15 stron notatek z analizy strategicznej w formacie doc. W treści pojawiają się następujące zagadnienia: analiza SWOT, strenght, weakness, opportunities, threats, silne strony, słabe strony, szanse, zagrożenia, analiza zasobów firmy, wartości uznawane
w firmie, analiza otoczenia, misje, cele i zadania firmy, strategia maxi maxi, strategia mini maxi, strategia maxi mini, strategia mini mini, zastosowanie analizy SWOT, lista zagadnień strategicznych, kryteria modelu atrakcyjności rynkowej, pozycja przedsiębiorstwa, macierz atrakcyjności rynkowej przedsiębiorstwa. Ponadto w treści notatki: inne metody pozwalające na przeprowadzenie analizy SWOT, czynniki ryzyka, koszty prowadzenia działalności, wykorzystanie posiadanych zasobów, ocena pozycji firmy, analiza TOWS, relatywne atuty i zadania firmy, zasoby ludzkie, zasoby finansowe, szanse, zagrożenia, trendy, otoczenie konkurentów, nabywców, dostawców, przebieg i zakres analizy SWOT, strategie markatingowe.
WPROWADZENIE
Analiza SWOT jest najbardziej znaną i najchętniej stosowaną przez wszelkiego rodzaju specjalistów od zarządzania na całym świecie metodą pozwalająca na subiektywną i co za tym idzie w dokładną ocenę sytuacji strategicznej prowadzonej przez nich firmy. Z racji na swobodę działań, jakie można podjąć w trakcie jej stwarzania jest ona prostą nawet dla ludzi nie zapoznanych z arkanami zarządzania. Jest najbardziej kompleksową ze wszystkich znanych nam obecnie analiz strategicznych, pozwala skoncentrować naszą uwagę na najważniejszych czynnikach rozwoju firmy i jednocześnie uświadamia o istnieniu ścisłego związku pomiędzy sytuacją strategiczną firmy, potencjałem zmian a wyborem określonej opcji strategicznej. Sprowadza się do następujących kroków:
Identyfikacji i analizy szans oraz zagrożeń
Identyfikacji i analizy mocnych oraz słabych stron prowadzonej firmy
Oceny pozycji strategicznej firmy oraz wyboru strategii rozwoju
Jej nazwa wywodzi się od angielskich słów: STRENGTH - siła, WEAKNESS - słabości, OPPORTUNITIES - szanse i THREATS - zagrożenia (SWOT)
Gdyby porównać analizę SWOT do postaci kwadratu otrzymalibyśmy dosyć ciekawy obraz składający się z czterech części:
Zewnętrzne pozytywne, czyli szanse,
Zewnętrzne negatywne, czyli zagrożenia,
Wewnętrzne pozytywne, czyli silne strony,
Wewnętrzne negatywne, czyli słabe strony.
W fachowej literaturze marketingowej można spotkać dwa podejścia do omawianego zagadnienia. Pierwsze to formuła SWOT, czyli analiza silnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń, natomiast drugie to formuła TOWS, która ustala strategię poprzez analizę zagrożeń i szans oraz słabości i atutów. Diametralną różnicą jest sposób podejścia do przeprowadzenia analizy. Analiza TOWS w pierwszym podejściu rozpoczyna badanie od przedsiębiorstwa oraz konfrontacji z otoczeniem, a przy drugim bada otoczenie zewnętrzne, co jest punktem wyjścia dla późniejszego wskazania możliwości wykorzystania przez firmę lub przedsiębiorstwo istniejących w otoczeniu szans oraz przeciwstawianiu się i co najważniejsze unikaniu ewentualnych zagrożeń ANALIZA SWOT - PRZEBIEG I ZAKRES
Przygotowując się do przeprowadzenia analizy SWOT musimy najpierw odpowiedzieć sobie na następujące pytania:
Jacy jesteśmy?
Jaka jest obecna organizacja (firma) oraz jakie są jej silne i słabe strony?
Z jakimi zagrożeniami możemy się spotkać na swojej drodze oraz jakie szanse można będzie wykorzystać?
Analiza SWOT ma na celu kompleksową analizę zasobów posiadanych przez przedsiębiorstwo z punktu widzenia jej konkur
(…)
… specjalistów z poza kliniki
4
15. Dobre zasoby informacji za świata medycyny
Korzystać z badań i doświadczeń zdobytych przez ECRI, która jest agencją non - profit zajmującą się badaniami usług zdrowotnych oraz ośrodkiem współpracującym ze Światową Organizacją Zdrowia. Dostarcza ona informacji i pomoc techniczną środowiskom służby zdrowia, w celu zapewnienia większego bezpieczeństwa i efektywności kosztów…
…
Zapewnienie stopniowego rozwoju kliniki w miarę możliwości finansowych placówki i zainteresowanie nią pacjentów
3
5. Reformowanie resortu zdrowia
Kontraktowanie usług medycznych Działalność kas chorych - pieniądze idą za pacjentem
2
6. Coraz większa liczba zagranicznych fundacji
Optymalizować wykorzystanie zdobytych funduszy
3
7. Rosnący popyt na kliniki rodzinne - promujące zdrowie i zdrowy styl życia…
… atrakcyjność
Nie zadawalająca atrakcyjność
Nie zadawalająca atrakcyjność
Rys. 8 - Macierz atrakcyjności rynkowej przedsiębiorstwa PRZYKŁAD ANALIZY SWOT DLA KLINIKI HESTIA
Silne strony
A więc należy
Punkty
1. Wysoko wykwalifikowany personel
Wykorzystać w celach promocyjnych,
Motywować do pracy (poprzez stosowanie systemu nagród; podnoszenie wynagrodzenia, pochwały ustne i pisemne)
Zapewnić szkolenia pracowników w zakresie poszczególnych specjalności
Fundować wyjazdy na stypendia dla najbardziej kreatywnych pracowników
5
2. Dysponowanie wysokiej klasy sprzętem medycznym
Wykorzystać w celach promocyjnych
Wykonać specjalistyczne badania
Wykorzystać nowoczesny sprzęt diagnostyczny do działań profilaktycznych, aby obniżyć koszty leczenia, zgodnie z zasadą lepiej zapobiegać niż leczyć
Konserwować sprzęt…
… zagadnień marketingowych. Lista ta jest graficznym przedstawieniem potencjalnych szans i zagrożeń oraz mocnych i słabych stron firmy:
Analiza SWOT - lista zagadnień strategicznych
Potencjalne mocne strony
Potencjalne słabe strony
Znacząca pozycja,
Wystarczające zasoby,
Dużą zdolność konkurowania,
Dobra opinia u klientów,
Uznany lider rynkowy,
Dobre strategie funkcjonalne,
Korzystanie z efektu doświadczeń…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)