Analiza rodzajów i skutków możliwych błędów

Nasza ocena:

3
Pobrań: 7
Wyświetleń: 812
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Analiza rodzajów i skutków możliwych błędów - strona 1 Analiza rodzajów i skutków możliwych błędów - strona 2 Analiza rodzajów i skutków możliwych błędów - strona 3

Fragment notatki:

FMEA- analiza rodzajów i skutków możliwych błędów. Stosowanie tej metody na etapie konstrukcji polega na badaniu wszystkich możliwych i przypuszczalnych błędów przed zaaprobowaniem rozwiązania konstrukcyjnego.
W procesie produkcji FMEA wykorzystuje się do badania możliwości wystąpienia błędów w toku produkcji i montażu.
Jej celem jest wskazanie i ocena ryzyka związanego ze słabymi punktami występującymi w czasie planowania produkcji, konstrukcji i procesu wytwarzania. Powinna być traktowana kompleksowo, w połączeniu z innymi metodami. Pozwala ona na:
poprawę jakości wyrobu
lepsze dostosowanie do wymagań klienta
obniżenie kosztów
poprawę niezawodności produktów
w praktyce wykorzystywana jest w przypadkach takich, jak:
prace rozwojowe nad nowymi wyrobami , lub ich modyfikacjami
prace na d nowymi materiałami i procesami
nowe możliwości zastosowania wyrobu
konieczność zapewnienia warunków bezpieczeństwa
modernizacja wyrobu, procesu
podstawową zaletą jest działanie ex ante, co wynika ze stałego działania na rzecz poprawy jakości.
Przebieg analizy przyczyn i skutków przebiega w następujących etapach:
planowanie i przygotowanie FMEA- obejmuje szkolenia zespołu, który ma prowadzić analizę ( w zakresie metod, technik TQM) analiza potencjalnych błędów- pomocne będą informacje klientów, reklamacje, karty braków, protokoły badań, itp.określa się wszystkie skutki i przyczyny każdego rodzaju wady. Analiza skutków blędów obejmuje przewidywaniu prawdopodobnego wpływu wady na realizację całego procesu produkcji. Określenie ryzyka zwiazanego z błędami- dla każdego zidentyfikowanego błędu określa się prawdopodobieństwo jego wystąpienia( P), znaczenie dla klienta ( Z), prawdopodobieństwo wykrycia wady przez producenta i dostawcę (T). Planowanie działań zapobiegawczych- działania zapobiegawcze stosuje się gdy wystąpią błędy o największej liczbie ryzyka C=PxZxT, określa się realizatorów, szacuje się skuteczność działań przez ponowne wyznaczenie liczby ryzyka Wdrożenie działań zapobiegawczych - obejmuje sprecyzowanie działań , określenie odpowiedzialności, kosztów, realizację działań, sprawdzian skuteczności osiągania celu
/całość w wersji do ściągnięcia/ Opłacalność stosowania FMEA :
kreowanie atmosfery współpracy w firmie osiagnięcie funkcjonalności procesów
wzrost wydajności ,obniżenie kosztów
definiowanie ryzyka
powstanie bazy danych, wzrost wiedzy fachowej pracowników
METODA TAGUCHI Inaczej inżynieria jakości, może być stosowana zarówno do optymalizacji nowego produktu lub procesu, , jak i doskonalenia istniejących , jej efektywność jest tym większa, im wcześniejsze jej wprowadzenie. Istota sprowadza się do rozwiązania problemów:


(…)

…:
kontrolowalne- łatwo można je zidentyfikować, utrzymać , określone jako sygnały
zakłócające- trudne/niemożliwe do skontrolowania
analizę prowadzi się przez zestawienie sygnału i czynnika zakłócającego, jako miarę osiągnięcia zgodności. Sterowanie jakością off-line- narzędzie podnoszenia poziomu jakości przy optymalnych kosztach-
projektowanie parametrów, w którym najskuteczniej można spełnić warunek…
… eksportowym umożliwiającym funkcjonowanie tych wszystkich obszarów komputerowego wspomagania n( ES)
komp.sterowaniem wytwarzania ( CAMC)
k.wspomaganym sterowaniem jakości produkcji ( CAQ, CAQC)
k.testowaniem jakości wyrobów , maszyn ( CAT)
k.w.wytwarzaniem w systemach konwencjonalnych i elastycznych ( FMS)
Nie zawsze produkowanie wszystkich wyrobów w najwyższym poziomie technicznym będzie najistotniejsze…
… zacząć proces ulepszeń.
BURZA MÓZGÓW.
Podstawowa metoda poszukiwania pomysłów , idei, twórcą jest A.Osborn, najbardziej uniwersalne narzędzie, ma zastosowanie w wielu aspektach zarządzania. Metoda ta wychodzi z założenia, że możliwość rozwiązywania problemów jest jedną z najistotniejszych cech ludzkiego umysłu. Umożliwia znalezienie pomysłów w krótkim czasie. Koszty pracy zespołu są niewielkie…
… , jego szkolenie, identyfikacja klienta, jego życzeń, sposobu ich zaspokojenia. W zakres tej metody wchodzą : badania rynku, b.rozwojowe, wynalazczość, projektowanie nowych koncepcji, itp.
KAIZEN- METODA CIĄGŁEGO DOSKONALENIA JAKOŚCI
Metoda wychodzi z założenia , ze wszyscy pracownicy dysponują jakimiś umiejętnościami, które można lepiej wykorzystywać w interesie przedsiębiorstwa. Jest to nieustanne doskonalenie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz