Fragment notatki:
WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KATEDRA PROCESU ZARZĄDZANIA Zwiększenie efektywności przedsiębiorstwa TC Dębica S.A. ---------------------------- Praca zaliczeniowa opracowana przez: Łukasz Dudek Patryk Kurczyna Kraków 2012/2013 Identyfikacja systemu Interpretacja tytułu (zdefiniowanie pojęć występujących w tytule) Efektywność w wypadku naszej pracy dotyczyć będzie w głównej mierze pojęcia efektywności dynamicznej . Może ona zostać podzielona na dwa rodzaje: efektywność adaptacyjną i innowacyjną (która dodatkowo może być podzielona dwa kolejne rodzaje: technologiczną i produktową). Efektywność adaptacyjna to zdolność stopniowego dostosowania się do zmian zachodzących w otoczeniu. Oznacza ona umiejętność rozpoznawania natury pojawiających się problemów oraz umiejętność ich właściwego rozwiązania. Efektywność innowacyjna to zdolność do wprowadzania innowacji, czyli metod usprawniających produkcję, bądź też zmniejszających jej koszty na przykład poprzez zastosowanie nowych technologii. Można podzielić ją na dwa rodzaje efektywności: innowację technologiczną innowację produktową Nasz projekt dotyczył będzie zwiększenia efektywności produkcji w firmie TC Dębica S.A. a co za tym idzie wprowadzeniu metod usprawniających produkcję lub zmniejszających jej koszty, tudzież wprowadzeniu na rynek nowych produktów w celach adaptacyjnych. Opis przedsiębiorstwa Historia firmy Historia Firmy Oponiarskiej Dębica sięga jeszcze odległego roku 1937, kiedy polski rząd podjął decyzję o budowie Centralnego Okręgu Przemysłowego. Fabrykę ulokowano w stosunkowo niedużej na tamte czasy miejscowości Dębica. Przy wsparciu specjalistów z innych krajów został opracowany plan budowy i wstępny projekt technologiczny, który był dziełem E. Hoovera, a dokładny projekt techniczny przez specjalistów amerykańskiej firmy General Tire przy współpracy z polskimi inżynierami. Powstał obiekt przemysłowy o łącznej powierzchni 9,5 tys. metrów kwadratowych i kubaturze 73,5 tys. metrów sześciennych, w którym zainstalowano najnowocześniejsze na te czasy maszyny angielskiej firmy Francis Shaw Company Ltd Manchester. Pierwszą dębicką oponę wyprodukowano już 30 marca 1939 roku, a uroczyste otwarcie Fabryki Gum Jezdnych w Dębicy odbyło się 4 kwietnia 1939 roku. Na samym początku swojej działalności firma zatrudniała łącznie 285 pracowników pracujących w systemie trzyzmianowym. Skala produkcji na samym początku była stosunkowo niewielka, gdyż wytwarzano jedynie ok. 350 kompletów ogumienia, ale firma dynamicznie się rozwijała i po kilku miesiącach pracowało w niej już 600 osób co przekładało się też na zwiększenie zdolności produkcyjnej samej fabryki. Początkowo produkcja była przeznaczona w całości dla polskiej armii, a rozwój fabryki przerwał wybuch 1 września 1939 II wojny światowej. W 1940 r. poznański "Stomil" wraz z dębicką filią - Fabryką Gum Jezdnych, został kupiony od władz okupacyjnych przez niemiecki koncern Continental Gummiwerke AG Hannower. Otrzymał nową nazwę: "Posener Gummiwerke". Pierwsze powojenne lata zakładu upłynęły na rewindykacji maszyn oraz urządzeń z Niemiec oraz odtworzeniu technologii i produkcji z okresu przedwojennego. Udało się tego dokonać w ciągu kilku lat. Kolejne lata to okres sporych inwestycji i intensywnego rozwoju fabryki, powstawały nowe obiekty przemysłowe, modernizowano park maszynowy i przy rosnącym zapotrzebowaniu była zwiększana produkcja, rozpoczęto prace nad unowocześnieniem ogumienia, stworzono zaplecze naukowo-badawcze. Dopiero w latach 70-tych do seryj
(…)
…, pod względem produkowanego asortymentu, w rynku ogumienia wydziela się kilka głównych segmentów: opon do samochodów osobowych, samochodów dostawczych, ciężarowych, opon przeznaczonych dla rolnictwa oraz dętek i ogumienia dla jednośladów. Wyróżnia się także segment ogumienia letniego oraz zimowego. Strategie realizowane przez producentów Przy analizowaniu strategii rynkowych należy wydzielić dwa zasadnicze…
… są realizowane liczne inwestycje, jednym z głównych celów firmy jest modernizacja i zwiększenie istniejących mocy produkcyjnych w zakresie opon samochodowych do jazdy z wysokimi oraz bardzo wysokimi prędkościami (opony high performance i ultra high performance) oraz zwiększenie produkcji opon do samochodów ciężarowych.
Charakterystyka firmy
TC Dębica S.A. jest największym polskim producentem opon do samochodów osobowych i dostawczych. Wiodącą pozycję zajmuje również na rynku opon całostalowych do samochodów ciężarowych, opon do samochodów terenowych, maszyn i urządzeń rolniczych oraz innych produktów z branży oponiarskiej. Produkty TC Dębica S.A. odpowiadają wszelkim światowym standardom i wymogom. Według danych Instytutu Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk, TC Dębica S.A. jest największym inwestorem…
…, Rumunia, Luksemburg, Turcja, Rosja, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Hiszpania i Wielka Brytania.
Sprzedaż bezpośrednia na rynki oryginalnego wyposażenia wyniosła w 2010 r. 8,6 mln zł i stanowiła 0,5% całości wartości sprzedaży, pozostałe 99,5% stanowiła sprzedaż na rynku wymiany. Głównymi odbiorcami krajowymi byli producent samochodów osobowych Fiat Auto Poland S.A. z Tych oraz producenci maszyn rolniczych…
… do samochodów dostawczych i ciężarowych, a jej olsztyński konkurent wspierany przez francuskiego właściciela, postanowił złamać monopol Dębicy na produkcję opon do samochodów osobowych, których produkcję podjęto w 1992 roku. Szybko się jednak okazało, że batalia między obu rywalami rozgrywa się nie tylko o podział krajowego rynku lecz także o potencjalne zyski z ekspansji eksportowej. Wprawdzie polski rynek…
… jej efektywność. Przejmując niejako klientów firmy Continental możemy liczyć na błyskawiczny wzrost sprzedaży oraz przychodów całkowitych. Rozwiązanie to na pierwszy rzut oka wydaje się być zatem korzystne. Do diagnozy oraz oceny tego wariantu dojdziemy w kolejnym rozdziale. Do pracy załączony został arkusz programu Microsoft Excel, w którym wykonywane zostały wszystkie niezbędne obliczenia.
22
24
33
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)