To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Analiza popytu w łańcuchu dostaw.
Analiza popytu w łańcuchu dostaw stanowi jeden z kluczowych czynników podejmowania decyzji dotyczących zarówno bieżących dostaw, jak i decyzji długookresowych, dotyczących rozwoju zasobów łańcucha i budowania nowych łańcuchów z innymi przedsiębiorstwami (rys. 2.6.1).
Jest ważnym etapem oceny dynamicznie zmieniających się przepływów (wielkości, asortymentu), zarówno materiałów, jak i wyrobów gotowych, w zmiennych warunkach otoczenia konkurencyjnego łańcucha dostaw.
Analiza popytu na produkty finalne wywołuje potrzebę wielu kolejnych analiz zapotrzebowania w całym łańcuchu dostaw (rys. 2.6.2).
Analizy dotyczą potrzeb - wielkości, czasu i asortymentu zapasu, liczebności i rodzaju floty transportowej, wielkości i przepustowości magazynów, wielkości mocy produkcyjnych, ilości potrzebnych materiałów, ilości pieniędzy.
Przykład:
Liczba środków transportu do obsługi dostaw towarów zamawianych przez klientów jest codziennie ewidencjonowana. Ilość potrzebnych samochodów jest uzależniona od odległości do klienta, wielkości zamówień założonych przez klientów oraz koncentracji ich lokalizacji, umożliwiających dostawę jednym kursem transportowym. Dane tygodniowe przedstawiono w tabeli:
Tydzień 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Wielkość zamówień [jł]
730
420
548
367
785
612
679
712
489
560
326
743
Liczba środków transportu
32
18
21
15
30
24
28
29
20
22
14
31
Diagram zapotrzebowania na środki transportowe w zależności od wielkości złożonych zamówień pozwala oszacować (prognozować) liczbę potrzebnych środków transportu, a także ilość pracy związanej z przygotowanie samochodów do jazdy, ilość potrzebnego paliwa, liczbę kierowców, koszty.
Analiza popytu (lub zbioru dowolnych danych analitycznych łańcuch dostaw w określonym czasie - wykorzystanie magazynu, liczby środków transportu, poziomu kosztów) obejmuje analizę kilku zasadniczych czynników szeregu czasowego danych, przedstawionych na rysunku 2.6.3.
Analiza popytu polega głównie na analizie jego czynników składowych: wartości średniej popytu, trendu, wahań okresowych (sezonowości) i wahań losowych (niestabilności popytu).
(…)
… do analizy lub dane zawierają błędy i nie są wiarygodne, stosowane są metody jakościowe analizy, oparte na subiektywnych poglądach i opiniach:
intuicja eksperta bazująca na doświadczeniu;
badania otoczenia (np. rynku), zebranie danych i na tej podstawie wykonanie analiz, produktów (np. konkurencyjnych, zmiennych) w przeszłości lub na innych rynkach;
metoda delficka, o sformalizowanej procedurze…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)