Dokładna tematyka notatki jest następująca: analiza rynku opon, produkt, substytuty, produkty komplementarne, charakterystyka rynku i konkurencji, udział w rynku poszczególnych marek, układ sił na rynku, rynek wymiany, rynek pierwszego wyposażenia, kształtowanie się sprzedaży na rynku, wzrost produkcji opon, faza cyklu życia produktu, nowe produkty, konsumenci, segmenty rynku, strategie realizowane przez producentów, bariery wejścia i wyjścia z rynku.
Analiza rynku opon w Polsce
Produkt
Opona jest produktem wykorzystywanym w samochodach jako osłona felg, powodująca elastyczne i komfortowe przemieszczanie pojazdu. Jest ona wytwarzana z siatki stalowej pokrytej kauczukowo-gumową powłoką. Wartym podkreślenia jest fakt, iż jest to niezbędny element wyposażenia samochodu - jego brak uniemożliwia jazdę samochodem. Substytuty
Wydaje nam się że opona jako taka nie ma substytutu. Analizując krajny przypadek substytutem może być np. gąsienica w spychaczu lub koparce jednak trudno sobie wyobrazić samochodów osobowy wyposażony w gąsienice. Można rozpatrywać jedynie substytutu w ramach grupy produktów jakim są opony. Zamiennie można używać opon z dętką, opon bezdętkowych, ze szkieletem wykonanym z siatki stalowej lub z włókna sztucznego, opon przeznaczonych do jazdy w temperaturach dodatnich i w okresie zimowym itp. Są to więc dobra substytucyjne lecz w ramach samej grupy produktowej jaką stanowią opony. Produkty komplementarne
Dobrem komplementarnym w stosunku do opony jest pojazd samochodowy, lub a raczej odwrotnie opona jest dobrem komplementarnym w stosunku do samochodu. Idąc dalej bobrem komplementarnym w stosunku do opony jest felga samochodowa, wentyl zapewniający odpowiednie ciśnienie w samej oponie (w przypadku opon bezdętkowych). Charakterystyka rynku i konkurencji
Udział w rynku poszczególnych marek
Pod koniec 1995 roku na inwestycje w polską branżę oponiarską zdecydowały się dwa czołowe światowe koncerny. Amerykański Goodyear zaangażował się kapitałowo w Dębicy, a francuski Michelin przejął kontrolę nad olsztyńskim Stomilem. W efekcie, krajowy rynek producentów opon został zdominowany przez dwóch wytwórców. Dopiero trzy lata później, na polskim rynku pojawił się trzeci, światowy potentat tej branży, japoński Bridgestone, który wraz ze Stomilem Poznań utworzył spółkę Bridgestone/Firestone Poland. Zanim na polskim rynku pojawili się wymienieni inwestorzy strategiczni, podział ról w krajowej branży oponiarskiej był wyjątkowo czytelny - fabryka z Dębicy panowała niepodzielnie na rynku ogumienia do samochodów osobowych, a jej konkurent z Olsztyna władał rynkiem opon ciężarowych, dostawczych i rolniczych. Wejście światowych potentatów zmieniło realia krajowego rynku i od tego momentu rozgorzała walka o prymat na nim. Z czasem, wsparta amerykańskim kapitałem finansowo-technologicznym Dębica, rozpoczęła produkcję opon do samochodów dostawczych i ciężarowych, a jej olsztyński konkurent wspierany przez francuskiego właściciela, postanowił złamać monopol Dębicy na produkcję opon do samochodów osobowych, których produkcję podjęto w 1992 roku.
Szybko się jednak okazało, że batalia między obu rywalami rozgrywa się nie tylko o podział krajowego rynku lecz także o potencjalne zyski z ekspansji eksportowej. Wprawdzie polski rynek oponiarski w drugiej połowie lat 90-tych był już dostatecznie chłonny, to jednak idące w setki milionów dolarów, inwestycje światowych gigantów były obliczone na znacznie większą skalę. W ich zamierzeniach, polskie fabryki mia
(…)
… segmentach rynku ocenia się na: ok. 47%. w przypadku opon do samochodów osobowych (Stomilu Olsztyn na ok. 30%), ok. 22% do samochodów ciężarowych oraz 20% do maszyn rolniczych. Zdaniem specjalistów branży, na rynku wymiany opon do samochodów osobowych dominuje Dębica, natomiast dla samochodów dostawczych i ciężarowych - Stomil Olsztyn. Pozycję lidera rynku pierwszego wyposażenia nadal zajmuje Dębica…
… spółki skoncentrowały swoje wysiłki na rozwoju produkcji opon do samochodów osobowych -największego i najbardziej dochodowego segmentu oponiarskiego rynku, nie zapominając wszakże o zapewnieniu sobie równie silnej pozycji w perspektywicznym segmencie opon do samochodów ciężarowych i dostawczych. Poza tym, areną konkurencyjnych zmagań obu producentów stał się zarówno rynek wymiany, jak i rynek pierwszego…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)