Zarządzanie wiedzą i eksploracja danych na potrzeby marketingu Streszczenie W związku z poliferacją systemów informacyjnych i technologii, w biznesie cały czas wzrasta możliwość akumulacji dużych ilości informacji o klientach w bazach danych. Jednak, ważne w marketingu informacje jak wgląd w charakterystykę klienta i model zakupów pozostają w dużej mierze ukryte i niedostępne. Nacisk jaki kładzie się obecnie zarządzanie relacjami z klientami czyni z marketingu idealne pole do czerpania znacznych korzyści z zastosowania narzędzi eksploracji danych w marketingowym procesie decyzyjnym. Zastosowanie tej metodologii może być podstawą ulepszenia zarządzania relacjami z klientami. Słowa kluczowe: eksploracja danych, zarządzanie wiedzą, zarządzanie relacjami z klientami
Wstęp Ostatnimi laty, pojawienie się technologii informacyjnej przeobraziło marketing i sposób zarządzania informacjami odnośnie klientów w firmach. Dostępność dużej ilości danych o klientach, możliwe za sprawą narzędzi technologii informacyjnej, stworzyło zarówno możliwości jak i wyzwania dla biznesu jakim jest spożytkowanie tych informacji w celu wyprzedzenia konkurencji. Dla przykładu, Wal-Mart, największy sprzedawca w USA, posiada bazę danych klientów o pojemności 43 tera-bajtów czyli większą od tej używanej przez urzędy skarbowe w celu zbierania podatku dochodowego. Internet i strony www ułatwiły proces zbierania danych, dodając nowe ilości danych dostępnych dla firm. Z drugiej zaś strony, wiele organizacji zdało sobie sprawę, że wiedza zawarta w tych olbrzymich bazach danych jest kluczowa w podejmowaniu decyzji organizacyjnych. Wiedza dotycząca klientów pochodząca z tych właśnie baz danych jest nieoceniona zwłaszcza w zastosowaniu marketingowym. Jednak większość tej użytecznej wiedzy jest ukryta i niedostępna. Z drugiej strony, silna konkurencja i stale poszerzająca się przed klientami oferta nałożyły presję na marketingowców odpowiedzialnych za decyzje i stąd powstała potrzeba zarządzania klientami w trybie długoterminowym. To nowe zjawisko nazwane zarządzaniem relacjami z klientami wymaga od organizacji dopasowywania ich produktów i usług oraz relacji z klientem opartych na faktycznych preferencjach klienta nie zaś na domniemanej ogólnej charakterystyce. Jako, że firmy skłaniają się w stronę zarządzania relacji z klientami, funkcja marketingu jako pierwszej linii kontaktu z klientami pozostaje najbardziej pod wpływem tych zmian. Wzrasta świadomość faktu, że efektywne zarządzanie relacjami z klientami możliwe jest tylko wtedy gdy jego podstawą jest zrozumienie ich preferencji i potrzeb. W tych okolicznościach, narzędzia eksploracji danych mogą pomóc odkryć nową wiedzę i zrozumieć lepiej klienta, podczas gdy wysiłek włożony w systematyczne zarządzanie wiedzą może zamienić tę wiedzę w efektywną strategię marketingową. To właśnie czyni wydobycie i zarządzanie wiedzą szczególnie cennymi dla marketingu.
(…)
… danych w celu odkrycia nieznanych wzorców i całkowicie zrozumiałych informacji na podstawie dużych baz danych. Eksploracja danych wykorzystuje całą gamę metod obliczeniowych takich jak analiza statystyczna, drzewo decyzyjne, uczenie maszynowe, zasada indukcji, sieć neuronowa i wizualizacja graficzna. Choć narzędzia eksploracji danych znane są od jakiegoś czasu, to postęp w sprzęcie komputerowym i oprogramowaniu, zwłaszcza narzędzia takie jak wizualizacja danych i sieć neuronowa, sprawiły, że eksploracja danych stała się bardziej atrakcyjna i praktyczna. Ekstrakcja wzorca jest ważnym komponentem każdego działania dotyczącego eksploracji danych i zajmuje się relacjami pomiędzy podzbiorami danych. Formalna definicja wzorca to:
Twierdzenie S w L, które opisuje relacje między podzbiorami faktów Fs danego…
… roku zajmuje się obszarami drążenia danych, modelowania matematycznego, sztucznej inteligencji oraz symulacji stochastycznej. Jest twórcą modeli i systemów, które używają technologii stosowanych, w tym drzew decyzyjnych, sieci neuronowych, algorytmów genetycznych, map samoorganizujących, zasad kojarzenia, jak i również modeli, które korzystają z bardziej tradycyjnych metod statystycznych. Praca jego obejmuje…
… ponad sześćdziesięciu prac wydanych w czasopismach naukowych takich jak Management Science, Information Systems Research, INFORMS Journal on Computing, Communications of the ACM, IEEE Inter Computing, IIE Transactions, oraz Decision Support Systems. Jest głównym redaktorem niedawno opublikowanego podręcznika na temat handlu elektronicznego (Handbook on Electronic Commerce), a także redaktorem nadchodzącej książki pt…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)