Antyk i Średniowiecze - omówienie (sem. II)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 140
Wyświetleń: 1855
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Antyk i Średniowiecze  - omówienie (sem. II) - strona 1 Antyk i Średniowiecze  - omówienie (sem. II) - strona 2

Fragment notatki:

R. Bednarz- Grzybek, Historia myśli pedagogicznej, Antyk i Średniowiecze Antyk Republika Rzymu obyczaj rzymski wymagał, by ojciec przygotował syna do przyszłych obowiązków obywatelskich, z polityką zaznajamiała się młodzież uczęszczając na posiedzenie sejmu w 20 rż. Rzymianin dostatecznie przygotowany do zycia publicznego, obok tego udzielano także wykształcenia elementarnego, młodzież uboższa uczyła się czytania, pisania, rachunków, od wojen punickich napływała do Rzymu wielka ilośc Greków i przyniosła ze sobą znajomość wszelkiego rodzaju sztuk i nauk, zaczęto uczyć się w Rzymie języka greckiego. Ideał obywatela- gospodarz wiejski wychowanie- kultura wieśniacza Średniowiecze Kościelny monopol oświatowy Kościół prowadził   3 typy   szkół:
Szkolnictwo Kościelne-język łaciński, kary za używanie języka ojczystego, nauczyciel pracuje indywidualnie z każdym uczniem, nauczano w sposób werbalny i dogmatyczny, wiara=wiedza, kary-bito za domniemanie.
  a)        klasztorne   (kształcące zakonników)   -Zakon Benedyktynów,   oddawano do nich dzieci szlacheckie już w wieku 7 lat; śluby zakonne składali za nie rodzice; nadzór nad nimi sprawował   opat , a kierownikiem był   magister principalis ; elementy gramatyki, retoryki, początki filozofii, arytmetyka, geometria, astronomia, w programie było: czytanie, pisanie, rachunki, spiew kościelny, kaligrafia, modlitwa, asceza. b)        katedralne albo kolegiackie   (kształcące duchownych świeckich)   -  powstają przy siedzibie biskupów, były to szkoły na poziomie średnim; nauka w nich trwała minimum 10 lat; przyjmowano do nich uczniów z umiejętnością czytania i pisania w języku łacińskim i praw wiary; 7 sztuk wyzwolonych uczył   submagister , a teologii i prawa kościelnego -   scholastyk ; do soboru lateranejskiego szkoły zakładał i zamykał biskup; od X wieku do szkół zaczęto przyjmować także uczniów świeckich.
  c)         Szkoły parafialne   - powstają najpóźniej,nacisk na religię, śpiew kościelny, pisanie, rachunki;grupy chłopców 3-5-10, zajęcia odbywają się w pomieszczeniu kościelnym, naucza kapłan, diakon, zachrystian. W XIII-XIV w program szk paraf rozszerzony o elementy matematyki, stylistyki. Potem w programie pojawia się trivium. Szkoła parafialna miściła się poza siedzibą biskupa ale była przez niego kontrolowana.
Próba jego przełamania:   Druidzi Irlandzcy   - byli bardzo wysoko wykształconymi kapłanami celtyckimi, którzy próbowali przełamać kościelny monopol oświatowy (udaje im się to w V wieku n.e.); prowadzili szkoły; w połowie V wieku papież wysyła do Irlandii Św. Patryka, by ich nawrócił na chrześcijaństwo; druidzi wiedząc, że jeśli nie przyjmą tej religii zostanie im ona narzucona siłą, godzą się ją przyjąć i zamieszkać w klasztorach, ale pod warunkiem, że nadal (będąc już kapłanami chrześcijańskimi) będą mogli prowadzić szkoły i zajmować się nauką; na terenie Irlandii wprowadza się

(…)

… wprowadza się 3 typy szkół:
 
a)      szkoły elementarne - uczono w nich języka irlandzkiego, historii, prawa i literatury irlandzkiej; przeznaczone były dla mieszkańców Irlandii;
b)     szkoły średnie - kształciły w języku łacińskim; uczono także 7 sztuk wyzwolonych w ujęciu starożytnym;
c)      szkoły wyższe - zajmowały się studiami nad wybrana dziedziną.
   Z kościołem próbował tez walczyć Karol Wielki;  szkoła pałacowa, której podstawą było siedem sztuk wyzwolonych, wzbogaconych o naukę o Piśmie Św, a podręczniki pisał dla niej Akuin, w 796 r opuszcza szkołę, pojawia się biskup Teodulf.

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz