Ankieter - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 77
Wyświetleń: 980
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Ankieter - wykład - strona 1 Ankieter - wykład - strona 2

Fragment notatki:

Robiący ankietę - ankieter
Wypełniający ankietę - respondent, informator, badany
Po co robione są ankiety:
Ciekawość
Dla ulepszenia działań, polepszenia, poprawy, zbadania skuteczności tego co już jest
Promocja pewnych produktów.
Problem badawczy - pytanie które stawiamy, to co nas interesuje.
Na czym polega badanie:
Zadawanie pytań
Obserwacja
Wywiad
Gromadzenie informacji, zbierany pewne dokumenty na jakiś temat
Działanie zaplanowane, celowe, prowadzone w sposób systematyczny.
Cele nauki:
Odkrywanie
Poznawanie, przyrost wiedzy
Nauka patrzenia, nauka słuchania, nauka mówienia
nauka patrzenia: obserwacja krytyczna, dostrzeganie podobieństwa i różnica, szczegóły, być uważnym,
nauka słuchania: co i jak ludzie mówią, aktywne słuchanie, emocje, cały kontekst mówienia.
Nauka mówienia: zrozumiałe, ludzie muszą zrozumieć czego od nich chcemy.
Umiejętność pisania: rejestr danych, raporty, dzienniki, arkuszy obserwacyjnych, notatek, pisania sprawozdań. Badacz powinien lubić ludzi. Być asertywny, życzliwy, zachęcający.
Badacz powinien szanować respondentów. Nie igra się z ludźmi, nie manipuluje się ludźmi, nie bawi się nimi. N. Babbie - ekspert w dziedzinie prowadzenia badań. Refleksje na temat prowadzenia badań. Rozpoczyna je od: „skąd wiecie, że ziemia jest okrągła?”. Wiedza powinna być sensowna, musi mieć oparcie w logice oraz empirii, musi mieć bezpośrednie potwierdzenie w faktycznej rzeczywistości. Skąd można wiedzieć czy coś jest faktycznie rzeczywiste?
Doświadczenie zmysłowe, wzrok, dotyk, słuch, węch. Na tej podstawie można dokonać przemyśleń logicznych i dojść do wniosku, że coś jest rzeczywiste.
Nauka ma za zadanie przedstawić nam wiedze, która jest logiczna i rzeczywista, dokonując pewnych kryteriów stałych, wszystkich naukowców powinny dotyczyć pewne zasady. Uzasadnienie empiryczne i logiczne. Nauka o poznaniu nazywa się epistemologią. Jedną z jej dziedzin jest metodologia. Metodologia nauka o metodach i sposobach postępowania badawczego. Metodologia badań pedagogicznych
Podstawowe pojęcia metodologii badań pedagogicznych:
Metoda - technika - narzędzie badawcze
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz