poszukiwanie opinii tej osoby).
TEORIE ATRAKCYJNOŚCI: 1. TEORIA NAGRÓD I KAR: Koncepcja kar i nagród zakłada, że lubimy jakąś osobę, jeżeli jest ona skojarzona z nagrodami (zdarzeniami przyjemnymi), zaś nie lubimy osób skojarzonych z karami (zdarzeniami nieprzyjemnymi). Lubimy tych, których cechy oceniamy pozytywnie, którzy dobrze się o nas wyrażają. U podstaw tych oczywistych zależności leży prosty mechanizm klasycznego warunkowania reakcji emocjonalnej.
Zgodnie z afektywno-wzmocnieniowym modelem atrakcyjności sformułowanym przez Donna Byrne'a (1971), na atrakcyjność wpływają jedynie takie cechy innego człowieka czy sytuacji, które są w stanie wywołać w nas reakcję uczuciową (afektywną). RÓWNANIE Atrakcyjność zależy nie od samej liczby i ważności nagród, lecz od ich proporcjonalnego udziału w ogólnej liczbie wzmocnień(i nagród, i kar) skojarzonych z daną osobą.
Co interesujące, koncepcja Byrne'a przewiduje, że wyznacznikami atrakcyjności innego człowieka są nie tylko nagrody i kary, których jest on sprawcą. Podobnie działają nagrody i kary, z którymi człowiek ów jest jedynie skojarzony, nawet jeżeli w żadnym stopniu nie jest za nie odpowiedzialny.
Nieznana osoba obecna w trakcie otrzymywania nagród bardziej jest lubiana od osoby obecnej podczas karania, a nieznajomy poznany w dusznym i gorącym pokoju mniej jest lubiany od tego samego człowieka spotkanego
w komfortowych warunkach (Griffitt, 1970).
Nagrody rodzą atrakcyjność, podczas gdy kary ją obniżają: Niemniej większość tych wyników trudno byłoby przewidzieć na podstawie tego twierdzenia, bowiem w ogóle trudno przewidzieć, co stanie się nagrodą, a co karą w konkretnej sytuacji, jeżeli oddziałuje w niej równocześnie wiele czynników.
zdarzenie, które w jednej sytuacji jest nagradzające, w innym kontekście może być neutralne czy nawet karzące. Uśmiech egzaminatora zwiększa naszą dla niego sympatię, gdy wpisuje nam piątkę, ale ten sam uśmiech może powiększać i antypatię, jeżeli uśmiechnięty egzaminator wpisuje nam dwóję.
Przytaczane dalej wyniki dowodzą, że nasza sympatia do kogoś rośnie zarówno wtedy, gdy nas chwali, jak i wtedy, gdy osoba ta jest ładna, zaś maleje, gdy dana osoba nas gani lub jest brzydka. Wadą wyjaśnień atrakcyjności w kategoriach nagród i kar jest więc ich ogólnikowość i niemożność przewidzenia z góry, co zadziała jako nagroda, a co jako kara.

(…)

… taka oznacza harmonię między różnymi wyznawanymi przez nas poglądami i postawami, bądź też między poglądami i zachowaniem.
Dwie najważniejsze koncepcje zgodności, teoria dysonansu poznawczego i teoria równowagi poznawczej zawierają szereg przewidywań co do wyznaczników atrakcyjności.
W myśl tych przewidywań, powinniśmy lubić ludzi, którzy zapewniają bądź przywracają zgodność w obrębie systemu…
… złudzenia, że „ piękne jest dobre " (Dion, Berscheid, Walster, 1972), ponieważ obiektywne pomiary cech osobowościowych wykazują brak rzeczywistych różnic między osobami ładnymi i brzydkimi - nawet pod względem samooceny). Jedynym wyjątkiem są umiejętności społeczne: osoby atrakcyjne są śmielsze i skuteczniejsze w kontaktach społecznych (także seksualnych), łatwiej je nawiązują i lepiej potrafią dbać o ich sprawny, przyjemny przebieg, co zapewne ma źródło w większej pozytywności doświadczeń społecznych.
ZŁUDZENIE PIĘKNE JEST DOBRE MOŻNA WYJAŚNIĆ NA 3 SPOSOBY:
1.odwołuje się do „efektu aureoli” : fizyczna atrakcyjność jest sama w sobie przyjemna, powoduje więc skłonność do ogólnie pozytywnej oceny danej osoby i ta ocena „promieniuje" (niczym aureola) na wszystkie pozostałe cechy tej osoby, powodując…
…, przede wszystkim od celów, z uwagi na które kształtuje się nasza relacja z innym człowiekiem. Co innego będzie więc decydować o lubieniu kogoś jako współpracownika, a co innego -jako osoby do wspólnego spędzenia wakacji. Zwykle w kontaktach z innymi zależy nam na maksymalizacji własnych zysków, informacje o moralnych zaletach człowieka (jak uczciwość) silniej wpływają na stosunek do niego niż informacje o zaletach…
… też niewielką liczbę cech ujemnych, jak próżność.
Wyjaśnienie w kategoriach stereotypu napotyka jednak trudności w przypadku wpływu brzydoty na spostrzeganie. Ogólnie rzecz biorąc, zło jest bardziej zróżnicowane niż dość jednorodne dobro - co obowiązuje i w przypadku wyglądu fizycznego. Istnieje znacznie więcej sposobów bycia brzydkim, niż bycia ładnym. Brzydkim można być np. wskutek otyłości
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz